Miért kell a magas fehérjebevitel a diétádhoz?

A diéták történetében már sok trend lefutott…gyűlöltük a szénhidrátokat, a zsírokat, számláltuk a kalóriát, glikémiás indexet… de egy valami sohasem volt számkivetett: méghozzá a fehérje hatása a fogyáshoz. Vannak, akik a magasabb zsír és alacsonyabb szénhidrátos diétákra reagálnak jól, mások fordítva… vannak emberek valahol a középúton… ugyanakkor a folyamatosan magas protein bevitel minden épeszű testsúlycsökkentő diéta alapja. Nézzük meg, hogy miért jó a protein a diétához - azaz miért a fehérje alapú diéta étrend a legnépszerűbb!

A fehérje hatása az izmokra: Könnyebben megőrizheted az izomtömeged és a formád

A fehérjék bevitel naponta kifejezetten esszenciális, hiszen a testünk raktározni nem tudja az aminosavakat – épp ezért, amikor a fehérjék szintéziséhez szükséges aminosavakhoz próbálna jutni a szervezet, akkor a vázizomhoz fog nyúlni, hogy onnan aminosavakat szintetizáljon a mindennapi működéséhez! A fehérje hatása pedig rendkívül sokrétű: többek között az izmok, a kötőszövetek, az inak, a csontok, a haj és a szőr szerkezeti elemei, a hormonok és az enzimek alkotórészei, szerepük van az immunrendszered felépítésében, valamint a különböző enzimatikus folyamatokban.

A lényeg a lényeg: ha a fehérje bevitele naponta nem megfelelő, akkor bizony elsősoron nem a zsírból fogsz fogyni, hanem az izomszövetből - ezért a protein a fogyáshoz elengedhetetlen.

A csökkenő izomzat miatt pedig lassulni fog az anyagcseréd – mivel az izmok igen energiaéhes jószágok, tehát minél jelentősebb izomtömeggel rendelkezel, annál több kalóriát égetsz alapjáraton.

Ezen kívül az izmok adják a tested vonalát, így azok hiányában a lógó, megereszkedett bőrrel kell számolnod, amely közel sem fog olyan esztétikus látványt nyújtani, mint amilyet szeretnél.

A fehérje hatása az éhségre: Kevésbé leszel éhes?

A fehérjék jobban eltelítenek, mint a szénhidrátok, mivel a fehérje emésztés tovább tart - emiatt a teltségérzés is megmarad. A fehérjék elősegítik a glükagon nevű hormon termelődését a szervezetben, mely csökkenti az étvágyat, így elősegítve a diétát!

A fehérje bevitel és az anyagcsere

A fehérje bár a szénhidrátokkal megegyező energiamennyiséget szolgáltat, azonban az emésztéséhez több energia szükségeltetik. Vagyis egy fehérjedús diéta növeli az alapanyagcserét a kutatások szerint akár 10-20%-kal is!

A fehérje hatása az inzulin-érzékenységre

A fokozott fehérje bevitel mellett már kisebb mennyiségű inzulinra is jól reagál a szervezet, és nem növekszik meg a koncentráció olyan mértékben, hogy az jelentősen megbolygassa a zsír-anyagcserét. Mint azt tudjuk, az inzulin sajnos nem csak anabolikus  hatással bír, hanem a zsírok oxidációja ellen dolgozik.

A fentiekből tehát remélem most már egyértelmű: a megfelelő diéta bizony főképp a fehérjékkel kialakított barátságra fog épülni és a fehérje a fogyáshoz nélkülözhetetlen. A fehérje esszenciális tápanyagunk, ráadásul diéta során a magasabb fehérjebevitel kedvezően hat az izomszövet megőrzésre (ezáltal az alapanyagcserére, illetve a fizikai megjelenésünkre), a termogenezisre, illetve a teltségérzetre. Kövesd a fehérje alapú diéta étrendet akár a mi honlapunkon is!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények