Miért fontos nekünk a vércukorszint változás izomépítés és fogyás szempontjából?

Az inzulinról 1.0

Az alcímben megfogalmazott kérdés, tipikusan az a kategória amit mindig is szerettél volna tudni, csak nem merted meg kérdezni. Az alábbi írásban arról lesz szó, hogy a koplalás és evés hogyan változtatja meg a vércukor szintet, és ezt hogyan hasznosíthatjuk izom építésre. Ehhez azonban meg kell ismernünk a hasnyálmirigy által termelt, és életmódunk miatt napi szinten emlegetett inzulint!

Elsőként röviden az inzulinról!

Mostanság az inzulin ázsiója nem túl jó fitnesz körökben: napjainkban elterjedt, hogy a magas inzulinszint nehezíti azt a folyamatot, hogy zsírokból nyerjük a munkavégzéshez szükséges energiát.  Ez sajnos igaz, hiszen lassítja a lipolízist magyarul a zsírbontást. Alapvetően emiatt az a nézet sok helyen, hogy az inzulin az izomépítés és testzsír csökkentés szempontjából rossz dolog. Emiatt érzem fontosnak, hogy szóljak ennek a sajátos fehérje alapú hormonnak egyéb tulajdonságiról is!

Az inzulin a vércukor szintet befolyásoló hormonunk (nyilván mindenki tudja), viszont valószínűleg kevesebben tudják, hogy az anabolikus hatása a tesztoszteronéhoz és a növekedési hormonéhoz mérhető. Szemben azonban az előző kettővel, ezt kevésbé befolyásolja az edzés (természetesen befolyásolja azért az is) hanem elsősorban az éhezés és az evésre érzékeny. Mivel az inzulin egyaránt közrejátszik a szénhidrát, a zsír és a fehérjék lebontásában és beépülésében, emiatt kiemelten fontos sportolók számára.

Az anabolikus hatása abban is megnyilvánul, hogy a fehérjékre is hatással van: mégpedig olyan módon, hogy segít az aminosavaknak közvetlenül a sejtbe jutni.

Azonban nem mindegy, hogy mikor melyik tápanyagból épül be több, ha egy izmos, ugyanakkor alacsony testzsírral rendelkező testet szeretnénk. Ebből látnunk kell, hogy nem mindegy mi és mikor emeli meg az inzulin szintünket és mennyire. Ha szénhidrátot eszel akkor meg fog emelkedni a vércukor szinted, aminek csökkentésére inzulin fog termelődni. Leegyszerűsítve úgy hat, hogy a vérben lévő cukrokat gyakorlatilag kiszippantja, hogy ezután mi lesz a cukrok további sorsa azt a többi hormon is igen nagyban befolyásolja.

A folytatásban arról szeretnék majd beszélni, miképpen hatnak az egyes ételek a vércukorra és fogyasztásával miként tudjuk optimalizálni az inzulin szintünket, oly módon, hogy az anabolikus hatását élvezhessük, lehetőség szerint minél kisebbre csökkentve közben a zsírraktározó hátását!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

szenhidrat.jpg

Akkor most más tészta: tudj meg mindent szénhidrátokról!

Két ellentétes tábor alakult ki a szénhidrátok kapcsán: vajon szükséges-e a szénhidrát vagy lehet-e nélküle élni?

A szénhidrátok fajtái: a jó, a rossz és a rost.

A szénhidrátok csoportjainak alaposabb megismeréséhez ismét jöjjön egy rövidke kémiai gyorstalpaló. Egyszerű és összetett szénhidrátok.

Alternatívák a jobb minőségű szénhidrátokra.

Miután a korábbi szénhidrátokról szóló cikkekben szépen megértettük, hogy miért nem barátunk a finomliszt és a bocicsoki, eljött az ideje, hogy ezeket elfelejtsük és a jó szénhidrátokkal kerüljünk közelebbi kapcsolatba.

repa02_1.jpg

Miért fontos nekünk a vércukorszint változás izomépítés és fogyás szempontjából? 2.0

Vajon miként lehet a szénhidrát fogyasztással babrálva előnyt kovácsolni a vércukor szint változásaiból?

cukorbetegseg_es_edzes_2.jpg

Cukorbetegség és az edzés

Edzésútmutató cukorbetegeknek: a vércukorszint változása a súlyzó edzés hatására.

reggeli_tvhitek_01.jpg

Reggeli - tévhitek, meg az aljas gabonapelyhek

Azok az aljas reggeliző pelyhek régóta próbálták belénk verni, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése… Ez tényleg így lenne? Szkeptikus banda vagyunk, így ennek is próbáltunk utánajárni.

sznhidrt_01.jpg

Miért együnk szénhidrátot?

A mostani írásunkban amolyan kortest beszédként igyekszünk meggyőzni mindenkit, hogy egyen szénhidrátot, ha valamilyen okból nem tette volna!

tpllkozs_cukorbeteg_sportolknak_03.jpg

Táplálkozási tippek cukorbeteg sportolóknak

Kötelező cikk cukorbeteg sportolóknak! Mit, miből és mennyit együnk, ha diabétesszel küzdünk és mellette rendszeresen mozgunk!

gymlcsk_a_ditban_06.jpg

Gyümölcsök a diétában: barát vagy ellenség?

A nyár beköszöntével egyre könnyebben kaphatjuk azon magunkat, hogy betoltunk egy vödör meggyet, barackot, szilvát – és bár nem pálinka formájában küldtük le a gyomrunkba, mégis felmerülhet a kérdés… ártunk-e ezzel a diétánknak?

glikmis_index_020.jpg

A glikémiás indexen túl... mi az, ami még számít?

A GI a 80-as években lett kidolgozva, hogy segítségünkre legyen a cukorbetegek táplálkozásának megtervezésében. A GI egy jó dolog, de messze van a tökéletestől, rengetegen félreértik és nem arra és úgy alkalmazzák amire való...