Mi az, amiért aztán tényleg megéri vádlizni?!

A legnagyobb érvek a vádli edzése mellett

Számos cikk szólt már arról, hogy mennyire sok előnye van az láb-napnak, és ne hagyd ki a guggolásokat, a felhúzást, és társait az edzéseidből. Ezek az alapgyakorlatok ugye elsődlegesen az alsótest olyan izmaira hatnak, mint a combfeszítő vagy a farizom, de valahogy aránytalanul kevés érvet szoktunk felsorakoztatni az alsó lábszár izmainak edzése mellett. Azonban nem csak esztétikai okokból érdemes vádlira edzeni:az alábbiakban igyekeztünk összegyűjteni a legjobb érveket a vádliedzés mellett.

Miért is jó nekünk izoláltan edzeni az lábunk térd alatti izmait?

Boka stabilitás 

Az alsó lábszáron elhelyezkedő izmok fejlettsége az egyik legfontosabb tényező a boka stabilitását illetően. A bokasérülések általában a külső oldalon szoktak bekövetkezni, mivel a belső delta szalag elég masszív, szemben a külső három vékonyabbal. Ezért a bokaficamok többsége a külső szalagokat érinti.

A stabilizálásban nem is feltétlen csak a háromfejű lábikraizom, hanem olyanok, mint az első- és hátsó sípcsonti izmok (m.tibialis anterior és posterior) és a hosszú szárkapcsi izom (m. peroneus longus) szerepét is érdemes kiemelni. Mellesleg ezek azok az izmok, amelyek a járás és futás során alapból is mindig aktívak, emiatt elég jól bírják a hosszútávú terhelést és a magas ismétlés számokat.

Tehát az első komolyabb érv a vádli edzése mellett az, hogy sokkal biztosabb, stabilabb bokát eredményez! Szinte csak zárójelben jegyeznénk meg, hogy a térdet is stabilabban tartja egy jól edzett gastrocnemius... Ebből következik a második pontunk ami nem más mint a sérülés prevenció.

Sérülés biztosabb alsó végtag

Ahogyan az első pontban írtuk, a bokaízület stabilitása szempontjából kiemelt szerepe van az alsó lábszár izmainak. Az olyan atletikus jellegű mozgások során, mint az ugrás, a futás, vagy úgy általánosságban minden talajfogás esetében az izomzat hiányában a szalagrendszernek kell a fellépő erőket elnyelni. 

A sérülések kockázatát lecsökkenti, ha erő izmok fogják a helyükön tartani a lábat, és csökken az esélye, hogy egy hirtelen mozdulat során ránduljon vagy akár szakadjon valami.

Gyorsabb sprintek, dinamikusabb ugrások

Azt már sokszor leírtuk mi is, hogy a hátsó lánc (avagy posterior chain) izmait kell fejlesztened, ha gyors szeretnél lenni. Aki járatosabb a funkcionális anatómiában azokat nem éri meglepetésként, hogy a hátsó lánc izmai közé a vádlit is oda szoktuk sorolni. Evidens tehát, hogy a vádli edzése közre játszik sebesség fokozásában. 

A talaj elhagyásának minél szökkenés szerűvé tevéséhez, az elrugaszkodáshoz a gyors és dinamikus talpi hajlítás elengedhetetlen. Vagyis ha gyorsítani szeretnéd ezt a mozgást, akkor ennek érdekében erősebb vádlit kell építened.

Igazat megvallva azonban nem csak a sprintek és ugrások minőségét javítja a vádli edzés, hanem összességében lesz a lábedzésed hatékonyabb, ha figyelmet szentelsz annak, hogy odafigyelj a vádlira jobban.

Gil / FitBuilder team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

vadli_tippek_3.jpg

Ki hogy áll a vádlikkal?

Egy szépen formált vádli sem Mission Impossible, még akkor sem, ha most Te is genetikai sorscsapásként tekintesz szerencsétlen alsó lábszáradra. Hasznos tippek, hogyan szabadítsd ki a vádlidat a genetika vaskos markából...

vadli_edzes_erosidegzetueknek_02.jpg

A vádli edzés folytatása ... Csak erősidegzetűeknek!

Zúdítsd az intenzitásnövelő technikák tárházát a vádlidra, és tépd szét az előtted álló genetikai korlátokat. Hogy Te is kiérdemelhesd az igazi sportolóhoz méltó vaskos, gyémánt alakú vádlikat.

vadli_gyilkos_30as_03.jpg

A "vádli-gyilkos 30-as"

Ha elég mazochista vagy, no meg szeretnél egy kis színt, vérbőséget és izomlázat vinni a vádlid életébe, akkor fűszerezd meg az edzését ezzel a manőverrel! Bárhol, bármikor lesújthatsz rá, hiszen eszköz sem szükséges a kivitelezéséhez!

vadli_02_1.jpg

Megoldási kísérlet a makacs vádlira

Intenzitásnövelő technikák igazi tárházát zúdítod rá, és strapálod rendszeresen – de a fejlődés mégis elmarad? Igen, a vádli elég makacs jószág, így kiérdemli, hogy külön foglalkozzunk vele.

vdli_01.jpg

Tipikus hibák a vádli edzésen

Nem fejlődik a vádlid?! Az alábbi írásban igyekeztünk összegyűjteni azt, hogy milyen tipikus hibákat követnek (és valószínűleg követsz el Te magad is) a vádli edzésének során!

vadli03.jpg

Adj még egy esélyt a vádlinak!

Nem fejlődik a vádlid? Bár már talán elkönyvelted magadban, hogy neked sohasem fog nőni a vádlid, mert "nem olyan a genetikád" de ne add fel még teljesen!