Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

Légzés edzés közben

Hogyan lélegezzek gyakorlatok közben?

Bár a gyakorlat leírásoknál rendre szerepel, ennek ellenére úgy éreztem szükséges lehet egy kicsit átfogóbb leírás erről a témáról. Hiszen edzésmunka hatására nő a szervezet oxigén szükséglete. Teljesen logikus, hogy minél nagyobb a külső inger, annál nagyobb a felhasznált levegő mennyiség.

Ha mozgunk megnövekszik a lélegzetvételek száma, mélyebbek lesznek ezek a lélegzetek, tehát összességében jóval nagyobb mennyiségű levegőt lélegzünk majd be! Terhelés hatására több mint 20 szorosára emelkedhet a nyugalmi légzéshez képest ez az érték!

Komolyabb vizsgálatok során pont ezt szokták felhasználni, hogy kiszámítsák a terhelés nagyságát. Vagyis, hogy a szervezet mennyi oxigént használ fel, ebből lehet következtetni a sportteljesítmény intenzitására, ez az amit oxigén-kalória egyenértéknek neveznek. Tehát ne botránkozz meg ha melletted valaki hörög meg nyög, hiszen nem azért csinálja (na jó azért valljuk be van egy-két kivétel aki ezzel pózerkedik) mert jó neki "hangosan" edzeni. Hanem csupán serkenteni próbálja az izomműködését a levegő mélyebb belélegzésével!

Légzés edzés során sokszor nem csak a gázcserét biztosítja, hanem a levegő visszatartása, vagy akaratlagos préselése stabilizálja a felső testet, ezáltal nagyobb erőkifejtésre leszünk majd képesek!

Általános szabályok az erőlégzéshez:
- Nagy általánosságban elmondhatjuk, hogy a fékező (excentrikus vagy negatív) szakaszban lélegzünk be és a legyőző (pozitív, koncentrikus, stb.) szakaszban lélegzünk ki.
- A szabályt erősítő kivételeknek leginkább az oldalemeléseket és az állig húzásokat szokás emlegetni elsők között!
- Ha a használt súlyok nehézsége a kicsi és közepes kategóriában van (egy ismétléses maximumod kb. 70%-a alatt) akkor ne tartsuk vissza a levegőt, hanem lélegezzünk egyenletes tempóban, ami a gyakorlat ritmusának megfelel!
- Maximál közeli alacsony ismétlés számú gyakorlatok során (1-5 ismétlés esetében és szubmaximális és maximális súlyok esetében) végezzünk egy mély belégzést, tartsuk benn, majd a gyakorlat legkritikusabb pontján préseljük ki a levegőt akaratlagosan, határozott mély hasi légzéssel. Szuper nagy súlyok esetében lehetséges az ismétlések között több lélegzetvétel is.
- Nagyon fontos a hasi légzés! Férfiak esetében ezt nem kell nagyon magyarázni, mivel mi többnyire ezen mód lélegzünk. Nőknek sajnos meg kell tanulni ezt. Olyan feszes legyen a hasfalad mintha azt várnád, hogy valaki gyomorszájon fog vágni. Ha igazán jól elsajátítod a hasi légzést edzés közben, akkor gyakorlatilag már elkezded a has edzését minden egyes gyakorlat során.

Gil / FitBuilder TEAM

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kapcsolódó cikkek
Egy titkos technika a maximális erőhöz!

Mostani írásunkban arról fogunk beszélni, hogy a rekeszizommal a préselős, "erőlégzés" mennyire hatékony lehet abban, hogy nagyobb súlyokat legyünk képesek megmozgatni.

Természetellenes mozdulatok a konditeremből!

... avagy most kiderül, hogy miért nem jó az, ha a tárcsa a lábfej alatt van a merev lábas felhúzás során!

Hová tetted a fejed???

Mármint a gyakorlatvégzés során... most megtudhatod, hogy merre nézzen a tekinteted a különféle feladatok során!

Bemelegítés a gyakorlatban

Hasznos tippek: hogyan melegítsünk be súlyzós edzéshez?

Pihenő idők

Különböző szünet kellene az erő edzésnél, a tömeg növelésnél és a lefaragásnál... de mégis mennyit kellene pihenni az egyes sorozatok között?

Miért nem ott érzem, ahol kéne...?

Néha a valóság ellentmond a várakozásainkkal, és nagy meglepetésünkre a hátunk közepére remélt fáradást a karunkban fogjuk érezni. Vagy épp fordítva. Mit csinálhatunk rosszul?

Kezdő edzésterv csajok részére.

Kezdő edzésterv csajok részére, ha van már azért némi affinitásod a sporthoz.

Edzésterv totális kezdőknek.

Kezd el hozzászoktatni a tested a terheléshez ezzel az edzéstervvel!