Miért kötelező vitamint szedni?

Mivel javít a teljesítményen az, ha vitaminokat szedsz?

Pontosan miért nélkülözhetetlen a sporttáplálkozásban a vitamin kiegészítés? Sokat olvashattál arról, hogy a vitaminok fontosak "ezért meg azért" és "támogatják az ilyen vagy olyan funkciókat", de valószínűleg szinte alig esett arról szó, hogy pontosan milyen folyamatokban nélkülözhetetlenek. Mostani írásunk egyedülálló abból a szempontból, hogy konkrétan el fogjuk magyarázni, hogy mely vitaminok, milyen anyagcsere folyamatokhoz kellenek.

Mi a legfontosabb táplálék kiegészítő? A vitaminok és nyomelemek egyértelműen. Annyira, hogy nélkülük nem tudnánk energiává alakítani a tápanyagokat.

A szénhidrát anyagcsere, a zsírok metabolizmusa, de még az is, hogy a tejsav egy része az edzés alatt vissza tudjon alakulni energiaszolgáltató vegyületté, de még a vér oxigén szállító transzportját is ide sorolhatjuk azokhoz a folyamatokhoz, melyekhez vitaminokra és nyomelemekre van szükség.

Például ezen legutóbbihoz - hogy vérből a tüdőn át a gázcsere megvalósulhasson vasra rézre - B6, B12 vitaminokra van szükség az oxigén szállításhoz, a széndioxid leadásához pedig cinkre! Egy másik példa a C-vitamin, ami pedig abban is szerepet játszik sok más funkció mellett, hogy szabad zsírsavakká bontsa a tárolt hájadat! Kezdjük mindjárt ezzel!

Zsíranyagcsere és a vitaminok

A zsírokat, hogy energiává tudjuk alakítani és el tudjuk égetni, ahhoz szabad zsírsavakká kell bontani – ehhez pedig C vitaminra van szükség! Ugyanis C-vitamin hatására a mellékvesevelő adrenalin kiválasztása fokozódik. Ennek közvetlen hatása van a zsírszövet bontásra, azonban ahhoz, hogy valóban szabad zsírsavak képződjenek szükség lesz B3 vitaminra, azaz niacinra is!

Zsírt akarsz veszíteni? Állóképességi sportoló vagy, akinek kell az is, hogy zsír oxidációból is tudjon dolgozni? Kezdj el C vitamint és B3-at szedni, illetve - ha majd lentebb olvasol - az oxigén szállítás miatt majd meglátod még mikkel érdemes ezt a kombót kiegészíteni!

Szénhidrát-anyagcsere és a vitaminok

A szénhidrát bontás első lépéseihez, hogy a piroszőlősav (piruvát) keletkezhessen, kapásból szükség van rézre és B6 vitaminra. A piruvát után a következő lépés a köztes anyagcsere, és a citromsav ciklus, ha rémlik valami biológiából... Ehhez szükséges még egy átalakulás előtte, hogy Acetyl Koenzim-A keletkezzen, ami nélkül nem lenne intermedier anyagcsere. Na és mit tapasztalunk? Ehhez az átalakuláshoz is kellenek vitaminok, egészen pontosan B1 és B2.

Aztán meglepő mód ismét egy B-vitamin, nevezetesen a B5, azaz a pantoténsav szükséges a tovább jutáshoz! Döbbenetes, de egészen egyszerűen nem működne ez az egész folyamat vitaminok nélkül… Itt sem állunk meg, mert a köztes anyagcsere, a citromsav ciklus is B6, B3, B2 vitaminokat, magnéziumot és vasat igényel. Kijelenthetjük tehát, hogy a szervezet egészen egyszerűen összeomlana, főleg olyan fokozott megterhelés esetében, mint a sport.

Erő sportot végzel? Fontos a teljesítmény, hogy optimális esetben szénhidrátot használj energiának? Nyomassad a B vitamint!

Légzés és a vitaminok

A vörös vérsejtek működéséhez szükségünk van B6, B12-vitaminokra, vasra, rézre, cinkre és folsavra. Itt jön az érdekesség, hogy a teljesen vegán táplálkozást folytatóknál miért gyakoribb a vérszegénység? A B6 és a B12 is inkább jobbára az állati eredetű ételeinkben vannak, és mivel ők ezt teljesen kizárják, emiatt a vér számára nélkülözhetetlen vegyületeket nem visznek be. Emiatt mára bizonyítást nyert, hogy a teljesen vegán táplálkozás - különösen sportolóknál - nagyobb valószínűséggel idéz elő vérszegénységet!

Bár nem a légzéshez tartozik szigorúan véve, de ha már ilyen mélységeiben belementünk a témába, akkor meg kell jegyeznünk, hogy ahhoz, hogy a tejsav egy része vissza tudjon a májban alakulni energiaszolgáltató vegyületté (ez a Cori-kör) ahhoz elsősorban cinkre van szükség!

Bírni akarod tüdővel? A megoldás a bekezdés első sorában keresendő: B6, B12-vitaminok, vas, réz, cink és folsav.

Konklúzióként foglaljuk össze:

Sportolok, ergo nagy terhelésnek teszem ki a szervezetet, fokozódik a vitamin és nyomelem felhasználás (különösen fontos nekünk a vas, cink, magnézium, kalcium és a B-vitaminok). Ennek hatására, ha nem viszünk be extra többletet a fokozott vesztést kompenzálandóan, akkor az eredmény: romló állóképesség, hamarabb bekövetkező fáradás, romlott erőszint, magasabb légzés szám, szaporább szívverés.

Ezeknek az eredménye együttesen pocsékabb edzés munka és megnövekedett regenerációs idő. Mihez vezet ez az egész? Teljesítményromláshoz!!!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

noi_felsotest_03_2.jpg

Tudjátok, melyek a nők számára leghasznosabb vitaminok?

Természetesen a nőknek is szükséges minden mikrotápanyag, azonban most azokat emelném ki ezen összetevők közül, melyek különösen előnyösek a női szervezet számára – és amelyeknek a bevitelére mindenképp érdemes odafigyelni.

vitamin_012_1.jpg

Vitaminok az izomláz ellen.

Számos kutató (izom)lázasan próbálkozott felderíteni, hogy vajon mely vitaminok, illetve kiegészítők lehetnek hatékonyak az izomláz csökkentésében. Nézzük meg mire jutottak!

taplalkozz_okosan_1.jpg

Az első lépések: mitől lesz tartósan sikeres az étrendünk?

negativ_kalria_03_2.jpg

Vitaminok két nagy típusa

Ismerd meg a vízben és zsírban oldódó vitaminok családját!

multivitamin.jpg

Tegyük meg a minimumot a maximumért.

Bármi is a célod, csak szilárd alapokra lehet építkezni. És ez a szilárd alap valami olyan táplálékkiegészítő kombinációt takar, melyet mindig, mindenkinek, minden célhoz ajánlunk.

halado_edzesterv_noknek_2_1.jpg

Csajok és a rettegett táplálékkiegészítők

Jöjjön egy csajosabb írás: ismerjük meg a táplálék kiegészítőket női szemmel! Hasznos és objektív infók, hogy Te is eldönthesd, mire van szükséged!

antioxidnsok_03.jpg

Az antioxidánsok és a hosszú élet - 1. rész

Vajon mik is azok a szabadgyökök, és miért az az álláspontja a tudományos világnak, hogy a szabadgyökök kordában tartása a hosszú élet titka?

fogyni_minden_ron_04.jpg

Fogyni, de nem akárhogyan!

A következő cikk egy iránymutatás, ami alapján kiszelektálhatod, hogy melyik diéta hatékony, és melyik az, ami jobb, ha inkább a kukába végzi!

cink_01.jpg

Egy alulértékelt kiegészítő vallomásai

Nem csak erőt, javult kedélyállapotot, megnövekedett szexuális teljesítményt hozhat, hanem arra is részletesen ki fogunk térni, hogy a rák elleni kutatások mostanában ünnepelt csodafegyverként tekintenek rá!

bio_04.jpg

Mindennapi mérgeink

Vajon tényleg érdemes-e a drágább bio zöldségre és ásványvízre költeni az egészségért?

multivitaminnal_a_rk_ellen_01.jpg

Multivitaminokkal a rák ellen

Három tényező, ami akár felére is csökkentheti a daganatos betegségek kialakulását! Egy olvasást legalább megér, nem?

Vitaminrabló betegségek és szokások: kinek kell több C-vitamin?

Vajon Te is azon személyek közé tartozol, akiknek emelt szintű c-vitamin bevitel szükséges? És ha igen, akkor vajon mennyi lenne az optimális adag?