Merj hátat fordítani eddigi hát edzéseidnek

Hátsó szándékok.

Itt és most azt szeretném, ha elfelejtenéd az eddigi hanyag hátedzésed, és kipróbálnál valami újat, ahol a hátad - minden egyes porcikájára maximális figyelmet fordítva - végre kiélheti a benne rejlő adottságokat.

Vágjunk bele a mai napi történetbe. Hol volt, - bár sokaknál inkább sosem volt... - de létezik egy izomcsoport, mely hihetetlen dolgokra képes, ha rendszeresen foglalkozol vele:
  1. Hatalmas súlyok mozgatását teszi lehetővé, még viszonylag kezdő szinten is.
  2. Önzetlen módon segít feljavítani a teljesítményedet olyan gyakorlatoknál, mint a guggolás, elemelés, vagy a fekvenyomás.
  3. Előnyösebb esztétikai megjelenést ad nekünk: optikailag a legszerencsétlenebb genetikai formákra is megoldást nyújthat, valamint javítja a testtartásunkat - így rögtön vonzóbb benyomást keltünk, mintha görnyedt sóskifliként járnánk a várost.
  4. Nagy kiterjedése és számos kapcsolódási pontja révén, sok összetett gyakorlatban tud érvényesülni, vagyis edzésével könnyebb a nagyobb kalóriadeficitet elérni.
  5. Leveszi a terhet a vállunkról, no meg a gerincünkről és sok fájdalmas percet spórol meg nekünk.

Aki bújt, aki nem, ez bizony a hátizom lenne. (Jelen cikksorozatban most kifejezetten a felületes hátizmokra fogunk koncentrálni, a mélyebb rétegekbe majd máskor merülünk el). Mivel szerencsére manapság sokan belátják, hogy mekkora hasznot lehet húzni, ha néhanap előtérbe helyezzük a hátunkat - így ennek megfelelően időről-időre mindenki leró néhány tiszteletkört az edzőteremben a hátizmok fejlesztésére.

DE. Azt kell hogy mondjam, a hátizom nem az az izom lesz, ahol majd szépen kiválasztunk pár gyakorlatot és ész nélkül csináljuk, miközben várjuk, hogy hátunk majd olimpiai nagyságokra nőjön.

A hátizmokban valóban rengeteg növekedési lehetőség rejtőzik, azonban csak akkor tudod maximálisan zsebre vágni a hátedzés minden babérját, ha megfelelően edzed: a tökéletes ismétlésektől a jól átgondolt edzéstervig.

Itt jön el az a pont a cikkben, ahol belemerülhetnénk bonyodalmas és kevésbé érdekes elemzésekbe a hátizom felépítése és működése kapcsán. Nem akarok anatómiai ábrákkal lesújtani rátok, inkább jegyezzünk meg pár hasznos dolgot a hátunkról.

  1. A hátizom összességében egy baromi nagy izom. Bár egyesek jól titkolják, de a többi izomhoz viszonyítva relatív hatalmas a kiterjedése. VAGYIS: sok összetett gyakorlatos buliban benne van, és relatív nagy súlyokkal lehet fejleszteni.
  2. A hátunk számos izomzat kis csapatából tevődik össze. Nem is nézve a dolgok mélyére, még a felületes hátizmok között is akadnak jó páran: trapézizom, rombuszizom, széles hátizom, és a többi. VAGYIS: kizárt dolog, hogy egy hátedzés nap fogalmát egy-két gyakorlattal rendesen ki tudnád meríteni.
  3. A hátizmok egy része egymással fedésben vannak, így megadva a hátunk vastagságának mértékét. VAGYIS: mivel ezen izmok egymás hegyén-hátán helyezkednek el, ezért nem csak a hátunk szélességén kell munkálkodnunk, hanem a vastagságán, tömörségén is.
  4. A hátizmok rostjainak a jellegzetessége, hogy változatos lefutási iránnyal rendelkeznek és számos eredési és tapadási ponttal kapcsolódnak, például a csigolyák, a medence és a bordáink egyes területeihez, felkarunkhoz és a lapockánkhoz. VAGYIS: ezek az egyedi tulajdonságok széles skálájú mozgástípusokat tesznek lehetővé, így a hátizmaidat több irányból és különféle módon kell edzeni.

És mindezen ismeretekkel MI IS LENNE A HÁTSÓ SZÁNDÉKOM?

Elárulom: a hátizmokat lehet egy darabig fejleszteni ösztönösen, mindenféle ismeret nélkül. De nem lenne jobb némi háttértudás árán máris egy strukturálisan kiegyensúlyozottabb, sérülésálló, gyönyörűen megformált hátizmokat építeni - főképp a lehető legrövidebb idő alatt?

Ha úgy gondolod, hogy igen, tarts velünk a további részekben is. Folytatjuk.

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Utálom a hátedzést... De szerencsére épp fél órája vagyok túl rajta :)
Szakály Péter | 2012-01-22 04:25:35
imádok hátazni jó nagy sulyokkal had nőjön.
Rajnák Antal | 2012-01-22 04:29:31
Én is kb 1 órája végeztem a hátazással! :)
Gábor Kiss | 2012-01-22 04:37:51
Én szeretem a hát edzést, ahogy a többit is.
Roland Kerényi | 2012-01-22 06:14:05
Minden téren a legfontosabb edzések közé tartozik. Különösen felhívnám a figyelmet a mély-hátizmokra, melyekről remélem bőven szó fog esni a következő részekben, hiszen ezt az általános konditermi edzések gyakran nem tartalmazzák!!
Gábor Jáger | 2012-01-23 03:32:13
Én is szoktam végezni és azóta megszünt a hátfájásom, jobb lett a tartásom is.
Szabóné Gede Veronika | 2012-01-24 01:34:28

Kapcsolódó cikkek

hat_fogas_3.jpg

Hogyan FOGJUNK hozzá? – avagy jöjjenek a terítékre a különféle fogások.

Szűken, szélesen, befelé, vagy kifelé? Merj hátat fordítani eddigi hát edzéseidnek... mert a hátad megérdemli, hogy minden irányból és különféle fogásvariációkkal dolgoztassuk meg.

hat_tizparancsolat_4.jpg

A hátedzés tíz parancsolata

Úgy érzed, hogy tökéletes a hátedzésed? Lehet. Lehet, hogy fejlődsz az eddigi módszereddel. Viszont rengeteg időt megspórolhatsz, ha betartod ezeket a szabályokat. És hamarabb szárnyra kapsz, mint hinnéd.

rest_pause_4.jpg

Rest pause edzés háttere

Íme - Ismerkedj meg az egyik legelvetemültebb erőnövelő technikával. Hatalmas súlyokkal dolgozhatsz, az elvárt ismétléstartományban. Akár már holnaptól. Kell ennél több?

csuklya_03.jpg

Csuklya-fejlesztés ... hiperfokozattal!

Amennyiben Te is tekintélyes, vállak felett kiemelkedő csuklyával szeretnél rendelkezni, akkor olvass tovább!

push_and_pull_030.jpg

Edzésterv a "push and pull" módszerhez

Most egy edzéstervvel, illetve néhány jó tanáccsal Nektek is megadjuk a helyes irányt, hogy a lehető legtöbbet hozzátok ki ebből a felosztásból!

hzdzkods_02.jpg

A húzódzkodás a felsőtest guggolása! Te is kellő tiszteletben tartod?

Két komoly hiba van, amit a húzódzkodás során a legtöbben elkövethetünk. Lefogadom, hogy Te is. Ha érdekel mi az, akkor kttint a cikkre!

hzdzkods_07.jpg

Támadd hátba az izomrostokat - új húzódzkodás variációkkal!

Ha már rendszeresen ott lógtok lelkesen a húzódzkodó rúdon, akkor ideje kicsit változtatni! A csúcsra több út is felvihet, és egyik izgalmasabb mint a másik! Szemezgessünk ezek közül!

felhzs_12.jpg

Virtuális felhúzó - szeminárium

Remélem minél többen részt vesztek ezen a kis virtuális FitBuilder szemináriumon, ahol elsőként alaposan átnézzük a gyakorlatot, majd a végén választ kaptok az összes fontos, hasznos és debil kérdésre is!

hzdzkods_022.jpg

Húzódzkodás edzésterv nulla vagy akár az alatti szintről!

Ott állunk a húzódzkodó keret alatt, meredten bambulunk felfele, de egy ismétlést sem tudnánk kivitelezni. Nem adjuk fel, hanem erőt veszünk magunkon és megtanuljuk fokozatosan az egyik legjobb felsőtest gyakorlatot!

feketelists_gyakorlatok_02.jpg

Nyak mögé húzódzkodás és nyak mögül nyomás - a feketelistás gyakorlatok!

Két gyakorlat, amely nem feltétlenül javasolt az átlag ember számára... ennek ellenére nagyon sokan csinálják, pedig nem biztos, hogy megérik meg a kockázatot. Megválaszoljuk a miért, és azt is, hogyan helyettesítsd őket!

szles_htizom_02.jpg

A széles hátizom

Itt van a legjobb útmutató ahhoz, hogy őrületes hátizmokat építs!

htizom_01.jpg

Tippek, hogy Te is szárnyra kapj!

Nem tudod a hátadat kellően kifárasztani edzésen? Nincs meg a megfelelő izom-érzet, nem jut el hozzá a vágyott stimuláció? Most a probléma nyomába eredünk és számos tippel segítünk!

htedzs_040.jpg

Három klasszikus hát gyakorlat - módosítva!

Most nem vadonatúj gyakorlatokkal fogunk Titeket bombázni - hanem egyszerűen szeretnénk bemutatni néhány alternatívát a már jól bevált, kedvenc, kedves klasszikus gyakorlatokra.