Miért nem emelnek a nők nagy súlyokat?!

Női edzés - férfi szemmel

Nagyon nehéz feladat szembe menni a berögződésekkel, az élet bármilyen területén. Azonban amikor edzésről beszélünk akkor nemhogy nehéz, hanem egyenesen lehetetlen. Halmozottan igaz ez, amikor a "gyengébbik nem" súlyzós edzéséről beszélünk. Régóta foglalkoztat a dolog, így egy kis gondolat ébresztőnek engedjétek meg, hogy beszéljek arról, hogyan kellene a nőknek edzeniük szemben azzal, miképpen jelenlegi a nők 85%-a edz...

Az átlagos nők alapvetően félnek a súlyzóktól! Amikor elkezdenek edzőterembe járni, akkor általában nem csinálnak mást, csak órákon át a kardió gépeken végeznek alacsony vagy legfeljebb moderált intenzitású aerob tréninget. Ami nem feltétlenül az az út, amit járniuk kellene... ha valóban úgy szeretnének kinézni, amiről áhítoznak.

Mi áll a dolog hátterében? Egész egyszerűen az, hogy félnek a súlyzók használatától. Nem mernek sok esetben súlyzóst edzést végezni, mert attól félnek, hogy hirtelen férfiasak és nagyok lesznek.

A legtöbb nő komolyan így gondolja, és valamiféle lélektani határ miatt 3 kg-nál nagyobb súlyzót nem hajlandók a kezükbe venni (az esetek döntő többségében). Komolyan mondom számos női vendéggel ahogy az edzőteremben beszélgetek, a legtöbbnek az a "kényszerképzete", hogy egy napon majd arra ébrednek a súlyzós edzés után, hogy akkorák lettek mint Mariusz Pudzianowski.

Az erőt legtöbbször a mérettel kötik össze, emiatt a súlyzós edzésben kezdőbb nők legtöbbször azt hiszik, hogy azonnal szörnyeteggé változnak. Az izomépülés azonban nem megy egyik pillanatról a másikra. Erről nagyon sokat tudnának mesélni azok a 16-18 éves fiatal, hardgainer srácok, akik pont ettől keserednek el teljesen, hogy nem lettek kolosszusok három hét alatt. A félénk hölgyek megnyugtatásául közlöm, sohasem fognak olyan hatalmas izomtömeget felépíteni (természetes úton) mint a magazinok "szana-széjjel kokszolt" testépítő világsztárjai. Egy férfinak, aki kőkeményen dönti magába a kiegészítőket, odafigyel a diétára, annak is nagyjából egy évbe telik, hogy mondjuk 5-6 kg tiszta izmot (zsírt nem számítva, száraz izomtömeget értek) magára szedjen és akkor még viszonylag jól is fejlődő típus. Emiatt tehát igazán nem kell aggódnia a nőknek azon, hogy óriások lesznek.

Ennek az oka főképpen abban keresendő, hogy a nők tesztoszteron szintje még csak meg sem közelíti a férfiakét. Emiatt izomtömegben nem fognak a férfiakhoz hasonlóak lenni, ellenben erőszint növekedésben képesek igen közeli szintre felzárkózni!

Nagyon komoly érv azonban nőknek a súlyzós edzés mellett: a később kialakuló csontritkulás megelőzése. Különösen a menopauza után, de a folyamat már 35-40 körül elkezdődik, amikor folyamatosan csökken a csontok ásványi anyag tartalma. Jelenlegi álláspont hivatalosan az, hogy ez elsősorban a nőket érinti, de vannak olyan vizsgálatok, hogy ez nem feltétlenül igaz, hanem inkább a fizikai aktivitással függ össze. Azonban azt mára biztosan tudjuk, hogy a rendszeres, ellenállással (ugye például a súlyzóval) végzett edzés hatására a folyamat lassítható, illetve az sem mindegy, hogy mire elkezd fogyni az ásványi anyag, addigra mennyit "pakoltunk" a bankba. Tehát egészségügyi okokból is tessék nyomatni a súlyzózást és ne csak a kardiót!

Végezetül az alábbiakban nézzük a száraz tényeket, táblázatos formában:

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
A félénk hölgyek megnyugtatásául közlöm: sohasem fognak olyan hatalmas izomtömeget felépíteni (természetes úton) mint a magazinok "szana-széjjel kokszolt" testépítő világsztárjai.
Na erről beszéltem én , amikor ugyan ezt írtam, csak éppen más szavakkal a Hátedzés különkiadás csajoknak 1. részében, csak éppen egy retard gyerek nem értett velem egyet...
Márta Matuska | 2012-11-28 12:42:12
A cikk szerzője - nyilván edző - az elején egy tévedésben van, persze ez megbocsájtható, hiszen akinek ez a hivatása az másképpen látja, mint egy átlagember.

Azt írja:
"A legtöbb lány azt hiszi, ha súlyzós edzést fog végezni így fog kinézni."
Felette illusztrációnak egy kib@..ott ronda szétkokszolt nő.
"Ez pedig a valóság."
Efelett pedig fekete-fehérben egy izmos amazon, amolyan Lara Croft.

Ezzel szemben a VALÓSÁG az, hogy 10 nőből 8 sem Mariusz Pudzianowskire - sem pedig Lara Croftra nem akar hasonlítani. Végeztem egy gyors közvélemény kutatást (nőkkel dolgozom) és 10 csajnak mutattam meg a fenti fekete-fehér fotón látható hölgyet. 10-ből 8-nak nem tetszett, szerintük túlzás. Nem ilyen testet akarnak.
Sokkal inkább ilyet:
http://player.hu/eletmod/divat/nina-agdal-furdoruhaban/#.UkbnIWR5zyc

...és máris megvan a válasz, hogy a nők 85%-a miért nem akar nagy súlyzókkal edzeni.
Azért mert sokkal inkább a Cosmopolitan, vagy a MarieClaire, vagy a Chanel címlaplányaira szeretnének hasonlítani, nem pedig a fitnesz magazinok szálkás izomzatú hölgyeire.
Ez alapvetően esztétikai, és testkép kérdés. Kinek a pap, kinek a papné.
A maradék 15% aki Lara Croft testet szeretne magának, az pedig úgyis a kezébe veszi a nagy súlyzót (később lehet, hogy az ostort és a stukkert is).
Springer Botond | 2013-10-08 03:20:24
a nők nagy része nem azért nem edz nagy súllyal, mert nem akar úgy kinézni, mint egy "Lara Croft".. hanem azért, mert lusta és nagyon nem akar egy kicsit megerőltetőbb edzést megejteni. Arra már nem is gondolnak, h 1) SOHA nem tudnak túl izmosak lenni, 2) több izom= nagyobb energiafelhasználás (ami zsírcsökkenéshez vezet), 3) attól, hogy valaki vékony, még lehet zsíros (skinny-fat), 4) a "Lara Croft" kép egy olyan lányt mutat, aki feltehetően egy versenyre készült, tehát erősen szálkás (zsírtalan, és majdnem víztelen) állapotban fotózták le. Versenyen kívüli időszakban, még rajtuk is van pár plusz kg.
De igaz, hogy mennyivel könnyebb rámondani egy fitt csajra, hogy "túl izmos", mint bevallani, hogy nem vagyunk elég erősek, hogy lusták vagyunk, hogy nincs kitartásunk? Vagy belátnunk azt, hogy bizony nagyon ciki, ha a barátnőnk fittebb, mint mi? ;-)
:-D
Ildiko Hajnal | 2015-03-17 06:41:31
Ildiko Hajnal Hogy mennyire igazad van (Y)
Attila Sági | 2015-03-17 06:58:42
Kedves Ildikó! Tökéletesen egyet értek veled.Én úgy gondolom egy NŐ is lehet szépen kidolgozott,izmos,és még akkor is nőies marad (nekem nagy példaképem Toldi Zsuzsi ) .Ettől sokan félnek,és még a köztudatban a Botond által feltett (szerintem már majdnem anorexiás) Nők az elképzelt ideálok.Mindenkinek más és más persze a szép.De úgy gondolom aki ilyen oldalakon olvasgat,annak marad a sportos forma befutónak :D
Anita Sepsi | 2015-03-18 05:50:23
persze, ez így van. Mindenkinek más tetszik. Jól is van ez így. Én voltam kövér, voltam zsíros sovány, aztán rájöttem, hogy egyik sem jó. Imádom, hogy 40 évesen jól nézek ki, hogy egészséges vagyok, ehetek, amennyit csak szeretnék, és hogy nyáron sem kell zsákba bujtatnom magam, ha ki akarok menni az utcára.
Azt viszont képtelen vagyok elhinni, hogy a fekete-fehér képen látható hölgy ne tetszen akár nőnek, akár férfinak... viszont tényleg könnyebb rámondani, hogy "ez nekem már túl sok", főleg úgy, ha magunknak is hazudunk a tükörképünkkkel kapcsolatban.
Azt is be kell látnom, hogy amit leírtam, az is csak egyvélemény, igaz, hogy az enyém, de ettől még nem lesz profécia belőle. :-)
Ildiko Hajnal | 2015-03-18 05:57:28
:D Akkor egy cipőben járunk.Én is voltam 98 Kg és lefogytam 60-ra.Az sem volt rossz,de ma 65 vagyok pakolom magamra az izmot amennyire csak tudom.és így sokkal jobban érzem magam a bőrömben.Csak egy dolog ami bánt,hogy ezt 9 éve kezdtem el,és nem hamarabb.
Anita Sepsi | 2015-03-18 06:05:14
tényleg egy cipőben járunk. :-D (Talán annyi, hogy én voltam 82 kg, azután 48-50, és az utolsó másfél év után most vagyok 57-58 kg. :-) Mindezt 162 cm-es magassággal)
A megbánás a nem-előbb-kezdés miatt nálam is megvan.
Ildiko Hajnal | 2015-03-18 06:08:27
:D Viszont még mindig jobb,mint a fotelban punnyadni hambit majszolva.Szóval minden szépet Neked,jó edzéseket,jó egészséget!És szerintem még összefutunk ezen az oldalon,Remélem ! Jó volt a kis eszmecsere :D
Anita Sepsi | 2015-03-18 06:15:27

Kapcsolódó cikkek

eskv4_1.jpg

Mi kell a nőnek? – avagy a csajok és a súlyzós edzés

A fitneszterembe járó csajok számos sztereotípa-csoportját lehet beazonosítani. Te vajon közöttük vagy? És vajon jó helyen is állsz?

felesleges_gyakorlat_02_2.jpg

Kezdő edzésterv csajok részére.

Kezdő edzésterv csajok részére, ha van már azért némi affinitásod a sporthoz.

noi_melledzes_2.jpg

MELLesleg miért ne hanyagoljuk el mi csajok a mellizom edzést?

Egy jól irányzott melledzés kiváló hatással lehet a mellünk külső megjelenésére. Nézzük meg, hogy ezen kívül MELLesleg miért ne hanyagoljuk el még mi csajok, a mellizom edzést?

noi_fekvotamasz.jpg

Csajok, ne csak térdepeljetek..., hanem csináljatok rendesen fekvőtámaszt!

A lányoknak sem árt karbantartani néhány gyakorlattal a mellizmukat, ezért a következőkben nem csak a fekvőtámasz helyes kivitelezést fogjuk megtanulni, hanem azon lépéseket is, melyek elvezetnek a tökéletes formáig.

kitores_legjobb_1.jpg

Módosított kitörés gyakorlatok haladóknak, ajándék izomlázzal.

Jöjjön a három legkedveltebb kitörés-variáció gyakorlatom! Izomláz és kemény fenék garanciával!

halado_edzesterv_noknek_1.jpg

Haladó edzésprogram csajoknak

Ha úgy érzed, hogy az aerobik, a pehelysúlyok és a taposógépek ideje lejárt, és szeretnél idén nyáron végre tökéletes formában mutatni, akkor kövesd az alábbi edzésprogramot!

szabad_terhesen_sulyzozni_08.jpg

Szabad-e edzeni terhes nőknek?

Mi a helyzet a súlyzós edzéssel, ha babát várunk? Egyáltalán milyen edzésformát végezhetünk babával a pocakban?

labedzes_csajoknak_100.jpg

A kemény hátsóért dolgozz meg keményen!

Ha eltökélt célunk, hogy Larissa Reist megszégyenítő hátsóval tombolhassuk végig a bikiniszezont, akkor gyürkőzzünk neki. Íme, a második lábedzés gyakorlatai jönnek!

halado_edzesterv_noknek_2_1.jpg

Csajok és a rettegett táplálékkiegészítők

Jöjjön egy csajosabb írás: ismerjük meg a táplálék kiegészítőket női szemmel! Hasznos és objektív infók, hogy Te is eldönthesd, mire van szükséged!

tomegnoveles_csajoknak_13.jpg

Izomtömeg növelés csajoknak? Izomtömeg növelés csajoknak!

Takarítsd ki a tudatodból a vékonyságot éltető sztereotípiát, és mutasd meg, hogy a női testformálás nemcsak diétából és kardióból áll. Feszes formák? Ahhoz bizony kell az az izomszövet!

izomtom_edzesterv_csajoknak_01.jpg

Izomtömeg növelő edzésterv - csajoknak

A női test nem érdemli meg, hogy csak diétára és kardió edzésre legyen ítélve, így összeállítottunk egy edzéstervet, ahol elsősorban az izomtömeg növelésre fogunk fókuszálni!

tapkieg_csajoknak_01.jpg

Táplálékkiegészítő tippek csajoknak – az izomtömeg növeléshez

Az ilyen kemény csajok, mint Te, biztos elérik a céljukat... és az ilyen kemény csajoknak bizony a tökéletes kiegészítők is kellenek! Nézzük meg, melyek lennének a legideálisabb alapkiegészítők számodra!

fenk_04.jpg

Gyűjtögető módszer a kerekebb fenékhez!

A szépen formált, izmos és kerek popsi felé vezető út pedig létezik... csak épp kitartó munkával, égető fájdalmakkal és kőkemény ismétlésekkel van kirakva. Vágjunk bele, ismerjük meg az egyik kedvenc, farizom-gyilkos edzésmódszerem!

integet_izmok_02.jpg

Búcsú az integető izmoktól!

Íme a két kedvenc, akár otthon is elvégezhető tricpesz gyakorlatunk, melyeket rendszeresen végrehajtva - vagy csak a szokásos edzéstervbe bevéve - hatékonyan fogják a karodat formálni!

felesleges_gyakorlat_04.jpg

Csajok, ne pazaroljátok az időt felesleges gyakorlatokkal!

Gyomláljuk ki a felesleges gyakorlatokat az edzéstervedből – hogy az edzéssel eltöltött idő valóban a céljaidat szolgálják hatékonyan!