Legnagyobb hazugságok amivel butítanak a teremben 2

Még egy kicsi kondis mesemondás

A nagy népszerűségre való tekintettel lássunk újabb meséket, amelyeket a fekpadon elfekve, bérlethez járó törülközővel betakarva, 20kg-os tárcsákból épített párnácskára hajtott fejjel hallgatunk egy csuklóig televarrt kollégától... Egyszer volt hol-nem volt a Tesztoszteron enantát ampullákból épült üveghegyen túl, ahol minden gyúrós Trenbolone-t szúr, ahol Jay Cuttler király uralkodott...

Ha edzel akkor átalakítod a zsírt izommá.

Személyes kedvenc bölcsességem a fenti állítás. Biztos sokszor hallottad már amikor mondják valaki túlsúlyosnak, hogy "kezdj el gyúrni, mert akkor a zsír átalakítod izommá". A zsír izommá alakítása a modern konditermi alkémia aranycsinálása. Bármennyire is magyarázzák azok akik alap szinten értenek a biológiához, hogy ez nem lehetséges. Annál bőszebben terjesztik az ellentétjét a teremben. Az izom mint tudjuk fehérjékből áll. A fehérjék meg aminosavakból, benne a jellegzetes Nitrogén tartalmú amino csoporttal. A zsírok egészen más jellegű anyagok. Az más kérdés, hogyha túlzott mennyiségű fehérjét viszel be, akkor annak egy részéből zsírok tudnak keletkezni és raktározódni. De a raktározott zsírból nem lehetséges, hogy izom épüljön fel! Még egyszer: a testzsírt le lehet égetni (diétával, kardióval, stb...) és az izmot szépen fel lehet építeni. A kettő folyamat bár egymás mellett zajlik többnyire, de nem azonos!

A súlyzós edzés tönkreteszi hajlékonyságot és elveszi a gyorsaságot.

Ez egy amolyan rész-igazság, vagy inkább rész-hazugság ha úgy tetszik. Valamiért ez a nézet nagyon sokáig uralkodott, és sok szakedző félt a tanítványait elküldeni kicsit gyúrni. Attól tartava, hogy utána elveszítik a gyorsaságukat, rugalmasságukat. Szerencsére mára ez megváltozott és mára atlétáktól a kosarasokig, az evezősök mind használnak súlyzót az erősítő edzéseiken, a sportági elemeket kiegészítve. Némi igazság azonban, hogyha nem végzünk nyújtó hatású gyakorlatokat, nem strechnigelünk akkor kötött lesz az izomzat. Emiatt mindig muszáj lenyújtani az edzés végén a terhelt izmokat. Az meg egyenesen nevetséges, hogy elveszítik a gyorsaságukat a súlyzókkal edzők. Éppen ellenkezőleg a gyorsaság alapfeltétele az, hogy erős legyen az illető. A rövidtávú versenyzők iszonyúan kemény, nehéz súlyos edzéseket végeznek.

A nőknek egész másként kell edzeni mint a férfiaknak.

Ez az egyik olyan dolog amin nagyon jó vitatéma lehet. Valamiért az terjedt el, hogy a nőknek nem szabad felhúzni, döntött törzsű evezni, vagy bármi "nehezet" végezni, hanem kizárólag lábhajlításokat, farizom gépen távolításokat végezni és kitörni. Sőt inkább ne is végezzenek súlyzós edzést, csak nyomják a kardió gépeket amíg le nem fordulnak róla. Ha mikroszkóp alatt megnéznénk, semmilyen eltérést nem találnánk a női és a férfi izomszövet között.  A különbségek abból erednek, hogy mást tartunk vonzónak nemek szerint elosztva. Egy férfi például valószínűleg nem edz direktbe farizomra túl sokat (a guggolástól, kitöréstől, fellépésektől ha rendesen végzi őket becsülettel, akkor úgyis van neki) mert a férfiaknak inkább a széles váll az esztétikus, a vastag karok és a hordó mellkas. A nők ezzel szemben kezdetben attól rettegnek mindig, hogy egy nap majd arra ébrednek hogy hirtelen hatalmasra nőttek. Emiatt inkább icike-picike súlyzókkal végeznek nagyon magas ismétléseket. Nem kellene félniük a nagyobb súlyoktól, mert a hormon háztartásuk egész egyszerűen nem engedi akkorára nőni őket, mint egy férfi. Ezért a nőknek is kellene nehéz súlyos ciklusokat használni, éppen úgy mint a férfiaknak is néha kisebb súlyos, és magasabb ismétlés számú gyakorlatokat.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Nagyon jó ez a cikksorozat. Abszolút általános baromságokat cáfol, amikkel tényleg nap mint nap kell megküzdeni. És roppant szórakoztató a megfogalmazás. :) Gratula.
Pintér Tibi | 2012-05-09 08:19:35
igazat szolt:D
Tibor Mohácsi | 2012-05-09 08:30:22
Nos, elképzelem, h mennyire hamar elporladnék súlyzózás nélkül víváson.
Vera Gelencsér | 2012-05-09 09:37:30
http://i.imgur.com/nj1UJ.jpg
Koczó Balázs | 2012-05-09 09:41:58
Múltkor azért a bicepszemtől megijedtem, de még mindig kevés a víváshoz. :D
Vera Gelencsér | 2012-05-09 09:46:20
A magyar mítosz irtók ;)
Dávid Dorkó | 2012-05-09 12:08:03
Jó nagyon.érdemes olvasgatni.Tanulni mindig lehet.
Rácz Róbert | 2012-05-09 05:19:10
gyenge téma! Ez nem hazugság hanem tudatlanság!
Dictator Lajos | 2014-02-02 04:19:53
Van egyáltalán valaki a Dávidban aki ért ehhez a sporthoz? Szerintem nincs!

Dictator Lajos | 2014-03-10 04:37:53

Kapcsolódó cikkek

lapos_has_03_1.jpg

Válasz egy örök kérdésre: hogyan tudok izmosodni, hogy közben zsírt adjak le?

Minden alakváltozásra pályázó sportolótársunk biztos feltette már legalább egyszer a kérdést: miként lehetne izmot növelni úgy, hogy közben lemenjen a zsír?

mitosz_1.jpg

Legnagyobb hazugságok amivel butítanak a teremben

heti_egy_edzes_04.jpg

Érnek-e valamit a "csupán 20 perc" programok?

Heti egy-két edzés, 20 perces tréningek és egyéb gyakran hallott megoldások az időhiányra... de vajon van-e értelme?

edzs_kis_sllyal_04_1.jpg

A válasz az örök kérdésre: Hogyan lehet kockás hasizmom?

Reméljük ezúttal sikeresen kivesézzük a témát: íme az egyetlen, igaz út, ami a kockás hashoz elvezet! 7 lépés teljesítésével akár Te is eljuthatsz a vágyott formáig!

tomegnoveles_csajoknak_13.jpg

Izomtömeg növelés csajoknak? Izomtömeg növelés csajoknak!

Takarítsd ki a tudatodból a vékonyságot éltető sztereotípiát, és mutasd meg, hogy a női testformálás nemcsak diétából és kardióból áll. Feszes formák? Ahhoz bizony kell az az izomszövet!

tomegnvels_zsrmentesen_05.jpg

Tömegnövelés zsírmentesen?

Nem azért küzdünk az edzőteremben, hogy aztán a zsír alá rejtett izmainkat senki se csodálhassa! Mi van akkor, ha nem akarjuk követni "tömegelek - leszálkásodok" periódust, hanem egész évben szeretnénk hozni egy sportos formát?

miert_nem_emelnek_a_nok_nagy_sulyokat_050.jpg

Miért nem emelnek a nők nagy súlyokat?!

Nézzük meg, hogy igazából hogyan kellene a nőknek edzeniük - szemben azzal, miképpen jelenlegi a nők 85%-a edz...

nyjts_06.jpg

Statikus nyújtások - régi és jól bevált módszerek újra elővéve?!

A statikus nyújtások talán mai napig a legszélesebb körben alkalmazott hajlékonyság fejlesztő gyakorlatok, így most adunk egy hasznos összefoglalót: mit, mikor, miért és hogyan végezz!

nyjts_050.jpg

Nyújtani vagy nem nyújtani - ez itt a kérdés?!

A mai cikkben nem csak az derül ki, hogy vajon átok vagy áldás-e a túlzott lazaság... hanem a sorozatok közti nyújtásokról és azok erőszintet befolyásoló hatásairól és fogunk szólni!

zsiros_mitoszok_04.jpg

Mi áll a fogyásod útjában? - Zsíros mítoszok: 1. rész

Összeszedtünk néhány olyan közszájon forgó fitnesz mítoszt, amik aztán mindenre jók, csak arra nem, hogy valóban megszabadulj a fedettségtől, azaz az izmaidat eltakaró zsírtól.