Kukába a radikális energiamegvonással!

Mik a fő veszélyei a kalória megvonásnak?

Manapság, amikor mindenki diétázik ezerrel és sanyargatja magát ilyen-olyan módszerekkel akkor mennyire van létjogosultsága egy a radikális kalória bevitel ellen szóló írásnak? Szerintünk nagyon is van, mivel a diéta és koplalás bár sokak számra egy és ugyanaz, a valóságban teljesen különféle fogalmak. Mégis vannak akik csak a radikális energiamegvonásban látja az egyetlen utat. Emiatt gondoltuk, hogy beszélünk kicsit arról, hogy mennyire károsak éppenséggel a minimális energiabevitelen alapuló diéták.

Mielőtt belemennénk, azért ismételjük már át: mire használjuk el a kalóriákat?

1 kalória ugye az az energiamennyiség, aminek a segítségével 1 gramm vizet 1 C°-kal melegítünk fel, bár mi általában a köznapi életben az ételek energiamennyiségére használjuk. A szervezetben mire használjuk el pontosan a bevitt kalóriát, azt azért említsük meg egy pillanatra.

BMR, vagy alapanyagcsere - A BMR rövidítés az angol Basic Metabolic Rateből jön. Az a mennyiségű energia, ami ahhoz szükséges, hogy a szervezet teljes nyugalomban, állandó szoba hőmérsékleten, fekvő helyzetben működjön. Ez kell ahhoz, hogy agy, a tüdő, vesék... és más szervek ellássák a feladatukat.

Emésztés - Ironikus, de az emésztés is kalóriát éget. Szokás emlegetni manapság a negatív kalóriás ételeket, amik megemésztéséhez több kalória kell, mint amennyit beviszünk.

A mozgás - Nyilván a fizikai aktivitásra megy el még sok a bevitt energia mennyiségből számottevő részt fog felemészteni. Aki minden nap intenzíven mozog annak nyilván jóval nagyobb hányadot tesz ki ez.

Ezek összefoglalására azért is volt szükség, mert így jobban meg fogjuk érteni mi is történik majd. Lássuk tehát, mik is pontosan a kockázatai annak, ha valaki elkezdi szélsőségesen megvonni a kalóriát!

Lassítja az anyagcserét

Ha kevesebb kalóriát viszel be, akkor a metabolizmusod is lassulni fog. Számokkal kifejezve olyan 20-23%-kal is lassul az anyagcseréd, ha ha normális étkezést követően hirtelen szélsőségesen elkezded lecsökkenteni a bevitt energiát.

Az anyagcsere lassulása a diéta elhagyása után is fenn fog állni, emiatt van az, hogy az emberek 80%-a a diéta elhagyása utána nem csak a diéta előttire hízik vissza, hanem többletet is - ugye ezt nevezzük jo-jo effektusnak.

Másik hátulütője ennek az izomtömeg vesztés, ami általában még az extra aminosav bevitel mellett is bekövetkezik.

Vitamin és ásványi anyag hiányokat okoz

Amikor az ember diétázik, akkor az egy stressz a testünknek. Ilyenkor jobban meríti a készleteket is. Emiatt nemcsak a szénhidrát raktárak vagy éppen az izomzat fog megcsappanni, hanem a  vitamin és nyomelem készletek is.

Terméketlenséget okozhat

Az alacsony kalóriás étrend nőknél könnyen okozhat fogamzásképtelenséget ezt már viszonylag széles körben elismerik, mivel az LH szintet befolyásolja (ez a hormon a petesejt érésért is felelős). De azt már kevésbé sokan hallották, hogy a férfiak esetében is okozhat romlott megtermékenyítési képességet a tartós kalória megvonás.

Rontja az immunrendszer hatékonyságát

A kutatások alapján a vírusos megbetegedések, különösen az őszi és téli hónapokban az influenza sokkal nagyobb valószínűséggel üti ki azokat, akik minimál kalóriás diétán vannak. 2011-es kutatás alapján amit egy taekwondo klubban végeztek, akik alacsony kalóriás diétán voltak, ugyanakkora edzés-terhelés mellett sokkal hajlamosabbak voltak fertőzésekre.

Összességében tehát nem a legjobb ötlet az, amikor teljesen minimálra, akár a napi alapanyagcseréhez szükséges mennyiség alá csökkentjük az energiabevitelt. A diétád legyen ésszerű, jó felépített, a koplalás hülyeség!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

negativ_kalria_01.jpg

Negatív kalóriák titka: minél többet eszünk, annál többet fogyunk?

Minél többet eszünk, annál többet fogyunk? Mielőtt kikerekedne a szemünk a boldogságtól, nézzünk is utána, mi is áll eme diéta-utópia hátterében.

trend01.jpg

1500 kalóriás diétás étrend

Bár egy konkrét étrendet személyre szabni mindig nehezebb, mégis sokan vannak, akiknek nincs idejük, kedvük kimatekozni a számukra ideális heti menüt, és inkább követnének egy alapprogramot! A következő cikkekben Nekik segítünk! Az első az egyik legnépszerűbb: 1500 kalóriás napi étrend.

reggeli03.jpg

5 villámgyors reggeli - és csak 300 kalória!

Az alábbiakban pár gyorsan elkészíthető, 300 kalóriás kis reggeli nasikat ajánlok – melyet nem nagy idő belapátolni, viszont magas fehérje és rosttartalmával megadják a kellő teltségérzetet a következő normális kosztig!

walden01.jpg

Kalóriamentes finomságok?! Igen!

Mit szólnál egy olyan világhoz, ahol nemcsak diétás, hanem egyenesen kalóriacsökkentett a gyümiszósz, a mogyoróvaj vagy a ketchup? Talán ez most már nem is csak egy lehetetlen álom…

1700dieta03.jpg

1700 kalóriás étrend - a testkompozíció változásához!

Bár a leghatékonyabb mindig a személyes igényekhez írt étrend, most mégis közzé teszünk egy általános menüt, amivel megközelítőleg egy 1700 kalóriát tudtok bevinni naponta – megfelelő arányú makrotápanyagokból.