Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

Mennyi kalóriát egyek egy nap?!

Az örök kérdés, amivel mindig szembe találkozom. Nap mint nap, ha valaki felkeres, hogy fogyni, szálkásodni, vagy épp izmosodni szeretne… de mégis mennyi kalóriát kellene ennem? A kalória egy bűvös szó a testformálásban… talán túlzottan is nagy jelentőséget kapva… Nézzük meg a kérdésre a választ!



A kalória és a testformálás


A bevitt és elégett kalóriamennyiség lesz a testsúlyváltozás alapja. Ez úgy néz ki, hogy ha negatív kalóriamérleggel abszolválod a napot (értsd: kevesebb kalóriát viszel be, mint amit felhasználsz) akkor fogyni fogsz. És fordítva. 

Szervezetünknek a fennmaradáshoz energiára van szüksége. A napi minimális energiaszükségletet alapanyagcserének hívják - mely függ például a nemtől, életkortól, testösszetételedtől. (A nagyobb izomtömeg alaphelyzetben több kalóriát éget el - ezért is KELL(ene) az erősítés a fogyáshoz!)


Alapanyagcsere energiaszükségletének képlete:

Nem / Életkor Kcal / nap

Nő: 11-18 év 12,2 x testtömeg (kg) + 746

Nő: 19-30 év 14,7 x testtömeg (kg) + 496

Nő: 31-60 év 08,7 x testtömeg (kg) + 829

Férfi: 11-18 év 17,5 x testtömeg (kg) + 651

Férfi: 19-30 év 15,3 x testtömeg (kg) + 679

Férfi: 31-60 év 11,6 x testtömeg (kg) + 879

A kapott értéket kell felszorozni a fizikai aktivitással. Például a napi kalóriaszükséglet átlagos mozgás esetén a nőknél az alapanyagcsere 1,6-szorosa, férfiaknál pedig 2,2-szerese. Ez intenzívebb mozgás esetén vagy kemény fizikai meló során feljebb emelkedik.

Megkaptunk egy számot. Szuper… és hogyan tovább?

Ha fogyni szeretnénk: a napi bevitt kalóriának mindenképp a kapott érték és az alapanyagcsere értéke között kell lennie. Célszerű először nem drasztikusan, hanem csak 200 kalóriánként csökkenteni a bevitelt, és nézni a mérlegen-tükörben az alakulást. Alapanyagcsere felett maradjunk mindenképp 100-200 kalóriával, mivel ez alatt már vészesen tartalékolni kezd a szervezet! 

Ha izomtömeget szeretnénk növelni, akkor a kapott érték felett kell táplálkozni. Érdemes itt is lassan, pár száz kalóriával megemelni a mennyiséget, hogy ne egy durva zsírosodás legyen a történet. 


A kalória baromi nagy hátulütője…

A kalóriaszámolgatás még az egyszerűbb módja a diétának, hiszen csak egy értéket kell nézni… bár sokaknak ez is macera, de aki igazán precíz, egészséges és sportos testet akar, annak mást is figyelembe kell vennie - pláne ha sportol.

Általában az ilyen módszer követői többnyire tesznek magasról a makrotápanyagok arányára. Például az elégtelen fehérjebevitelnek miatt csökken az izomtömeg - így nem csak a formád lesz löttyedt, hanem az anyagcseréd is lassulni fog. 

A magas fehérje és rosttartalmú étrendek ráadásul csökkentik az éhséget és nem emelik az inzulinszintet a magasba. (A magas inzulinszint ugyanis, a szervezetet raktározó üzemmódba teszi…)

A fogyás során bár elméletileg annyi a dolgunk, hogy el kell vonnunk bizonyos mennyiségű kalóriát a szervezetünktől - azonban vannak dolgok, melyeket mindenképpen meg kell adni a testünknek diéta alatt is: magas fehérjebevitel, esszenciális zsírsavak, némi szénhidrát, illetve természetesen kellő mennyiségű folyadék, vitamin és ásványi anyagok. 

Ezekkel is számolgatni tudom, hogy nem könnyű - de kezdj beletanulni vagy kérj Tőlünk segítséget - mert ez a leghatásosabb formája a normális kajálásnak… amit tartani is tudsz majd! Szerintem megéri! :)


Szilvi / FitBuilder TEAM

Ha diéta/étrend tervezés terén személyre szabott segítséget szeretnél, vagy személyi edzést-edzéstervet szeretnél, keress bátran: szilvi.toke@gmail.com


Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kapcsolódó cikkek
1500 kalóriás diétás étrend

Bár egy konkrét étrendet személyre szabni mindig nehezebb, mégis sokan vannak, akiknek nincs idejük, kedvük kimatekozni a számukra ideális heti menüt, és inkább követnének egy alapprogramot! A következő cikkekben Nekik segítünk! Az első az egyik legnépszerűbb: 1500 kalóriás napi étrend.

8 kalória-csökkentő tipp a diétás étrendhez!

Olykor csak tényleg apróságokon múlik az, hogy tetemes kalóriától kíméljük meg magunkat. Tudom, van, amikor tényleg áldozatot kell hoznunk, és el kell engednünk a nagyi sütötte békebeli fánkot… de vannak olyan apró trükkök, melyekkel észrevétlenül is le tudsz faragni egy picit a napi kalóriamennyiségedből!

A három legdurvább diéta hiba, amit elkövettek!

Most megosztjuk Veletek a három elkerülhetetlen diéta hibát... amibe ugyan szinte biztos beletévedünk…de vegyük hamar észre, és változtassunk a mentalitásunkon időben!

A szénhidrátmentes diéták hátrányai

Nézzük meg, melyek az alacsony szénhidrátos diéták legnagyobb hátrányai és csapdái!

Diéta-választó kisokos: a jó diéta 5 ismertetőjele

Összegyűjtöttem Nektek 5 pontot, amivel érdemes átfuttatnotok bármilyen diétát, és ha egy pontnál is kétes az összhang – akkor bizony valószínűleg ismét sikerült olyan divat-étrendbe belenyúlnunk, ami nem fogja a kellő sikert meghozni.

A nagy diétás süti-trükk!

Ritka az olyan diétás süti, amiből akár több kockát is betolhatunk, mégse kell miatta másnap több órán át róni a büntető kardió-köröket... de megoldás talán most is van! Diétás süti-trükk!

A 4 napos ciklusból álló diéta - sportolóknak

Nem kimondottan hagyományos body-builder diéta, hanem leginkább erő-állóképességi sportot űzőknek (főleg bunyósoknak) ajánlom.

A diéták hazugságai - 2.rész

Folytatjuk a diéták átveréseiről szóló történetet, hogy ne dőlj be mindennek!

A diéták hazugságai

Nézzünk szét manapság melyek is a legfelkapottabb diéták - és az ezekhez fűződő, közszájon forgó sületlenségek.