L-karnitin

L-carnitine, régi nevén BT vitamin.

Az L-karnitin egy széles körben ismert és alkalmazott zsírégető. Legfontosabb feladata, az acil-CoA-hoz (acil-koenzim A-hoz) kötött zsírsavak szállítása, lebontásának elősegítése - így az alkalmazásával elősegíthetjük a zsírok energiaként történő felhasználását. Ezáltal az L-karnitin tartalmú kiegészítők hatékonyabb testzsír vesztést, csökkent koleszterin szintet, késleltetett fáradságot és javuló teljesítményt ígérnek.

Felfedezése
Az L-karnitint 1905-ben fedezte fel két orosz tudós az emlősállatok izomszövetéből. (Innen is ered a neve: carnus ~ hús.) Eredetileg a BT vitamin névre keresztelték el, de mivel a magasabb rendű élőlények képesek a szintetizálására, ezért a vitamin név nem illette meg.

Természetes előfordulása
Az L-karnitin nem esszenciális tápanyag, tehát az emberi szervezet is képes előállítani. A szintéziséhez két esszenciális aminosavra, a lizinre és a metioninra; valamint C, B3, B6 vitaminokra és vasra van szükség. Ezen kívül a táplálkozás során is juttathatunk be L-karnitint a szervezetünkbe. Az L-karnitin általában az állati eredetű táplálékokban fordul elő, így például húsban, halban, tejtermékekben.

Az L-karnitin hatása

Amiért mindenki szedi, szereti...: A hosszúszénláncú zsírsavak szállításában betöltött szerepe. A zsírlebontás célja, hogy a szervezetünket hosszú távon energiával lássa el. A táplálékból felvett vagy a korábban a szövetekben elraktározott zsírsavak a vérkeringés útján jutnak el a sejtekhez. A zsíroxidáció konkrétan a sejten belül a mitokondriumokban történik.

Az L-karnitin egy ingázó buszjáratnak is felfoghatjuk, mivel a feladata, hogy az acil-CoA-hoz (acil-koenzim A-hoz) kötött zsírsavakat ezekbe a mitokondriumokba szállítsa, ahol aztán a zsírsavak lebontódnak (eloxidálódnak) az energianyerés céljából. Ezen kívül az L-karnitin azt is biztosítja, hogy elegendő enzim álljon rendelkezésre a zsírégetés biokémiai folyamatához, illetve részt vesz a zsírégetés során keletkezett melléktermékek mitokondriumból a keringésbe történő transzportjában is, biztosítva így a további zsírsav oxidáció lehetőségét. Ebből is látszik, hogy az l- karnitin edzés nélkül nem ér sokat...

És ez által, amit az L-karnitin nyújthat nekünk:

Az egyik legismertebb zsírégető: Az L-karnitin bevitelének elsődleges célja tehát a zsírsavak szállítása, és ezáltal a lebontásának, felhasználásának elősegítése. Nem kérdéses tehát, hogy a diétázás, szálkásítás folyamán a rendszeres mozgás mellett kiemelkedő a szerepe.
Késlelteti a fáradságot: Az L-karnitinnak láthatjuk, hogy menyire fontos szerepe van a zsír lebontásában és a szervezetünk energia termelésében. L-karnitin bevitelével az energiaellátást még hatékonyabban tudja a szervezet a zsírsavak oxidációjából fedezni, így a fáradtság és a kimerültség érzése később fog jelentkezni. A fáradság kitolásával pedig a fizikai teljesítőképesség növekedéséhez járulunk hozzá.
A szív és az érrendszer egészségének védelme: a szívizom működéséhez szükséges energiát a szervezet főképp a zsírsavakból szerzett energiából fedezi. Tanulmányok igazolják, hogy az L-karnitin kiegészítés növeli a szívizom energiaellátását és így javítja az összehúzódások erősségét. Ezen kívül az L-karnitin megakadályozhatja a zsírfelhalmozódást a májban, a szívben és az érfalon, valamint csökkenti az érelmeszesedés kockázatának lehetőségét.
A koleszterinszint csökkentése: bizonyos kutatások szerint napi 2 gramm L-karnitin jelentős mértékben csökkentheti az LDL (azaz "rossz") koleszterin szintjét, miközben javíthatja a HDL (azaz "jó") koleszterinszintet.
Méregtelenítő funkció: az L-karnitin segíti a szervezetben a testedzés hatására felhalmozódott tejsav szint csökkentését. Ezáltal szintén segít a fáradság késleltetésében, hatékonyabb munkavégzésben, illetve az edzés utáni gyorsabb regenerációban.

5446,5448,3753,792,777,4989,5256,1933,6516

Napi adag és a szedésével kapcsolatos tudnivalók: az l-karnitint mikor kell bevenni?

Napi ajánlott adag felnőttek részére testsúlytól és edzettségtől függően 500-4000 mg, amit különösen edzés előtt 30 perccel, éhgyomorra érdemes bevinni a szervezetbe. A testedzésen kívül szedhető még a nap bármely szakaszában: étkezések előtt fél-1 órával, szintén éhgyomorra. Bizonyos tanulmányok szerint egyszerre 2 grammnál nem szívódik fel több L-karnitin a belekben - ezért célszerű több részletben bevenni a nap folyamán. Az l- karnitint edzés nélkül nem érdemes szedni, ha csak a fogyás a cél!

Használatát más zsírégetőkkel is érdemes kombinálni. Akik nem szenvednek semmilyen szív és érrendszeri betegségben, akkor az L-karnitin és más koffeintartalmú, esetleg termogenikus kiegészítők együttes használata még hatékonyabb eredményhez vezethet a zsírégetés folyamán.

Hiánya

Mivel az L-karnitin főképp húsokban található jelentősebb mennyiségben, ezért a vegetáriánusoknak alacsonyabb a szérum karnitin szintje - de mivel a szervezet képes szintetizálni más anyagokból, ezért a hiányállapota nem jellemző.

Az L-karnitin mellékhatásai

A nagyobb mennyiségű fogyasztása (napi 3 g körül) halszagot okozhat, a bélbaktériumok karnitin bontása miatt. Az l-karnitin veszélyei és mérgező hatásai nem ismertek, legfeljebb gyomor-bélrendszeri panaszok, hányás, hasmenés jelentkezhetnek nagyobb adagok fogyasztásakor.

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

izomlaz.jpg

(Izom) lázas próbálkozások a gyorsabb regenerációért.

Egy enyhébb izomlázat még mindenki büszkén kihord, azonban vannak olyan elvetemült edzések, melyek után másnap mindenki veterán katona mód döcög le a lépcsőn. Tehát nézzük meg, hogy mit tehetünk ezen fájdalmak csökkentése érdekében.

noi_felsotest_03_1.jpg

Ha már nincs sok hátra... TOP-táplálékkiegészítők az alfa-kardióhoz

mentlis_serkentk_01.jpg

Ha nehezedre esik a folyamatos koncentráció… mentális frissítő sulihoz, munkához, edzéshez!

Még mielőtt egy nagy adag energiaitallal hígítanád fel ismét az instant kávédat, - próbáld ki inkább a következő természetesebb módját az éber állapot visszaállításának!

amikor_azt_hiszed_hogy_pntek_van_de_rjssz_hogy_mg_csak_cstrtk.jpg

Az igazán rejtélyes X-akta: hogyan lehet VALÓBAN hatékonyan lefogyni?

Döntsd el, hogy mit akarsz: megnyugtató hazugságokban és tévhitekben élni, vagy végre elérni az álom testalakodat? Ha az utóbbi, akkor szedjük szépen össze magunkat és a legfontosabb alapokat a valóban hatékony testsúlycsökkentéshez!

csaj_protein_02.jpg

Női proteinek... egy kis figyelmesség vagy csak átverés?

Vajon kell-e a nőknek külön protein? Jobban járnak a rózsaszín ködbe (azaz csomagolásba) rejtett fehérjékkel, vagy pont ellenkezőleg... átverés az egész?

amino_koktl_06.jpg

Kerti-party koktélok - testépítő módra!

Készíts kerti-party koktélokat "gyúrós" módra! Amino-Mojito, BCAA-jégkása és diétás gyümölcspuncs zselé... és még több ötlet a cikkben!

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!