Mi kell a nőknek (a tányérjukra)?

A nők sajátos nyomelem és vitamin igényei

Bár manapság a diéták többsége azon alapul, hogy valamilyen módon a hormonszintek befolyásolásával játszik, azonban szinte kivétel nélkül megfeledkeznek egy fontos dologról: a nemek szerint eltérő hormonoktól. A hölgyek esetében több olyan esemény van, ami alapvetően borítja meg az endokrin rendszert, emiatt vannak olyan extra igényeik a táplálkozásban, amikről hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Lássuk, mi kell a nőknek, legalábbis a tányérjukra!

Kezdjük egy nagyon gyakori, kényes, és sokakat érintő problémával a pajzsmirigy által termelt tiroxin (T4) és a trijód-tironin (T3) hormonok zavarával. Az közismert tény, hogy a jódra van szükség az előállításukhoz, viszont kevésbé ismert, hogy a másik nyomelem, ami a pajzsmirigy zavartalan működéséhez szükséges, az a szelén.

Ha a kettő együttesen hiányzik, akkor hosszútávon biztosan fellép valamilyen pajzsmirigyet érintő betegség: az autoimmun eredetű gyulladástól, a kóros megnagyobbodáson át számos elváltozást okozhatnak.

Még amikor nem ilyen súlyos a helyzet akkor is ez lehet az oka a lelassult zsíranyagcserének vagy éppen ellenkezőleg a fokozott működése miatti indokolatlan fogyás, ami mellett képtelen lesz valaki izmot építeni.

A terhesség alatti jód és szelén hiány különösen veszélyes mind az anyára, mind a magzatra. 

A fenti kettő nyomelemen kívül a pajzsmirigy optimális működését a D-vitamin mennyisége is befolyásolja, ahogyan azt az elmúlt 10-15 év kutatásai bebizonyítani látszanak.

Mi az a táplálék, amiben megvan mind a jód, a szelén, és D-vitamin is egyszerre?

A válasz a tengeri halak! Természetesen, ha nincs lehetőségünk heti kétszer halat enni, akkor a kiegészítőkkel nagyon sikeresen pótolhatjuk ezeket.

A D-vitamin nem utolsó sorban segít a csontritkulás megakadályozásában is, azzal, hogy még fiatalon növeli a csontsűrűséget. Mikor majd a menopauza után az ösztrogének védő hatása megszűnik, és elkezdődik az időskori csontsűrűség vesztés, akkor jól jön majd a még fiatalabb korban az edzéssel (a súlyzós edzés bizonyítottan növeli a csontsűrűséget) D-vitamin és kalcium kiegészítéssel felépített szuper erős csontokat.

Gondold csak el, minél sűrűbb alaphelyzetből kezd majd leépülni, annál nehezebben lesz majd a csont üreges és törékeny.

Ha már felmerült a hal pár bekezdéssel feljebb ki kell emelnünk a nők szempontjából szintén igen fontos Omega 3-6-9 zsírsavak fogyasztása.

15 080 Ft -20% 12 080 Ft
animal_omega_30.jpg
17 080 Ft -15% 14 480 Ft
now_omega_3_fish_oil_lemon_5000.jpg

Ezek amellett, hogy természetes gyulladáscsökkentők, és jótékony hatással vannak a szív- és érrendszer egészségére emellett a hölgyeknél támogatja az egészséges peteérést és segít a ciklus szabályozásában is. 

Egy másik fontos nyomelem, ami segít menstruációs ciklust átvészelni (különösen, akinek a vérzése erősebb) az a vas. Az olyan zöldségek, mint a brokkoli vagy az állati eredetűben a máj fogyasztása segít többlet vasat bevinni és a vérveszteséget pótolni.

Még régebben írtunk az edzés indukálta vérszegénységről: különösen az állóképességi sportot űző nők körében roppant fontos a vas pótlása!

Gil / FitBuilder team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

has02_1.jpg

Átmozgató női edzésterv - abszolút kezdőknek!

Még sohasem mozogtál semmit rendszeresen? Akkor itt a helyed! Átmozgató női edzésterv - abszolút kezdőknek.

sport_anmia_01.jpg

Edzés hatására kialakuló vérszegénység

Gyakori kardió és állóképességi edzések hatására könnyen lehetünk vashiányosak! Nem tudtad? Akkor olvasd el a cikket, hogy miért - és mit tehetünk ellene!

csaj_protein_02.jpg

Női proteinek... egy kis figyelmesség vagy csak átverés?

Vajon kell-e a nőknek külön protein? Jobban járnak a rózsaszín ködbe (azaz csomagolásba) rejtett fehérjékkel, vagy pont ellenkezőleg... átverés az egész?

ni_melledzs_01.jpg

Tévhitek és igazságok a női melledzés kapcsán

A csajok és a súlyzós edzés kapcsolata mindig is amolyan "urban legends" témákkal teli világ volt. Az egyik ilyen terület a női melledzés kapcsán szokott szárnyra kapni. Nézzünk meg pár tévhitet, melyek olvasása után Neked is megváltozhat a melledzésről kialakult viszonyod.

vitaminok_01.jpg

Energiahiány? Növeld a teljesítményed csupán néhány kulcsfontosságű vitaminnal!

Igyekeztünk most összeszedni Nektek, hogy melyek azok a plusz tápanyagok, amelyekkel leginkább maximalizálhatod az energiaszinted!

farizom01_1.jpg

Haladó női edzésterv a strandszezonra!

Talán még nem késő... "last minute", de kőkemény edzésterv a bikiniformáért!