Mi áll a fogyásod útjában? - Zsíros mítoszok: 1. rész

Összeszedtünk néhány olyan közszájon forgó fitnesz mítoszt, amik aztán mindenre jók, csak arra nem, hogy valóban megszabadulj a fedettségtől, azaz az izmaidat eltakaró zsírtól. Az alábbiakban látni fogjátok, hogy bármennyire is igyekszünk mi és még sokan mások felhívni a figyelmet a rossz beidegződésekre, még mindig számos téveszme lesz, amit nap mint nap látsz magad körül!

A kardió az egyetlen módja annak, hogy zsírt veszíts?

A kardió kérdése az elmúlt 10 évben sokszor, sokak által lett megvitatva. A "régi" iskola szerint valóban nincs más út, mint úgy eljutni a zsírégetésig, hogy kis intenzitással (az anaerob zónába egy pillanatra sem átmenve) monoton és hosszú edzéseket végzünk.

Mit felejtenek el? Hogy a szervezet nem tisztán csak zsírt fog égetni. Viszonylag friss (2009-es) kutatásban egy bizonyos Wescott nevű orvos tisztán és világosan leírja, hogy a rendszeresen végzett, ilyesfajta hosszú távú állóképességi munka negatív hatással van mind az erőszintre, mind az izomtömegre.

Ugyanakkor a kísérletében azt is bebizonyította, hogy a súlyzós edzés és kalória megvonás együttesen mérhetően hatékonyabb volt, mint akár a kalória megvonás és állóképességi munka  együtt, vagy akár azok külön-külön!

Egy másik doktor bácsi - nevezetesen Williams névre hallgató úr - 2006-ban egy hatalmas számú minta (12 ezer amatőr versenyeken induló futóról beszélünk) alapján kijelentette, hogy azok a futók, akik nem végeztek konditermi edzést a futások mellett, azok bizony az évek előrehaladtával igenis jobban zsírosodtak, mint azok, akik legalább heti 2 nap végeztek súlyzós edzést is a futás mellé!

Konklúzió: A súlyzós edzés anyagcsere növelő hatása hatékonyabb, mint a vég nélküli kardió!

Kizárólag a magas ismétlés számok szálkásítanak!

Menj el egy fitnesz terembe és nézd meg, hogy miképpen tart edzést a női edzők többsége a "lányaik"-nak. Azt fogod látni: baba súlyzó, és körülbelül 0,5 kg-os bokasúlyban 100 ismétlés ebből, aztán 2x50 abból… Ha lemész 3-4 hónap múlva és megnézed a csajokat, egy az egyben ugyanúgy fognak majd kinézni, mert ez a fajta edzés tényleg a legalja!

Amivel Te meg tudsz csinálni 50 ismétlést, az a súly adaptációt nem nagyon fog kiváltani, mint rezisztencia tréning, kardió edzésnek meg túl rövid. Akkor meg mi értelme van...?

Mire lenne valójában szükség a súlyzós edzés során a diéta alatt is?
- Olyan súlyokra, amik az egy ismétléses maximum 65-80%-a.
- Az ismétlés tartomány közepes (olyan 8-12 körüli) legyen.
- A szettek számát emelni kellene olyan 4-6 szériáig, hogy a volumen nagy legyen.
- A pihenő időket pedig leredukálni valahová 60 mp alá (a használt súlyok nagyságától függően).

Emellett heti két magas intenzitású edzést beiktatni, ami akár lehet súlyzós köredzés, intervallum alapú futó edzés, vagy akár cross-training jellegű váltott feladatsoros, több állomásos köredzés!

Ezektől garantáltan jobban fogsz fogyni már 1 hónap után - szemben az ész nélkül végzett, végtelen számú ismétléses, ugyanakkor teljesen hasztalan (legfeljebb első hetekben minimálisan tonizáló) ultra-magas ismétlésszámú edzésektől!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
így csináltam, még se fogytam egy dekát sem, szóval baromság.
Kovács Gábor | 2014-07-01 07:08:47
Azért azt tegyük már hozzá, hogy az edzés csupán 30%-a a nagy egésznek, a tiszta táplálkozás 70%-ot tesz ki! Hiába edz valaki, ha mellette ugyanazt a "szemét" kaját eszi, mint előtte. Makrotápanyagok aránya napi szinten nagyon fontos, mikrotápanyagok megfelelő mennyiségű bevitele is, és még sorolhatnám. Sárga kapszula c. könyvet ajánlom, ingyen letölthető.
Marietta Ali | 2014-07-01 07:30:11
Marietta Ali Nem nyertem a lottón sajnos, hogy ezt megengedhessem magamnak.már a tiszta táplálkozásra értem. Amúgy meg ami állitólag egészséges, az többnyire ehetetlen. Tapasztaltam, pl, zabpelyely meg zellerszár stb, ásványvizzel.
Kovács Gábor | 2014-07-01 07:35:24
Kovács Gábor A tiszta táplálkozás nem drágább, mint a hagyományos, hidd el. De tényleg szívből ajánlom a fent említett könyvet, hátha kicsit más megvilágításba helyezi a dolgokat. Az ingyen van. Valamit valamiért. A tudatos táplálkozás pedig nem koplalást jelent. Én is így étkezem már elég régóta, egyrészt nem drágább (nekem sincs túl sok pénzem, sőt...), másrészt kreativitással nagyon jó kajákat lehet összehozni. Sajnos megfelelő táplálkozás nélkül nem lesz eredmény. Nem beleszólni akarok, ne érts félre, csak rávilágítok, hogy, ami a cikkben van valós és működik, csak a kaja rész kimaradt, pedig tényleg az a legfontosabb.
Marietta Ali | 2014-07-01 07:41:44
Marietta Ali megnézem a könyvet, de elég idős vagyok ahhoz hogy változzak, inkább abbahagytam az edzést is, amúgy is gyűlölöm a sportot. nem eszek zsírosat, meg hasonló kajákat, de ebben a korban szeritem tök mindegy már. lelassult anyagcsere stb.
Kovács Gábor | 2014-07-01 07:48:24
Kovács Gábor :) Nem korfüggő, akár 60 évesen is lehet változtatni. Van a teremben, ahová járok egy 65-70 éves néni, olyan edzéseket nyom le, hogy csak pislogok. :) Nem akarlak rábeszélni semmire, sőt, az ellenkezőjére sem. De, ha valamit szeretnél tényleg, akkor én azt mondom, hogy nincs az az idős kor, amikor ne lenne érdemes... Persze, ha nem vagy motivált és nem akarod, akkor ne tedd, hiszen ez mindenkinek a saját döntése, amit tiszteletben kell tartani.
Marietta Ali | 2014-07-01 07:56:49
Marietta Ali 4 évig edzettem heti 4x2 órát igaz nem futok mert nem tudok, mert baromi unalmas.
ezidő alatt sok eredmény nem értem el,látványosat semmiképp. eddig sem jártam strandra, emrt van önkritikám, ami még vissza van, azt meg már kibírom anélkül is. ha egy kis sikerélmány lett volna , akkor elképzelhető, hogy folytatom, de csak azért nem sportolok hogy jó elfáradjak.
Kovács Gábor | 2014-07-01 08:25:02
ha meg összehasonlitom magam másokkal, akkor a béka segge alatt sem vagyok. a teremben van aki a hideg viztől is fejlődik , én nem. itt én vagyok a legidősebb, itt nem divat a sport, így is megszóltak .
Kovács Gábor | 2014-07-01 08:26:46
Kovács Gábor "A farkasnak sincsenek rémálmai a birkák véleményétől". Magunk miatt csinálunk mindent, nem azért mert mások megszólnak, vagy nem szólnak meg. Kreativitás : például: sovány túró+édesitőszer+holland kakaópor = isteni finomság tökéletes tápértékkel. Uborka+paradicsom+tejföl+só = tökéletes köret húsokhoz amik diétához mehetnek. Továbbá mint előttem is emlitették, 70%-át a sikernek vagy épp nem sikernek az étkezés teszi ki. Kell ehhez rengeteg tudás és kitartás, de ha igazán akarunk valamit nem kell önigazolás azzal ,hogy én már öreg vagyok ehhez. Apukám 48 éves, és nagyobb mint én meg erősebb is (40-41-es kar, nem sok zsir). Egyszerűen számolgatás nélkül annyit tesz hogy egészségesen eszik, 4x1 órát súlyzós edzést végez meg 1-2 szer eljár futni. Ezt én is megcsinálom, és tényleg igaz , ha nem igazabb hogy a kaja az egységes egész 70%-a ! Hozzá kell tenni, hogy a stagnálásnak tényleg nem sok értelme van , és ha sokáig fennáll mi csinálunk valamit rosszul. Akár az edzés-technika-intenzitás akár a táplálék mennyisége nem jó, vagy esetedben félsz a zsiroktól. Ha mégis nekivágnál akár tömegelésnek akár szálkásitásnak, javaslom hogy a fent emlitett könyvet olvasd el, nincs olyan hogy valaki a viztől is nő. Ez a sport sokat hozzátesz az életünkhöz, kitartást, alázatot és megfelelő önértékelést ad. Sosem késő, ha minden jól megy és az élet is segit benne, még 80 évesen is el fogok járni terembe. (Bocsánat a kis i-betűkért, rossz a billentyűzetem)
Feri Polyák | 2014-07-01 09:20:18
Marietta Ali Teljesen jól beszélsz. Itt elhangzott kommentekben ezeket olvastam: Így csináltam, nem fogytam, baromság az egész. Nem nyertem a lottón ezért nem tudom csinálni, ami egészséges ehetetlen, idős vagyok, hogy változzak, gyűlölöm a sportot, ebben a korban tök mindegy már, lelassult az anyagcserém, eddig sem jártam strandra, mert van önkritikám, ami még hátravan azt már kibírom. Na ezek az emberek a büdös életben nem fognak sportolni, nem fognak egészségesen táplálkozni, a fent említett kifogások miatt és nincs az az isten, aki megértetné velük az ellenkezőjét. Viszon itt kommentelgetni azt tudnak bőszen és megmagyarázni, hogy miért kivitelezhetetlen az egész számukra. Én frankhitel és 5 gyerek mellett 45 évesen kezdtem el előszőr aerobikozni heti 2 órában, ezt 3 hónapig, mikor rájöttem ezzel csak löttyedt sovány leszek. Elmentem hát egy konditerembe, fogadtam egy személyi edzőt és azóta gyúrok keményen! Az eredményeim? El kell mondanom nem 4ÉVE járok, hanem 4 hete és már kezdenek megmutatkozni az izmaim, ugranak le a kilók. Akarni kell, agyban el kell dönteni és akkor nem lesz túl drága, nem lesz túl fárasztó és túl uncsi, mert megfogjuk találni az alternatívát arra, hogy kivitelezhető legyen a sport és az egészség! Nem csak a csinos alakért kezdtem el, hanem azért is, hogy megalapozzam az egészséges fitt öregkoromat. Ne gyógyszerre meg orvosra költsem a pénzem majd és ne az legyen az esemény az életemben, ha éjjel kijön az ügyelet. Kirándulni akarok, városokat, országokat járni stb...inkább erre költöm majd a pénzem :D De ehhez egészség kell és jó kondi, mind testileg, mind szellemileg. Szerintem......:)

Erika Balla | 2014-07-01 10:20:29
Christine Crowford Köszönöm! ..és igen, igen! Hülyén hangozhat, de így ismeretlenül is nagyon büszke vagyok Rád, le a kalappal!!!! Nekem is van 5 gyermekes ismerősöm, aki ráadásul egyedülálló és heti szinten sportol. Nem gazdag, nem időmilliomos, hanem akarja. A nem fejlődés oka bennünk keresendő. Polyák Feri itt fentebb leírt azt hiszem mindent (amúgy az a kakaós túró az egyik kedvencem, de reggel még egy banánt bele szoktam turmixolni). :) Szóval nem a kifogásokat kell keresni, hanem a megoldásokat, amik léteznek, hiszen nem ördögtől való dolog ez: fizika, biológia, kémia.
Marietta Ali | 2014-07-02 04:03:20
Marietta Ali :D
Erika Balla | 2014-07-02 04:47:50
Feri Polyák Azért gratulálok ha valaki ezt meg tudja enni: sovány túró+édesitőszer+holland kakaópor , egyszer csináltam hasonlót, de úgy nézett kim mintha valaki egyszer már megette volna.
az ilyen "egészségesnek" számító kajákat nem tudnám megenni. Főleg a ha édes, de lényegtelen, inkább abbahagytam és eszek jókat.
Kovács Gábor | 2014-07-02 05:37:59
Hello,

Nekem kötelező volt átállnom az egészséges ételekre és a mozgásra. De nem bánom. A fenti sorokat olvasva annyit mondanék hogy:

1. Nem! Nem feltétlenül drágább az egészséges étkezés. Csak oda kell figyelni! (mit hogyan és mennyit)
2. Nem akarásnak nyögés a vége...
Tehát:
Minden fejben dől el. Az egészséges táplálkozástól az edzésig... Kifogások mindig lesznek. Nálam is voltak. Egy betegség kellett hogy felébresszen...Nincs akadály, csak csinálni kell :)

Üdv :)
Halgas Ágnes | 2014-07-02 05:55:37
Nem kell ahhoz lotton nyerni... Nem dragabb megvenni egy kilo csirkehust meg hozza rizst eszoldsegeket mint ha megeszel egy bigmac menut :)
Minnie Mous | 2014-07-02 06:09:58
ezt a csirke -rizs- salátát egyszer megpróbáltam, de 1 hétig bírtam. nem értem hogy lehet minden nap ugyanazt enni, főleg mikor egyiket sem szeretem, bár letuszkoltam.

Kovács Gábor | 2014-07-02 06:19:59
Kék Narancs Panzió azért minden utálatom ellenére sportolgattam, felfogtam , mint szükséges rossz
Kovács Gábor | 2014-07-02 06:21:06
Kovács Gábor ..ezt az egészet Te nem akarod, lássuk be. Én istenieket eszem, nem mindig ugyanazt, sőt, bár valóban: sovány húsok, halak, zöldségek, rizs, zabpehely, teljes kiőrlésű dolgok, olykor gyümölcs és egyéb hasonlók az alapja az étrendnek, de ezeket millióféleképpen lehet variálni. A hiba Benned keresendő, sajnos, nem ebben az életmódban. Ha nem megy, nem megy, nem kell erőltetni. Csak elismerni és ennyi.
Marietta Ali | 2014-07-02 06:44:06
Marietta Ali elismertem , azért is hagytam abba. Én alig eszem valami, talán napi 1x vagy még annyit sem. Megszoktam a koplalást, de mivel nem fogytam annyit amennyit gondoltam , rá kellett jöjjek, ez nem nekem való.
Kovács Gábor | 2014-07-02 06:48:43
Na itt kezdődik a kudarc amikor már eleve úgy fogják fel az emberek, hogy szükséges rossz. a sport....a nem akarásnak tényleg nyőgés a vége és kudarc. Na ilyenkor jön a beletörődő szöveg: egyszer élünk, na nehogy ne egyek már amit akarok, jó vagyok én így is ahogy vagyok stb...próbálják igazolni azt, hogy nekik sport és egészséges étrend nélkül is milyen jó. Addig mondogatják maguknak és másoknak míg teljesen elhiszik, hogy tényleg igaz amit állítanak. Senki ne értsen félre nem akarom én erőszakolni az egészséges életmódot senkire, mindenki eldöntheti meddig és milyen minőségű életet szeretne élni. De amikor azt állítja valaki, hogy a sport nem jó, az egészséges kaja ehetetlen....
Erika Balla | 2014-07-02 06:58:17
Kovács Gábor Könyörgöm.. A koplalás egy BAROMSÁG!! Úgy nem lehet sem fogyni, sem izmot felszedni.. Táplálékra szükség van, megfelelő arányban, megfelelő elosztásban. E nélkül a szervezet elkezd raktározni és mindent azonnal zsírrá alakít. :( Napi 5-6x kaja, alap, hogy pörögjön az anyagcsere és ne éhezzen a test. Heti max. 1kg az egészséges fogyás. De oké, persze, megértem, abbahagytad. A Te döntésed. Mi ezt tiszteletben tartjuk.
Marietta Ali | 2014-07-02 07:03:20
Kovács Gábor Sajnos el kell mondjam a koplalással nem tudsz fogyni, a szervezeted ha érzékeli, hogy kevés kaját kap, akkor lelassítja az anyagcserédet és hiába eszel te napi 1x azt is beépíti az utolsó szemig a testedbe, mert tartalékolni akar, túl akar élni. Isten nagyon tökéletesen szervezetet adott nekünk, túlélőt. Szóval koplalsz lassúl az anygacsere, 4x 5x eszel egészséges ételt + folyadék gyorsul az anygagcsere és fogysz...Mielőtt belekezdenél egy fogyókúrába a neten nézz utána ezeknek a dolgoknak, mert fogyni és sportolni is csak okosan lehet. Szakembert kell megkérdezni, ha nagyon biztos akarsz lenni a dologban, pl ,egy személyi edzőt. Ő meg fogja mondani neked, hogy a te alkatoddal, képességeiddel, koroddal, mit egyél, mennyit és milyen gyakorlatokat végezz és hányszor. Hidd el nem olyan borzasztó ez a dolog és a kajáról annyit, hogy én soha nem ettem csokis túrót, nem is fogok Számtalan sok jó alakformáló receptet lehet találni a neten.:D Most pont a fogyós kezdeteknél tartok, az "egyhangú" kaját eszem, viszont többféle képpen eltudom készíteni, játszok a fűszerekkel, váltogatom a zöldségeket, gyümölcsöket Két hete csinálom, még nem untam meg és képzeld elkezdtem fogyni, 4 hete járok terembe és kezdenek megmutatkozni az izmaim, Tehát nem szükséges rossz, nagyon sokat számít a hozzáállás. ;)

Erika Balla | 2014-07-02 07:07:20
Christine Crowford Igen, talán a hozzáállás a legfontosabb, hiszen az első lépés minden esetben az, hogy az ember fejben eldönti, hogy mit akar, aztán nekilát ezt fokozatosan és tudatosan, okosan felépítve, lépésről lépésre megvalósítani. :) Tisztán étkezni és edzeni nem lehet "hűbelebalázs" módjára, mert annál rosszabb lesz.
Marietta Ali | 2014-07-02 07:09:57
Kovács Gábor! Látom mostmár a makacsság beszél belőled, már csak azért is neked legyen igazad, akkor is ha nincs igazad. A baromság az, amit te állítasz! Tudod mit egyél egyszer egy nap, koplalj és szenvedj közben az éhségtől, lustulj és ne sportolj így lesz tuti az elhízásod és a betegségekre való hajlamod! Hajrá! Egyszer élsz nem igaz? ;)

Erika Balla | 2014-07-02 07:21:37
Kék Narancs Panzió Már ahol. Nálunk nincs beszélgetés, csak edzés. Hát ha az 1perces pihenőben tudunk pár szót beszélni az már jó. Az edzőnknek nagy a tekintélye, ezt várja el tőlünk és nem a szájragyúrást. Na arról meg nem is beszélek, hogy a pénzemért eredményt akarok látni ;) Tehát nem kell minden konditermet utálni.....:D
Erika Balla | 2014-07-02 08:29:06

Kapcsolódó cikkek

strandszezon_1.jpg

A szálkásításról

A szálkásítás időszakában kicsit át kell alakítanunk az edzést és radikálisan az étkezést és táplálék kiegészítést. Erről fogunk most beszélni az alábbi írásunkban.

taplalek_kiegeszitok_dietahoz_1.jpg

Zsírégetők... vannak még csodaszerek, vagy maradtak a hazug ígéretek?

Utálod, hogy megint egy csomó pénzt elvertél hangzatos, zsírégetőkre... és a hatás elkeserítő? Olvasd el a cikket, és változtasd meg a hozzáállásod a sikerért!

robbanekony_mozdulatok_06.jpg

Robbanékony mozdulatok: zsírégetéshez és izomépítéshez

Gyorsan, gyorsabban, még gyorsabban érd el a céljaidat! Lássuk a gyors ismétléses technikák előnyeit, vagyis azt, hogy miként fog segíteni egyaránt a zsír vesztésben és az izom épülésében.

szalkasitas_ismetles_01.jpg

Szálkásítás magas ismétlésszámmal?

Eljött a szálkásítás ideje! Félre a nagy súlyokkal, kemény guggolásokkal, és halál közeli fekve nyomásokkal. Szálkásítani magas ismétlésszámokkal kell... Vagy mégsem? Hát bizony NAGYON NEM!

helyi_zsrgets_02.jpg

Mítoszok és kutatások nyomában: van-e lokális zsírégetés?

Egyes emberek bizonyos területekre hízékonyabbak... és van ahová kevésbé. De az létezik, hogy egyes területekre jobban hízunk, akkor ennek az ellentéte is működhet-e: azaz lehet-e adott területről célzottan fogyni? Van-e zsírégető edzés hasra?

rope_workout_050.jpg

Zsírégetés és a kardió edzés: biztos jó úton jársz?

A kardió edzést és a zsírégetést kábé mindig több legenda lengte körbe, mint a Loch Ness-i szörnyet… úgy gondolom, hogy egy írás erejéig most egyszer és mindenkorra letisztázunk pár dolgot, hogy ne legyen több félreértés.

lapos_has_03_2.jpg

Szálkásodj és fejleszd a kondíciód a HIIT erejével!

Mutatunk valamit, ami segíteni fog a szálkás, száraz izomtömeg elérésében és a kondíciód gyors fejlesztésében: a HIT... vagyis a HIIT.

has01_1.jpg

Zsírégetőt, de melyiket?

Reméljük ezzel az írással rendbe rakjuk egy kicsit a zsírégető kérdéseket, és alkalomadtán Te is ki tudod választani a hozzád leginkább passzoló terméket.

dita_016.jpg

Szálkásító mintaétrend csak Neked!

Kötelező cikk, ha a diétádhoz egy interneten fellelhető, egyszerű, mégis hatékony minta étrend sablont keresel!

zsiros_mitoszok_010.jpg

Mi áll a fogyásod útjában? - Zsíros mítoszok: 2. rész

Íme néhány újabb megcáfolt mítosz a zsírvesztésről és a szálkásításról. Reméljük ezúttal is sikerül sokakban felgyújtani azt a bizonyos szikrát, és merni másképpen gondolkozni, mint AHOGY azt a teremben beléd verték!

dita_021.jpg

Miért nem sikerült még mindig lefogynom?

Íme pár tipp, amivel felgyorsíthatod a fogyást, illetve talán megleled annak az okát, hogy eddig miért nem volt oly sikeres a diétád.

finisher_03.jpg

Végső játszma: így pusztítsd el a zsírokat!

Egy módszer, mellyel nem kell átvariálnod az edzésterved, csupán 5-10 percet vesz el az életedből alkalmanként - ennek ellenére rövid idő alatt, rendkívül hatékonyan segít lepucolni az utolsó kiló zsírtömböket. Érdekel? Kattints a cikkre!