Mennyire káros, ha kissé túltolod a koffeint?

A túlzott pörgető mellékhatásai...

A koffein egy nagyon széles körben elterjedt, és hatékony szer, egyaránt, mint kiegészítő és mint élvezeti szer. Valóban számos teljesítménynövelő és zsírégető hatása, azonban ha túlzásba visszük, ennek is megvannak a mellékhatásai.

Ne felejtsük el, hogy az edzés előtti teljesítményfokozók, és a zsírégetők jelentős hányada is tartalmaz koffeint, ezért amikor valaki ezeket még energiaitallal felturbózza, akkor simán egy eszpresszó 4-5 szeresét is beviheti egyszerre - éppen ezért ésszel kellene csinálni a koffein kiegészítést is. Lássuk, milyen tünetei vannak, a túlzott koffein bevitelnek.

Izomvesztés

A koffein a gyúrás szempontjából egyik legrosszabb mellékhatása, hogy a túlzott bevitele képes csökkenteni az izomtömeget. Kétféle hatásmechanizmussal is - az első a sima vízhajtó hatása: az izom keresztmetszete kisebb lesz, mivel kevesebb vizet tárol.

A másik hatásmechanizmus ennél sokkal rosszabb, bár annál ritkábban fordul elő: ez pedig nem más, mint a rhambdomoyolisis. Ez a jelenség, amikor az izom valamilyen sérülés (trauma, fertőzés, vegyszer hatása, sőt akár kígyómarás vagy veszélyesebb rovarcsípés) hatására az izomsejtek sérülnek, a véráramba jutnak, ami hosszútávon nemcsak a vázizomzat, de a vesék károsodását is okozza. Vizsgálatok azt mutatták, akik érzékenyebbek rá, azoknál ezt kiválthatja enyhe formában nagyobb mennyiségű koffein egyszeri bevitele is.

Felgyorsult szívverés

Az egyik legtipikusabb koffein mellékhatás a természetellenesen gyors szívverés. Akik erre alapból hajlamosak, azoknak minimális mértékben ajánlott csak. Igaz, sokan ezt nem tapasztalják, mivel ez egyéni tolerancia függvénye erősen, annyira, hogy bebizonyították igaz azt is, hogy szívbetegek, akiknek diagnosztizált keringési zavara van, nem mutattak semmilyen kóros eltérést, nagy dózisnál sem. Annyira nagy dózisról beszélünk, hogy óránként kaptak 100mg-ot, 5 órán át, mégsem volt zavar a szívritmusban.

A magas vérnyomás és a koffein kapcsolatába nem mennénk bele, mert mai napig vita tárgyát képezi: egyszer azt hozzák ki, hogy a koffein hosszútávon magas vérnyomást okoz, míg mások állítják, hogy nincsen bizonyítható összefüggés, és egy sereg kutatást hoznak fel ellen érvként...

Álmatlanság

A koffein fogyasztásának leggyakoribb oka, hogy az embereket ébren tartsa, és ezt a feladatot jól el is látja. Annyira jól, hogy a rendszeres koffeinfogyasztók alvásideje lecsökken a tartós fogyasztás hatására. Ez a jelenség kifejezetten igaz az idősebbekre.

Az elalvást segítendő, hogy ne fogyasszunk koffeint 4-6 órával az elalvási időnk előtt. Ne feledjük számos üdítőital tartalmaz koffeint, akár 350-500 grammos mennyiségben is.

A koffein továbbá mivel erősen addiktív, ezért könnyű hozzászokni, és az elvonási tünetei igen kellemetlenek tudnak lenni. Ezért fogyasszunk koffeines kiegészítőket ésszel, különösen akkor, ha mellette kávézunk és vagy energiaitalokat is iszunk!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

destszerek_03.jpg

A cukornál is károsabbak lehetnek az édesítőkszerek?!

Az édes életnek megvannak a hátrányai, akkor is, ha csak édesítőszereket használsz. Olvasd el, miért!

koffein_02.jpg

Koffein: a barátod vagy inkább az ellenséged?

Miképp hat a koffein a zsírégetésre? Na és a vérnyomásra? Van-e köze a koffeinnek a rákhoz? Többek között ezekre a kérdésekre is megtaláljátok a választ - a legfrissebb kutatások fényében!

bta_alanin_01.jpg

Melyik a legjobb edzés előtti kiegészítő, ami nem stimuláns?

Most mutatunk egy olyan természetes hatóanyagot, mely képes kitolni a fáradságot az edzéseken, hihetetlenül megnöveli az erőt és az állóképességet - a stimulánsokra jellemző negatív tulajdonságok nélkül!

nikotin_03.jpg

Megdöbbentő jelentés a nikotinról: nikotinos tapasz és rágó - mint stimuláns kiegészítő?

A dohányzás és az edzés összefüggéseiről már írtunk korábban is, most azonban valami egész másról lesz szó, mégpedig arról, hogy a nikotin úgy általában, kis dózisban adagolva (nem a cigivel) igen meglepő hatásokkal van a teljesítményre.

kave.jpg

Koffein fogyasztási tippek – sportolás mellé

A koffein az egyik legnépszerűbb stimuláns, amely a sportbarát emberek életébe is igen gyakran beszivárog. Most néhány tippet szeretnék adni, hogy a koffeint miképp használd, ha a sportteljesítményedet szeretnéd vele növelni!

energia03.jpg

Most akkor az energiaital káros vagy sem?

Ez történik a testedben, amikor energiaitalt iszol...