Miért ne sétálj guggoló ember közelében?

Menekülési útvonalak a szorult helyzetekből

Guggolni jó, guggolni kell, guggolni mindenki szeret... De mi van akkor, ha hirtelen abban a kínos szituációban találjuk magunkat, hogy a ránk nehezedő rúddal bizony nem tudunk felállni? Mit tehet az emberfia, hogy lehetőleg civil áldozatok és önkárosító mozdulatok nélkül megússza a szituációt? Íme néhány hasznos és kerülendő taktika!

Néha érdekes azon elgondolkodni, hogy az emberek mi alapján rendezik be az edzőtermeket. A kedvencem mindig is a házunk mögötti kis 'pince-gym' volt, ahol helyi látványosságként megtekinthettük azt a kis szerényen összetákolt guggoló keretet, ami szorosan háttal a falnak - és oldalt a tükörnek - helyezkedett el. (Komolyan amúgy, még bemászni sem volt oda egyszerű menet...)

Történt egyszer, hogy az edzés utáni proteint kortyolva sikerült beszédbe elegyednem a tulajjal, és megkérdeztem minő feng-shui erők vezérelték eme alantos tettekre. A válasz a maga természetességével: Ő imád nagy súllyal guggolni... ami ha nem jól sülne el, akkor nem akar a teremben civilek áldozatokat szedni - amikor hátradobva a megpakolt rudat abszolválná magát a szituációból. Persze, hogy emberünkkel mi lesz, ha a súlyt hátraejtve a faltól kapja vissza a másik pofont, az sosem derült ki.

Nézzük meg inkább, hogyan lehet tisztességesen kimászni a rúd alól, hogy az csak a lelkünkbe okozzon kisebb sérüléseket.

Elsőként is nem mindegy, hogy milyen guggolásról van szó. Mert a rúd nemcsak a hátunkon pihenhet, hanem végezhetünk akár elöl guggolást, vagy Zecher-guggolást is. Ezeknek jelen esetben nagy előnyük, hogy a kínos pillanat hevében könnyen megszabadulhatunk a rúdtól: egy gyors és határozott mozdulattal előrelököd a súlyt, és szépen hátraugrassz. A helyzet megoldva - főképp ha nincs fal mögötted, amire felkenődnél, mint egy légy a kocsi szélvédőre.

A szorultabb helyzeteket viszont a tarkón guggolás tudja okozni. De mielőtt elrettennénk, itt is felvázolok néhány biztonsági kiutat a problémára.

Erőkeret. Teremtartozék, amit nem illik sunyi-mód bicepszezésre befoglalni. Ha mégis látnál valakit, aki szégyent hozna az erőkeretre, adj neki egy tockost! Vedd úgy, hogy az erőkereten az a képzeletbeli felirat áll: guggolók számára fenntartva. És pont.

Szóval erőkeret. Van rajtuk két biztonsági rúd, amelyeknek elvileg állítható a magassága, így ha nem birkóznál meg a szituációval, akkor csak szépen helyezd rájuk hátra a rudat. Ami fontos, hogy lehetőleg egyenes törzzsel és hátra engedd le a rudat, mert ha egy alternatív jó-reggelt gyakorlattal vagy görbe háttal próbálnád letudni a helyzetet, azt nem biztos, hogy a gerinced megköszöni.

Mi van akkor, ha nem rendelkezünk ilyen biztonsági rúddal ellátott kerettel? Szívás, de attól még kell a guggolás. Ha nem kártyavárként csuklasz össze a rúd alatt, akkor a másik változatban egy szép hátradobással is meg lehet szabadulni a vállunkat nyomó teher alól, bár itt nem csak magadat, de az embertársaidat is erősen veszélyezteted (no meg a használati eszközöket is zsivány-mód rongálhatod).

Mondanám azt, hogy ha mégis erre kényszerülnél, akkor nézz körbe, nem-e sétálnak gyanútlan járókelők mögötted, akiket nem kéne kibowligozni… de a pillanat hevében nem mindig vagyunk ilyen körültekintőek. Tanulság? Nagy súllyal guggoló embert csak távolról csodáljunk!! :D

Szóval, ha gyakran kacérkodsz a guggolás során az egy ismétléses maximumoddal, akkor tanulj be egy túlélő mozgásmintát (persze kisebb terheléssel gyakorolva...): súlyt határozottan hátraejteni, neked meg előreugrani. És nem árt kitenni a környékedre a "guggolás-veszély" jelző táblát…

Íme egy példa, hogyan lehet biztonsági keret nélkül szépen megúszni a szituációt.

Na, de nem poénkodunk, mert komoly a téma. Szintén megoldás szokott lenni, hogy lefizetünk pár colost a teremből egy-egy pohár proteinnel, hogy álljanak mellettünk a kemény pillanatokban. Két segítő mindig jobb mint az egy, mert akkor a rudat a két végéről lekaphatják rólad, ha szorul a hurok.

Az egy emberes kivitelezés itt ismét sanszos, mert csúnya példa, amikor emberünk a segítővel mit sem törődve hátradobja a súlyt, az meg vagy kapcsol és kiugrik/elkapja, vagy…vagy nem. Mindenesetre fő a bizalom, guggoló társunkat pedig a hónaljánál szépen benyúlva és a mellkasát tartva segíthetjük fel a szituációból.

Na, zárásképp még egy lehetőség, szót nem ejtünk a módszerről, a videó magáért beszél. :)

Nagyjából ezek jutottak eszembe, aki került már hasonló szorult helyzetbe, és más nagyszerű/vagy legalább utólag vicces mód szabadult meg a súlytól, akkor ne sajnálja kiposztozni. :)

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

edzopartner.jpg

Ti miképp jártok edzeni...? Egyedül vagy partnerrel?

Pár edzéstipp, amiért megéri feladnod a magányos farkas szerepet, és egy megfelelő edzőpartner után nézni!

te_milyen_melyre_sullyedsz_02.jpg

Te milyen mélyre szoktál süllyedni?

... mármint a guggolás mélységét illetően. Vajon a comb és a talaj párhuzamos síkja a határmezsgye, vagy az e káros, ha a hátsónkkal feltöröljük a padlót? Hol az igazság akkor?

eroltetett_ismetles_030.jpg

Erőltetett ismétlések

Az erőltetett ismétlések kifejezetten megterhelő technikai manővernek számítanak, hiszen az izomrostokat a szokásos fáradtságon túl is igénybe veszik, viszont ezzel még nagyobb növekedési potenciált generálva.

sarokalatet_04.jpg

A tárcsáknak a rúdon van a helyük, nem a sarkad alatt!

A sarokalátét használatának problémáját és lehetséges megoldási javaslatokat mutatunk, hogy Te is szilárdan, teli talppal állj...vagyis guggolj a földön!

ht_rv_ellguggols_05.jpg

Hét elgondolkodtató érv az elölguggolás mellett

Sokszor háttérbe szorul az elölguggolás - de most megmutatom azokat az előnyöket, amiért legközelebb már Te sem fogod kifelejteni az edzéstervedből!

guggolas_08.jpg

Lábremegtetős gyakorlatok

A guggolás jóval több annál, mint hogy súlyt a rúdra, rudat a hátra, és hadd szóljon... Ismert, de inkább kevésbé ismert guggolás variációk jönnek!

guggolas_021.jpg

Újabb izgalmas lábremegtető variációk

Guggolás... ahogy talán még nem is próbáltad! Folytatjuk a sort, olykor talán kissé idegen vizekre evezve, hogy megnézzük, miképp lehet ezt a nagyszerű gyakorlatot még inkább megbabrálni.

hova_tetted_a_fejed_04.jpg

Hová tetted a fejed???

Mármint a gyakorlatvégzés során... most megtudhatod, hogy merre nézzen a tekinteted a különféle feladatok során!

guggolas_071.jpg

Virtuális guggolás szeminárium

Most alaposan kivesézzük és megtanítjuk Neked is a kellő technikát, csak hogy Te is átélhesd a guggolás örömeit.

edzpartner_01.jpg

Amikor jól jön a segítő kéz: edzőpartner "használati útmutató"

Nézzük át, hogy milyen gyakorlatoknál és intenzitásfokozó manővereknél kérjük a társ segítségét - illetve melyek azok a feladatok, ahol jobb, ha inkább senki nem lábatlankodik körülöttünk.

guggols_03.jpg

Guggolás változatok versenye!

Jöjjön a "hátsó" guggolások csatája: alacsonyan vagy magasan tartsuk a rudat? Pro és kontra!

felhzs_0201.jpg

Az új ektomorf stratégia: az alsótest edzése!

Nézzük, hogy miképp tudjuk átírni az edzéstervet, illetve módosítani a gyakorlatokat, hogy az leginkább a vékony, magas testalkatunkra legyen szabva!