Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

Mi ez a fájdalom?! Csak egy kis húzódás...vagy sérv?

Minden gyúrós félelmének - a sérvnek a tünetei!

Ha rendszeresen edzel, szinte biztosan hallottál már olyan társalgást, amikor valaki éppen azt találgatta sérve van-e. A hasi sérv mindenkinél, aki csak súlyzókkal edz, az egyik legjobban rettegett sérülés. Bár egy rutin műtét, amiből évente ezreket végeznek el, a mi szempontunkból mégis kényes, mert azért komolyan visszaveti a fejlődésed egy műtét utáni lábadozás. Mostani cikkünkben egy kicsit beszélünk a sérvről, a kialakulásáról, és első körben mik lehetnek az intő jelek.

Mi is pontosan a sérv?

A sérv (hernia) a belső szervek kizáródása az üregükből: kitüremkednek például a hasizom inas megszakításai mentén, vagy a köldöknél, egyéb potenciálisan gyenge pontokon. De lehet ugye sérv a gerincen is, ahol a rostos porcgyűrűk néhány rétege megszakad és gerincvelő kocsonyás állománya dudorodik ki. Sőt akár a rekeszizom is lehet sérves és ilyenkor a gyomortartalom egy refluxos tüneteket okozhat. De még az izomsérv is előfordulhat, amikor az izompólyán kidudorodik az izom maga…

Van egy jó és egy rossz hírünk, melyikkel kezdjük?

A jó az, hogy az esetek sokkal kisebb százalékában érint sportolókat, mint mondjuk túlsúlyosakat, gyenge törzsizomzattal rendelkezőket, vagy éppen kismamákat. Sokkal valószínűbb, hogy meghúztad a hasizmokat egyszerűen.

Ellenben a rossz hír, hogy az átlag háziorvos nem nagyon fogja neked egyértelműen diagnosztizálni. Egy gyakorlott sebész egész pontosan, akár kézzel is ki fogja tapintani, ellenben egy ilyesmiben kevésbé járatos háziorvos el fog küldeni hasi CT-re, vagy ultrahang vizsgálatra.  

Elsőként nézzük a tüneteket mi a helyzet a hasizom húzódás tünetivel összehasonlítva a sérvvel!

•    Ami közös tünet mindkét esetben: a fájdalom mozgásra erősödik, nyugalomban enyhül, de az egyéb tünetek nagy eltérést mutathatnak.
•    Ha sérved van, akkor a puffadás, hányás, székrekedés szinte biztos. emellett égő érzés jelentkezik. Van egy kis dudor, ami hasi présre eljön, és nyugalmi helyzetben viszont visszanyomható.
•    A húzódás esetében a tünetek sokkal inkább fentebbről, az izomrétegből jönnek, úgy, mint a hirtelen izomgörcsök, feszes, görcsösen összehúzódott hasizmok, hirtelen fellépő görcsök, amik ugye jellemzően inkább akkut sérülésre utalnak. Görcsös pont itt is lehet, de ez végig kőkemény, és olyan, mint a test más helyén is előforduló izomcsomók.

Nem javasoljuk ennek ellenére, hogy öndiagnózist állíts fel, de azt sem, hogy egyből pánikba ess! További megnyugtatásodra nézzük, hogy jellemzően, hogy alakulnak ki.

A közös pont, hogy mindkettő kialakulhat egyszeri nagy súly helytelen emelésétől! Sőt mindkettő kialakulhat túl erős görcsös köhögési rohamoktól.

Azonban itt megint elágaznak a kiváltó okokat tekintve...

A húzódás, rándulás jellemzően inkább az intenzív edzés, hirtelen dinamikus mozdulatok miatt jelentkezik inkább. Ha tehát egy hirtelen mozdulat az edzés során szúrást és hirtelen fájdalmat érzel, és az öltözőben kérdezgeted a többieket „szerinted sérvet kaptam” akkor valószínűleg rossz nyomon jársz.

Szemben a sérv inkább az extrém módon megemelkedett has űri nyomás miatt alakul ki. Tehát egy hirtelen mozdulatnál, hacsak nem nagyon nagy súlyokról van szó, akkor valószínűleg nem sérved van!

A kezelés tekintetében két dologgal nem tudsz mellé nyúlni: a jegeléssel és a nyugalommal! Mind a hasizom rándulásos sérüléseire, mind pedig a sérvre a jegelés és nyugalom egy hatékony fájdalomcsillapítási módszer. 

Azonban ha a tünetek nem enyhülnek, és úgy tartósan hányingered - szorulásod van, akkor mindenképpen fordulj orvoshoz!

Gil / FitBuilder team

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kapcsolódó cikkek
Legyen gerinced! Tippek, amikkel egy életen át biztonságosan emelhetsz súlyokat!

Igyekeztünk összegyűjteni néhány hasznos tanácsot, amiket ha megszívlelsz, akkor hosszú évekig gyúrhatsz még!

Fájdalommentes mindennapok: a legegyszerűbb fájdalomcsillapító módszerek, amik működnek!

Néhány tipp, hogy ne legyen kényszerpihenő az edzésrendben!

Vállfájdalom guggolásnál? Itt a megoldás!

Fáj a rudas guggolásnál a vállad, hátad, csuklód? Íme pár tipp!

No pain-no gain?... Vagy mégsem minden fájdalom "jó"?!

Mivel a "no pain, no gain" manapság a legkedveltebb pólófelirat a termekben, emiatt jött az ötlet, hogy kicsit foglalkozzunk az izomfájdalmak különféle típusaival. Mert…! Nem minden fájdalom ugyanolyan, és korántsem mindegyik jó nekünk!

Hasizom gyakorlatok, amiket NE végezz... amennyiben épp derekat akarsz!

Három "derék-gyilkos" hasizom gyakorlat, melyeket nem ártana fekete listára tenned!

Derékfájdalmak nyomában

Járjuk körbe az egyik leggyakoribb problémát, a derékfájdalmakat: hogyan enyhítsük az alsó háti panaszokat gyorsan és hatékonyan!