Miért együnk szénhidrátot?

3 érv, ami miatt NE kerüld el a szénhidrátokat!

A szénhidrát nem eredendően rossz, így nem kell megvonni, kiiktatni az étrendből és főképpen nem akkor, ha sportolókról beszélünk - akár hobbi, akár versenyzői szinten! Természetesen valóban van igazság abban, hogy nem minden szénhidrát jó nekünk: az egyszerű cukrok - mint a fruktóznak a finomított formái - valóban kerülendőek. Azonban a mostani írásunkban amolyan kortest beszédként igyekszünk meggyőzni mindenkit, hogy egyen szénhidrátot, ha valamilyen okból nem tette volna!

A szénhidráttal jobban megy a zsírvesztés

"Szénhidrátot enni manapság amolyan szentségtörő cselekedet, ha a célod a zsírégetés" -szokták mondani, holott ez nem teljesen fedi a valóságot. Igazából a mi kedvenc idézetünk inkább a "A zsír a szénhidrát lángjában ég el" mondás!

Az alacsony glikémiás indexű szénhidrátok rendszeres fogyasztása segít abban, hogy az inzulin szinted stagnáljon és ne legyenek hirtelen kiugrások benne. Továbbá a szénhidrátok egy jellegzetes típusa - amit rostoknak nevezünk - segítenek abban, hogy kedvezően befolyásolják a kalória mérleget, hiszen teltség érzetet okoznak!

NE FELEDD! A gyors felszívódású szénhidrátok - amilyen mondjuk a kész ételekben, a pékárúkban és hasonszőrű társaiban vannak - hirtelen nagy vércukor szint emelkedést okoznak, ami rontja nagyon nagy mértékben a zsírbontási folyamatokat!

A szénhidrátok javítják a sportteljesítményt!

A szénhidrátok sportteljesítményre gyakorolt hatása vitathatatlan: nélkülük egész egyszerűen nem tudnánk magas intenzitású munkára sarkallni a testünk. Magas szénhidrát tartalmú diéta mellett a sportolók kivétel nélkül jobb teljesítményről számolnak be. Emiatt van az, hogy az olyan fogyókúrák és diéták, amik szénhidrát megvonásra építenek, azok gyakorlatilag  mindig lerontják az erőszintet!

A szénhidrát töltős diéták közül az járt a sportteljesítményre a legnagyobb előnnyel, amelyben óránként 0,9 gramm szénhidrátot fogyasztottak a sportolók minden testsúlykilogrammra és hozzá óránként 0,2 gramm/testsúlykilogramm fehérjét. Ez a kombináció átlagosan 6%-os teljesítménynövelést eredményezett a vizsgált alanyoknál!

A szénhidrát fogyasztás javítja a közérzeted!

Az alacsony szénhidrát fogyasztás sokaknak az "agyára megy"-  szoktam mondani gyakran a versenydiétázó fitneszes csajokat illetően. Ez a mondás abszolút helytálló, hiszen aszénhidrátmegvonás blokkolja a szerotonin nevű neurotranszmitter vegyület termelését - vagyis rontja az idegsejtek kommunikációját. A szerotonin továbbá szerepet vállal az alvás szabályozásában és serkenti a kognitív funkciót!

A triptofán nevű aminosav a szerotonin prekurzorja, azaz "elő-vegyülete", aminek a beszerzésével nincs is gond, ha magas a fehérje bevitel. Azonban amikor a szénhidrát mennyiséget csökkented, az inzulin sem emelkedik és mint egy anabolikus kapcsoló, csökkenti az amiosav szintet a vérben, és nem fog az aminosav-szintézis sem olyan mértékű lenni, ahogyan az elvárható!


Szénhidrátot fogyasztani tehát több szempontból előnyös! Egyáltalán nem támogatjuk a teljes szénhidrát megvonással járó diétákat egészségügyi szempontokat alapul véve!

Gil / FitBuilder TEAM

 

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Milyen szénhidrátot (ételt) ehetek, ha a normálisnál alacsonyabb a testsúlyom és tartani, vagy fogyni szeretnék még? Válaszát előre is megköszönöm!
2016-04-30 11:07:22

Kapcsolódó cikkek

szenhidrat.jpg

Akkor most más tészta: tudj meg mindent szénhidrátokról!

Két ellentétes tábor alakult ki a szénhidrátok kapcsán: vajon szükséges-e a szénhidrát vagy lehet-e nélküle élni?

Alternatívák a jobb minőségű szénhidrátokra.

Miután a korábbi szénhidrátokról szóló cikkekben szépen megértettük, hogy miért nem barátunk a finomliszt és a bocicsoki, eljött az ideje, hogy ezeket elfelejtsük és a jó szénhidrátokkal kerüljünk közelebbi kapcsolatba.

csiga03_1.jpg

Szénhidrátok nélkül lehet élni... de ki akar? - vagyis szénhidrátok a diétában

Nézzük meg, hogy milyen szénhidrátforrásokra alapozhatunk a diétában!

etkezes_edzes_utan_1.jpg

A nap legfontosabb étkezése

Minden bizonnyal hallottál már róla, de ha nem akkor éppen itt az ideje, hogy megtudd: a nap legfontosabb étkezése nem a reggeli, hanem az, amit edzés után fogyasztasz.

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

edzs_eltti_kaja_01.jpg

Mivel tömd a fejed edzés előtt?

Nyilván tudod, hogy az edzésed szempontjából nem mindegy, hogy milyen mértékben vagy feltöltve a megfelelő tápanyagokkal! Nézzük meg tehát az edzés előtti étkezésre vonatkozó általános érvényű szabályokat!

sznhidrt_tlts_03.jpg

Szénhidrát töltés

A versenysportban bevett szokás a szénhidrát töltés. Viszont úgy érezzük, hogy a hobbi sportolóknak is ajánlott, ha hallanak egy kicsit erről a módszerről, legalább alapfokon. Szóval jöjjön most mindenkinek: a szénhidrát töltés!

dita_012.jpg

Mit ehet a Moho Sapiens, ha diétára adja a fejét?

Diétás sorozatunkat folytatásában megadjuk a választ a másik nagy kérdésre: mit ehet az a moho sapiens, aki végre diétára… sőt mi több!... életmódváltásra adta a fejét?

rizs_helyett_04.jpg

Edd ezt rizs helyett! Top 5 FitBuilder kedvenc!

Most ellenszegülünk a csirke-rizs mantrával, és megmutatjuk, hogy opcionálisan milyen (kevésbé) ismert szénhidrátforrások állnak rendelkezésünkre!

tmegnvels_03.jpg

Tömegnövelő étrend útmutató

Nem egy szimpla étrend sablonnak akarjuk kiszúrni a szemeteket, inkább megadjuk a kellő tudást és irányelveket, melyekkel Te magad össze tudod állítani a leghatékonyabb étrendet!

szenhidrat_05.jpg

Újabb érv a szénhidrát mellett!

Még pár érvet sorakoztatunk fel, amikkel igyekszünk eloszlatni a tévhitet, hogy a szénhidrátok fogyasztását minden esetben kerülni kellene. Mai írásunkban kifejezetten azt fogjuk tárgyalni, milyen módon hathat a szénhidrát a regenerációra.

glikmis_index_020.jpg

A glikémiás indexen túl... mi az, ami még számít?

A GI a 80-as években lett kidolgozva, hogy segítségünkre legyen a cukorbetegek táplálkozásának megtervezésében. A GI egy jó dolog, de messze van a tökéletestől, rengetegen félreértik és nem arra és úgy alkalmazzák amire való...