Megdöbbentő tények a túledzettségről

Nem tudod magad túledzeni, ha ésszel gyúrsz!

Nagyon érdekes tényre bukkantam a minap, és úgy éreztem mindenképpen megérne egy cikket. A tanulmány azzal foglalkozik, hogy a túledzettség valójában nem is annyira gyakori és rettegett, mint azt állították nekünk korábban. Már majd 10 éves tudományos cikkben is volt arra utalás, hogy sokkal, de sokkal keményebb fából faragtak minket, mint azt mi hisszük. Ennyi bevezető után nézzük miről is van szó!

A túledzettség - mint azt tudjuk - nem azt jelenti, hogy valaki túlságosan sokat gyúrt és most annyi izom van rajta, hogy az már túlzás. A túledzettség azt az állapotot jelenti, amikor az edzés terhelés már túl nagy, és a pihenő fázisok, valamint a táplálkozás már nem képes kiszolgálni ezt a mértékű sokkot a szervezetnek. Azt is tudjuk, hogy a túledzésnek két típusa van, ami közül az egyik jellemzően az állóképességi munkához, a másik pedig inkább a súlyzós edzéshez köthető. Ha bővebben szeretnél olvasni a témában, akkor ! .

Mostani cikkünk azonban arról fog szólni, hogy egy amerikai kutató sportorvos - bizonyos Wilson és munkatársai - milyen újdonságokat írtak le a témáról. Állításuk szerint ha az edzés mennyisége rövid, akkor az intenzitást bármennyire is fokozzuk, akkor a túledzettséget gyakorlatilag nem tudjuk elérni!

Szerintük az emberi test adaptációs képessége a megnövekedett terheléshez nagyon alul van értékelve. Sportorvosok és élettanászok egész armadája vizsgálta az USA olimpikonokat az edzőtáborban, és azt dokumentálták, hogy ha az edzés volumen kicsi (értsd rövid ideig edzenek) akkor a terhelést fel lehet tornászni az egekbe. Három hét alatt minden nap végeztek erősítő edzést a sportolók, és a teljesítmény-, az erő-, és gyorserő tesztekben mutatott értékek gyakorlatilag megtöbbszöröződtek, anélkül, hogy a sportolók a túledzés állapotába kerültek volna.


A megoldás másik részét a folyamatos, de kis dózisú aminosav bevitelben vélték felfedezni. Gyakorlatilag másfél óránként aminosav italt itattak a versenyzőikkel. Kifejezetten a BCAA és a glutamin bevitel emelése volt az, amiben a megoldást látták.

14 280 Ft -19% 11 580 Ft
71hnd7_y4pl_sy606_.jpg

Gyakorlatban az ultra-rövid edzések úgy néznének ki, hogy egy edzés körülbelül 30 perc! Sokan meg fognak ezen döbbenni és legyintenek, hogy az még bemelegítésnek is kevés.

A legtöbb hobbi súlyzóval dolgozó sportember ott rontja el, hogy 2-3 órát van a teremben. Ha ennyi ideig képes vagy edzeni, akkor az intenzitás nyilván nem lehet túl magas. Tök logikus, hogy akkor az edzés nyilván abból áll, hogy 10-12 féle gyakorlat, számos variáció, izolációk. Emellé 4-8 perces pihenők, mivel lepacsiznak mindenkivel, és megdumálják a napi eseményeket.  Naná, hogy így az edzés kitolódik, és természetesen a nagy volumenű edzés végkép szétszedi a raktáraidat!

De gondolj csak bele egy olyan lehetőségbe, hogy a teremben nem csak "klubbolni" és dumálni mész le, és tegyük fel csak 2-3 alapgyakorlatot végzel, szigorúan tartva a pihenő időket. Máris rá fogsz jönni, hogy bizony mennyivel kevesebb időt vesz igénybe maga az edzés.

13 180 Ft -15% 11 180 Ft
dymatize_glutamine_1000.jpg
6 680 Ft -15% 5 680 Ft
musclepharm_glutamine_3000.jpg

Zárszó tehát: a túledzettség leggyakoribb kiváltó oka az indokolatlanul nagy mennyiségű edzés, ami kevés pihenővel és rossz kajával párosul. Ellenben, ha az edzéseid rövidebbek, de intenzívebbek és kellő mennyiségben eszegetsz aminosavakat, akkor nagyon kis eséllyel edzed magad túl!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

izomlaz.jpg

(Izom) lázas próbálkozások a gyorsabb regenerációért.

Egy enyhébb izomlázat még mindenki büszkén kihord, azonban vannak olyan elvetemült edzések, melyek után másnap mindenki veterán katona mód döcög le a lépcsőn. Tehát nézzük meg, hogy mit tehetünk ezen fájdalmak csökkentése érdekében.

izuletvedo.jpg

Ízületvédők - A glükózamin

tuledzettseg.jpg

A túledzettség szindróma

Nézzük meg, hogy konkrétan mi a túledzettség, melyek a tünetei és miképp kerülheted el ezt a nem épp hasznos állapotot!

sportserules.jpg

Enyhébb sportsérülések otthoni kezelése

Nézzük át a leggyakoribb sérüléseket és azoknak a kezelését!

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

kardi_trdproblmval_03.jpg

Térd probléma? Durva izomláz a lábadban? Három megoldás kardió edzésre!

Ha térdproblémákkal küzdesz, jelentős túlsúllyal rendelkezel – vagy csak egy emberes lábnap utáni izomláz élménye kísért – akkor a kardió edzés hagyományos útjai számodra eléggé problematikusak lehetnek... de nézzük mi maradt még!

srlt_04.jpg

Mese arról, hogy mi a kitartás és hol kezdődik a hülyeség!

Nézzük meg, hogyan edzhetünk sérülés esetében... mert igen, sokkal lassabb és akár tökéletlen a gyógyulás ha a totális immobilizációt választjuk.

terdfajas_09.jpg

Öt meg egy meglepő dolog, ami miatt fájhat a térded!

Gyere, ülj le mellém, valamit mondok… méghozzá néhány meglepő dolgot, amit, ha megfogadsz, akkor nagyobb eséllyel kerülheted el a rád leselkedő térdfájdalmakat. Nézzük hol mehet félre a dolog!

rud_a_sarokban_02_1.jpg

10 tipp az ízületeid védelméért!

A glükózaminon túl számos más táplálék és/vagy kiegészítő létezik, ami az ízületek egészségét szolgálja. Nézzünk meg ebből 10-et, amit viszonylag könnyedén elérhetsz Te magad is!

regenercis_tippek_egyenruhsoknak_02.jpg

Regenerációs tippek egyenruhásoknak

Ha a termen kívül is aktív fizikai munkát végzel rendszeresen, akkor a regeneráció bizony sajátos követelményeket támaszt! Nézzük miképp étkezz és milyen trükköket vess be ahhoz, hogy bírd a strapát a termen innen - és azon túl!

gyulladscskknet_telek_05.jpg

Milyen ételekkel tudod kezelni az ízületi gyulladást?

Ízületi gyulladás esetén kulcsfontosságú lehet a táplálkozásod! Megmutatjuk milyen ételeket vigyél be, és miket kerülj - hogy a gyulladásos folyamatokat minél hamarabb leküzdhesd!

zletvdt_de_melyiket_02.jpg

Ízületvédőt, de melyiket?

A mai cikkben megmutatjuk, hogy mire figyelj, ha ízületvédő vásárlásra vetemednél!

izomlz_020.jpg

Kell-e a az izomláz a fejlődéshez?

Vajon szükséges-e az izomláz a fejlődéshez - és ha igen, akkor milyen arányban állnak egymással?