Melyik a Neked való harcművészet, illetve küzdősport?

Kezdj el bunyózni! 2. rész

A korábbi cikkünket folytatva maradunk a témánál, azaz hogyan kezdj hozzá bármilyen küzdősporthoz. Most elsősorban abban igyekszünk segítséget nyújtani, hogy melyik harcművészet passzol leginkább az adottságaidhoz és az ízlésedhez. Miképp válaszd ki a klubot, és magát a stílust, továbbá milyen nehézséggel fogsz találkozni ha már idősebb fejjel kezded el a harcot.

A nagy dilemma tehát, hogy mit is kezdj el? Ehhez elsőként helyre kell tájolni saját magad!

Tisztában kell lenni vele, hogy milyen a habitusod?
Mik a preferenciáid, mit szeretnél és mit kevésbé?
Illetve ne felejtsük el, hogy van-e a keresett harcművészet a közeledben?
Nem mindenki teheti meg ugyanis, hogy oda járjon, ahová kedve tartja, mert mondjuk, olyan helyen lakik, ahol 50 km-es körzetben nincsen csak mondjuk 1-2 klub, amelyek viszont teljesen mást oktatnak, mint amit kerestünk.

Első lépésként lődd be mi a fő célod a küzdősporttal! 

Csak keresel valamit, ami egy intenzív kardió jellegű mozgás?
Érdekelnek a tradíciók és keleti kultúra?
Versenyezni szeretnél?
Esetleg kifejezetten önvédelmet tanulnál
? Például ha számodra elsődlegesen az önvédelem a fontos, akkor olyanok közt nézegess, amelyek erre helyezik hangsúlyt. Mert bár mindegyik harcművészet jobb önvédelemre, mint a semmi, de mégis teljesen más, ha mondjuk direktbe olyan szituációkat gyakoroltatnak veletek, amelyek előfordulhatnak konfliktus helyzetekben.

A következő lépés legyen az, hogy eldöntöd milyen jellegű harcművészetet /küzdősportot csinálnál szívesen?

Állóharcot, amolyan karate/kickbox jellegűt?
Birkózás-szerűt, test a test elleni küzdelmeket?
Netalántán olyat ahol eszközökkel dolgoznak, ahol megtanítanak (amennyire lehetséges ez) kés, vagy más fegyverek ellen védekezni? 

Nyilván ha Te mondjuk nem érzed magad jól akkor, ha arcon ütnek, akkor ne menj ököl vívni vagy kick-boxolni. Ha meg nem érzed magad biztonságban, ha esni kell, mert földhöz vágnak, akkor ne menj judozni, sambozni, se birkózni. Gondold tehát végig mit is akarsz!

A fentieken túlmenően, ha mondjuk, egyaránt szeretnél megtanulni ütni-rúgni és birkózni is, akkor pedig el kell döntened, hogy eljárnál-e két különféle klubba vagy valamelyik hibrid harcművészetet válaszd. Az ilyen hibrideknek, amikben van minden (ütések, földharc, fegyver esetleg, stb.) egy nagyon komplex tudásra tehetsz szert, azonban a fejlődésed sokkal lassabb lesz.


Legalábbis a gyakorlat azt mutatja, hogy ahol mindent akarnak egyszerre oktatni, ott  jóval komótosabb tempóban fogsz előre lépkedni. Pl. a tradicionális, japán jiu-jitus (vagy ju-jutsu, ahogy mostanában írják, hogy élesen elkülönítsék a BJJ-től) egy teljesen komplett rendszer, amiben van minden, de éppen ezért kétszer-háromszor annyi ideig tart egy újabb fokozatot megszerezni, mint egy olyan harcművészetben, ahol mondjuk csak ütés/rúgás van. Annyi mindent próbálnak megtanítani neked, hogy óhatatlanul lassabban fogsz haladni.

Továbbá ezeken belül is mi az, amit még bevállalnál, és amit kibír a tested és mit nem. Különösen igaz ez akkor, ha már nem vagy huszonéves. Mondjuk, ha már van egy meglévő nyak sérülésed, akkor nem biztos, hogy a brazil jiu-jitsu a Te sportod, vagy ha pl. a térded sérült és instabil, akkor a thai boksz combrúgásoknál szinte minden edzésen be fog gyulladni a kezdeti időszakban. Ezeket a korlátokat sajnos ismerni kell.

Az más kérdés, hogy te mennyire leszel kitartó, és mennyire tudod ezeket tolerálni, hogy mondjuk  50. alkalomra is megrántod a könyököd edzésen, de te elég kitartó és kemény vagy és 51. alkalommal is odamész.

Bele kell kalkulálnod, hogy a regenerációs képességed a korral romlik, és ha idősebben kezded el begyűjteni a sportágból fakadó jellegű apróbb sérüléseket, akkor tovább is tart majd adaptálódni! Vigasztaljon, hogy 3-6 hónap alatt egész jól adaptálódik a tested, és már sokkal többet fog bírni.


Még egy rossz hír, hogyha idősebben kezded el a harcot: amennyiben egy jó fizikumú (ne adj Isten „kigyúrt” ) harmincas vagy, akkor számos helyzetben az ifjú kora huszonéves, nálad kisebb, de a küzdelemben tapasztaltabb srácok rendszeresen igyekeznek megmutatni neked mennyire ügyesek és erősek. Valamiért ez kifejezetten jellemző az álló harcos sportokra.

Nem mindenhol, és nem minden klubban, de ez kétség kívül létező dolog. Van egy-két ilyen „kedves sporttárs” aki röhögve meséli az öltözőben, hogy éppen milyen jól elvette a kedvét egy kezdőnek, aki bár kétszer akkora volt mint ő, azzal, hogy lerúgta már az első alkalommal.

Emiatt érdemes a kinézett klubnak egy edzését kipróbálni a havi tagsági befizetése előtt, mert sajnos itt is, mint mindenhol máshol vannak kevésbé árnyalt gondolkodású egyének (a.k.a. „parasztok”), akik ebben élik ki a saját lelki problémáikat.

Ha az ilyesmi zavar, akkor orientálódj inkább a klasszikus harcművészetek felé, mert ott a szigorúbb szabályok és hiearchia miatt általában az ilyen típusú arcok eltűnnek hamar. Ha az aggaszt, hogy egy tradicionális harcművészet nem lesz olyan kemény és harcias, mint a manapság felhypeoltak, akkor nézz megy egy  kyokushin karatést!

Ha már felmerült a negatív oldala a harcművészeteknek, amikkel szembesülhetsz, akkor kiemelnénk még a sznobizmust és divatmajomkodást, ami egy-két küzdősport gyakorlóra jellemző. Sajnos ez éppen olyan, mint bármelyik más sznobizmus: azaz, ha nincs 1-200 ezer forintnyi edzőfelszerelés rajtad, akkor ki leszel nézve, csórónak leszel titulálva.


A régi vonalas, tradicionális harcművészeteket gyakorlók számára ezért nagyon ellenérzésekkel teli a Brazil Jiu-jitsu és az MMA-os közeg, mert sajnos ott valóban nagyon jellemző ez fajta hozzá állás. Már-már a crossfiteseket megszégyenítő módon képesek követni a legutóbbi divatot az edzésben, és 20-30 ezer forintot kiadni egy rashguardért és lesajnálóan néznek rád, ha te nem vagy egy olyanban.

Lesznek nehézségek is tehát bőségesen, és nem csak csupa móka lesz a harcművészeti karriered elindítása. Hosszútávon viszont nagyon megéri, mert egy egészen érdekes jellemfejlődésen mész keresztül majd. Nem fognak ropinak tartani, magabiztos leszel, és garantáltan teljesen kint tudod hagyni a külvilágot az edzés idejére!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

vll_sokkol_01_1.jpg

Harcosok táplálék-kiegészítői

Akár tetszik akár nem, a harcművészet és küzdősport igenis veszélyes, ezért fel kell készíteni a testet még a technikai képzés előtt arra, hogy ellen tudjon állni a szélsőséges behatásoknak.

a_sulyzos_edzes_kuzdoes_massportokhoz_01.jpg

A súlyzós edzés küzdő (és más) sportokhoz: előny vagy hátrány?

Tatamiról az edzőterembe? Tévhitek, problémák és megoldási kísérletek: gyorsaság, robbanékonyság és erőfejlesztés súlyzós edzéssel!

betegen_edzeni_03_2_1.jpg

Tíz elhagyhatatlan mozdulat a harcos fizikumért! - 1. rész

Jöjjön pár hasznos gyakorlat, mely a sérülés viszonylag alacsonyabb kockázatával, de roppant hatékonyan fejlesztik azt az erőt, amivel helyt tudsz állni - akár hétköznapi, akár hivatásos harcosként!

klvvs_05_1.jpg

10 elhagyhatatlan mozdulat a harcos fizikumért! 2. rész

Jöjjön pár hasznos gyakorlat, mely a sérülés viszonylag alacsonyabb kockázatával, de roppant hatékonyan fejlesztik azt az erőt, amivel helyt tudsz állni - akár hétköznapi, akár hivatásos harcosként!

gracie01.jpg

Bemutatkozik a Gracie-diéta! Nem csak harcosoknak!

Övfokozatok is szerezhetőek egy diétában, mit szóltok? :)

kuzdosport_02_1.jpg

Miért éri meg a gyúrás mellett elkezdeni egy küzdősportot?

Valami újat keresel? Valami intenzívet? Kipróbálnád a harcot? Nem késő! Elmondjuk miért vágj bele - akár az edzőterem mellett!