Likopin

(lykopene)

A likopin egy igen erős antioxidáns, a karotindoidok közé tartozik, és jelenlegi ismerteink szerint kétszer olyan erős szabadgyök semlegesítő hatása van, mint a jóval szélesebb körben ismert béta-karotinnak. Hatására javul az oxigén felvétel, és bizonyítottan segít a daganatos betegségek kialakulásának megelőzésében.

Természetes előfordulása

Egyike a természetben előforduló kb. 600 féle karotinoidnak. Jellemzően a vöröses színét ez a vegyület adja a csipkebogyónak, a paradicsomnak, guávának, de megtalálható a görögdinnyében és a grapefruitban is. 

Talán a paradicsomot a fentiek közül is ki lehetne emelni, mert az olcsó, és nálunk is egész évben beszerezhető zöldségek közül itt a legmagasabb a koncentráció.

Érdekesség, de gyakran használt ételfesték-adalékanyag is…

Hatása

Segít a sejteknek megszabadulni az anyagcsere melléktermékek károsító hatásaitól, emellett szedése jótékony hatással volt kísérletek során a prosztata-, a hasnyálmirigy- és méhnyakrákra. Emellett egyetértenek benne a kutatók, hogy mivel nagyon erős antioxidáns, ezért úgy általánosságban a rákos betegségek kialakulásának megelőzője lehet.

Másik nagyon fontos élettani hatása, hogy a szív- és keringési rendszeri betegségekre is hatással van. Azok akik likopinban gazdag étrenden élnek nagyjából fele akkora eséllyel fognak infarktust kapni. Amerikában és Ausztráliában ott van a TOP 5 vény nélkül kapható "szívgyógyszerek2 közt.

Ami nekünk sport szempontból is érdekes lehet, hogy növeli az oxigén transzportot is. Sportolók, akik napi háromszor kaptak likopint, átlagosan 11.8%-kal volt jobb az oxigén felvétük, és teljesítettek jobban már 2 hét után a 8 mérföldes futó teszt során, mint a placebot kapó társaik ugyanolyan edzések mellett.

Újabban azt is vizsgálják, hogy asztmásoknak mennyire tud segíteni, éppen emiatt a hatása miatt.

Alkalmazása, használatával kapcsolatos tudnivalók

A legtöbb szakirodalom szerint a legjobb eredmény, ha napi 2 adagban elosztva szedjük este és reggel, kúraszerűen 3-12 hétig, majd 3-4 hét szünet.

A napi ajánlott mennyiséget 6.5 mg-ban határozták meg, viszont a vizsgálatok során azonban arra jutottak napi 30mg sem okozott gondot, mivel sportolóknak kellett ez a megemelt mennyiség. Ennél nem kaptak belőle az emberek, tartósan ennél többet, és ekkora dózis mellett semmilyen káros hatása nem volt.

11 780 Ft -15% 9 980 Ft
san_green_supreme_3170.jpg

Hiánya esetén

Csak és kizárólag hozzá köthető hiánytünete nem ismert, viszont hasonlóan a béta-karotinhoz az A-vitamin probiotikuma, tehát A-vitamin hiányhoz köthető mellékhatások, mint a látás romlása, száraz bőr, töredezett körmök.

Mellékhatása

Nincsen ismert mellékhatása.

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

repa01_1.jpg

Vitaminok összefoglalása

Összeszedtük nektek a legfontosabb vitaminokat, azok legfontosabb élettani szerepét, hiányukban előforduló tüneteket, ajánlott napi mennyiséget, természetes előfordulásukat.

antioxidnsok_03.jpg

Az antioxidánsok és a hosszú élet - 1. rész

Vajon mik is azok a szabadgyökök, és miért az az álláspontja a tudományos világnak, hogy a szabadgyökök kordában tartása a hosszú élet titka?

no_fokoz_03.jpg

NO-fokozóval az érrendszer egészségéért!

Az NO-fokozók népszerű edzés előtti kis motyók, mellyel jobban durran a mell, a láb… eresebb a bicepsz, motiváltabb az edzés… Viszont ezen kívül van ám az NO-nak egy másik, szintén fontos és nem figyelmen kívül hagyható oldala!

erdekessegek_a_so_fogyasztasrol_05.jpg

A só bevitel hatása az egészségre és a sportteljesítményre

A só fogyasztása mindig az egyik legvitásabb kérdés, amikor a táplálkozásról van szó, hiszen sokszor olvasni egymásnak ellentmondó állításokat. Nézzük meg az igazságot, vajon barát vagy ellenség a só?

szv_01.jpg

Négy kiegészítő a szíved egészségéért!

Mostani cikkünkben arról beszélünk, hogy miket érdemes beszerezni, ha mondjuk bármilyen keringési zavarral küzdesz, és úgy fogsz bele az edzésbe!

tejtermkek_05_2.jpg

Tegyél meg mindent az erős és egészséges csontokért!

Nézzük meg, melyek a legfontosabb befektetni valóink, ha erős, strapabíró testet akarunk hosszas ideig!

gyorskaja_02.jpg

Ehetsz egészségesen egy gyorsétteremben?

Bár a köztudatban az él, hogy ezek a helyek sportolói és diétás szempontból rosszabbak, mint a pokol, mégis most igyekszünk bemutatni, hogy milyen trükkökkel tarthatod többé-kevésbé be az diétádat, még egy ilyen "szörnyű helyen" is, mint a gyorséttermek!

lvezeti_cikkek_02.jpg

Egészségtudatosan válassz az élvezeti szerek közül!

Kávé vagy tea? Bor vagy sör? Lássuk, hogy melyikkel jársz jobban!

repa01.jpg

Egészségesebb bőr, rostok, anitoxidánsok? Edd ezt!

A konyhádba könnyen beszerezhető, esetleg épp most is ott lapuló kis superfood tipp következik!