Kreatint a nagyinak!

Étrendkiegészítők idősebb korban - 1. rész

A táplálékkiegészítőket általában mindig a fiatal, egészséges populációval kapcsoljuk össze. Nem hiába, ahogyan az emberek idősödnek, úgy egyre kevésbé fordul meg a fejükben olyan "hóbort", hogy étrend kiegészítőket szedjenek - ellenben marékszám tolják be a vényre kapható gyógyszereket… Valamiért nem igazán gondolnak bele, hogy sokkal kevésbé lenne káros, hogyha a töménytelen mennyiségű gyógyszerek helyett inkább egyszerű étrend kiegészítőkkel próbálnák orvosolni a helyzetet.

Elsőként, meglepő módon egy olyan kiegészítőt javaslok, amiről a legkevésbé sem az idősebb korosztály jutna az eszünkbe… ez pedig nem más, mint a kreatin.

A kreatin hatása időskorban

Amikor öregszünk – ha tetszik, ha nem - a testünk már nem lesz a régi. A sejtmegújulás lassul, bizonyos szövetek gyorsabb ütemben, míg mások lassabban épülnek le. Az izomszövet sem kivétel ezen folyamat alól: a különböző izomrostok más és más módon indulnak hanyatlásnak.

A nagy erőkifejtésért és a gyorsasági munkáért felelős II-es típusú (fehér- vagy gyors összehúzódású) rostok sínylik meg leginkább az idő múlását. Emiatt tapasztalható, hogy az erőszint és a robbanékonyság veszik el leginkább időskorban, míg az állóképesség sokkal inkább megmarad.

Emiatt jött az ötlet 2003-ban egy kísérlethez: az a kiegészítő, ami bizonyítottan hatással van az izomszövetre, vajon hogyan hat az izomvesztésre 65 éves kor felett? A kísérlet során 28 idős korú nő és férfi kapott kreatint. A feltöltési fázisban napi 20 g-ot, majd 14 héten át napi 5 g-ot adtak a csoport egyik felének, míg a többieknek placebo-t. A vizsgálat folyamán mindkét csoporttal elkezdtek súlyzós edzéseket végeztetni. A 14 hét után a kreatint kapó csoport számottevően nagyobb száraz izomtömegre tett szert, sőt a használt súlyokban is gyorsabban fejlődtek.

A kutatás eredményei szerint tehát a kreatin alkalmas lehet terápiás célokra az időskorúak esetében, az izomtömeg vesztés ellen. Sőt, a súlyzós edzés is egy megelőző módszer lehet, ami szintén hozzájárulhat a jobb életminőség kialakításához. Aki jót akar a nagyinak, az ne egy újabb tacskót vásároljon neki, hanem egy Eleiko olimpiai rudat és egy jó nagy doboz kreatint! :D

8 980 Ft -4% 8 580 Ft
weider_pure_creatine_600.jpg
10 980 Ft -15% 9 380 Ft
universal_creatine_1000.jpg

Bár már nem szigorúan a témához kapcsolódik, de érdemes beszélni róla. Még akkor is, ha nem akarok a "nyugattal" példálózni, de a skandináv országokban - ahol tömegsport jelleggel végzett súlyzós edzés elterjedtebb és elfogadottabb még időseknél is -, összehasonlíthatatlanul jobb állapotban vannak a senior korúak. Ott nem ritkaság, hogy 68 éves emberek, még mindig 100 kg-kal guggolnak és az anti-age központokban (orvosi felügyelet mellett) két-három hetente kapnak 200 mg tesztoszteront, hormonpótlásnak. Vajon mikor jutunk el mi is erre a szintre, hány év kell majd ehhez még? A kérdés költői volt…sajnos.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

noi_felsotest_03_2.jpg

Tudjátok, melyek a nők számára leghasznosabb vitaminok?

Természetesen a nőknek is szükséges minden mikrotápanyag, azonban most azokat emelném ki ezen összetevők közül, melyek különösen előnyösek a női szervezet számára – és amelyeknek a bevitelére mindenképp érdemes odafigyelni.

tpkieg_idseknek_01_1.jpg

Edzés 50 év felett

senior_tapkieg.jpg

Nem csak a húszéveseké a világ

Lássuk most a táplálék kiegészítők áttekintését idősebb sportolóknál. Meglepő dolgok is vannak ám a listán!

vitamin_031_1.jpg

Nyomelemek összefoglaló

kell_e_protein_02_1.jpg

Arginin

Egy népszerű aminosav, mely a növekedési hormon és a kreatin foszfát termelésének serkentésével, az értágító nitrogén oxid prekurzoraként hozzájárul az izom növekedéséhez, illetve a zsírvesztéshez.

sszetev111.jpg

Kreatin

A kreatin az egyik legnépszerűbb kiegészítő az erősportokban: megnöveli a test tömegét, fokozza az izom erejét, késlelteti a fáradtságérzetet, mivel az ATP képzés során energiát biztosít.

bcaa.jpg

BCAA

A BCAA az egyik legfontosabb kiegészítő, nemcsak izomépítő folyamatok katalizálásához, hanem diétához is elengedhetetlen. Akiknek hosszú és kemény edzései vannak, azoknak pedig egyenesen kötelező!

ginseng_1.jpg

Ginseng

Ki ne kutatná azt a csodaszert, mely meghosszabbíthatja az életünket, erőt, egészséget és boldogságot adva? Nos, egyesek úgy vélik, megtalálták a megoldást egy kis növény formájában. Ő lenne a ginseng, vagyis az "élet gyökere".

tapkieg_idoseknek_020.jpg

Tesztoszteron fokozót a nagypapának!

Sok esetben az idősebb korosztály is nyugodtan szétnézhetne az étrend kiegészítők között, hiszen a marékszám beszedett gyógyszerek helyett a táplálékkiegészítők egy egészségesebb, mellékhatásoktól jóval mentesebb utat jelentenének.

zma_03.jpg

ZMA

Állítsd magasabb fokozatra az izomépítést és a regenerációt! A ZMA alkalmazása optimális tesztoszteron és növekedési hormon szintet eredményezhet a szervezetben, ezen felül javítja az alvás minőségét is!

no_fokoz_03.jpg

NO-fokozóval az érrendszer egészségéért!

Az NO-fokozók népszerű edzés előtti kis motyók, mellyel jobban durran a mell, a láb… eresebb a bicepsz, motiváltabb az edzés… Viszont ezen kívül van ám az NO-nak egy másik, szintén fontos és nem figyelmen kívül hagyható oldala!

kreatin_022.jpg

Kreatin - ahogyan sohasem gondoltál rá!

Nézzük meg, hogyan hat a kreatin a központi idegrendszeri betegségekre, miképpen segít a cukorbetegeknek és hogyan lehet vele depressziót kezelni!

hgh_04.jpg

Növekedési hormon fokozók

Nézzük mik is azok a rejtélyes, sokszor csodaszernek címkézett növekedési hormonfokozók – mit tudnak, és mi az, amit nem!

fehrje_07.jpg

Fehérje – nem a gyúrósok kulacsába való?!

Ez írás nem(csak) aktívan sportolóknak szól, hanem átlagemberek olyan célcsoportjainak is, akik szintén nem tudják, mire jó a fehérje bevitel!

tpkieg_idseknek_03.jpg

Sohasem késő! Avagy testformálás 50 felett!

"Két dologhoz nem lehetsz túl öreg: a sporthoz és a szerelemhez." Na már most a romantikus oldalunk erős hiányosságai miatt inkább maradjunk az elsőnél: vagyis a sportnál!

vitamin_idseknek_01.jpg

A legfontosabb vitaminok és nyomelemek 50 év felett

Íme a legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok, amelyek bevitelére fokozottan ügyelnünk kell idősebb korban (még inkább)!

Időskori vitalitás: a mi "örök fiatalság" csomagunk!

Összeválogattuk azokat az étrend kiegészítőket, amelyek kifejezetten a vitalitást és az öregedés lassítását célozzák meg!

cink_01.jpg

Egy alulértékelt kiegészítő vallomásai

Nem csak erőt, javult kedélyállapotot, megnövekedett szexuális teljesítményt hozhat, hanem arra is részletesen ki fogunk térni, hogy a rák elleni kutatások mostanában ünnepelt csodafegyverként tekintenek rá!

multivitaminnal_a_rk_ellen_01.jpg

Multivitaminokkal a rák ellen

Három tényező, ami akár felére is csökkentheti a daganatos betegségek kialakulását! Egy olvasást legalább megér, nem?

zletvdt_de_melyiket_02.jpg

Ízületvédőt, de melyiket?

A mai cikkben megmutatjuk, hogy mire figyelj, ha ízületvédő vásárlásra vetemednél!

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!

vitamin_012.jpg

Miért kötelező vitamint szedni?

A vitaminok fontosságát már ezernyi cikk hangoztatta - úgyhogy most más irányból közelítjük meg a témát: elmondjuk, hogy konkrétan mely vitaminok segítik elő a zsírvesztést, illetve a teljesítmény javulását erő- és állóképességi sportokban!