Kreatin

creatine

A kreatin nem más mint egy nitrogén tartalmú szerves vegyület, amely három aminosavból keletkezik. Az állati és emberi izomzatban megtalálható szerves sav, mely jelentős szerepet tölt be az izomzat működésében. A vegyület a nevét arra utalva kapta, hogy a húsban mutatták ki, a görög hús (kreasz) szó után kapta a nevét. A májban, a hasnyálmirigyben és a vesékben képződik. Egy átlagos emberben napi kb. 1-2 gramm termelődik. Sportolók esetében a nagyobb izommunka miatt ennél többre is szükség van.

Felfedezése
1832 óta ismerik, a felfedezése egy francia vegyészhez, Michel Eugéne Chevreul személyéhez fűződik. Bár felfedezésekor még nem igazán voltak tisztában vele, hogy pontosan milyen szerepe van a szervezet számára. A sportolói teljesítmény növelésre másfél évszázadot kellett várni, ugyanis az 1980-as évektől kezdődően használták sporttáplálék kiegészítőként.

Természetes előfordulása
Húsfélékben fordul elő leginkább, továbbá egyéb elfogyasztott fehérjékből is képes szintetizálni a szervezetünk.

Hatása (kiemelve a sportoláshoz, egészséghez fűződő hatást)
A kreatin szint meghatározza, hogy a szervezet milyen sokáig képes kifejteni nagy erőt, azáltal, hogy szerepet játszik a test sejtjeinek energiául szolgáló ATP szintézisének folyamatába. Az izom összehúzódásához nélkülözhetetlen ATP (adenozin-trifoszfát) mindössze pár másodpercre elegendő. A sejtek energiát úgy nyernek belőle, hogy miközben az ATP leadja a foszfát gyökét, és ADP (adenozin-difoszfát lesz) közben energia szabadul fel. Viszont a kreatin-foszfát képes leadni a foszfát gyökét az ADP-nek amiből újra ATP lesz, tehát ismét képes energiát felszabadítani. Ebből következik, hogy a kreatin fogyasztása a nagy erejű izom összehúzódásokkal járó sportokban (erő, vagy gyorserő dominanciájú sportágakban) ajánlott!

Alkalmazása, használatával kapcsolatos tudnivalók 
A kreatin kiegészítő kúra szerinti szedése esetén meg kell különböztetni egy feltöltési fázist, majd egy szinten tartási fázist. Kivéve a legújabb generációs termékeket, az első 5-10 napban magasabb dózisban kell szedni kb. napi 15-20 gramm egy átlagos alkatú embernél. Majd ezt követően a szinten tartási fázisban elegendő lehet napi 3-8 gramm naponta. Akár napi 2-3 adagban elosztva: felkelés után éhgyomorra, edzést megelőzően kb. háromnegyed órával és este. A kreatint kúra szerűen szokás alkalmazni, a kúra időtartalma 2-3 hónap körülbelül, de semmi esetre se szedjük fél évnél tovább! Általánosan elfogadott tény, hogy a koffein gátolja a hatásmechanizmusát.

672,730,963,1313,1440,1492,8773,5227,5230,1941,9468,8008,8275,1577,9620

Vásárlási jó tanácsok
Sokakat megzavar, hogy akkor most kreatin-monohidrátot vagy kreatin-foszfátot vegyenek. A szervezetben gyakorlatilag mindegyik kreatin foszfáttá alakul. Emiatt joggal merülhet fel, hogy akkor célszerűbb volna kreatin-foszfátot szedni, viszont ezt nem sikerült egyértelműen bizonyítani. Vagyis gyakorlatilag bármelyiket választhatjuk.

Hiánya esetén
Többnyire vegyes táplálkozás esetén nem tud hiánya kialakulni, azonban vegetáriánus táplálkozás esetén előfordul.  Ekkor erőszint csökkenése tapasztalható!

Mellékhatása
Nagy dózis esetén vízvisszatartás, gyomor és bélgörcsök, puffadás léphet fel. Illetve ismeretes még izommerevség és izomgörcsök.

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

marhahus_protein_02.jpg

Marhahús protein

A marhahúsprotein kiváló fehérjeforrás: magas kreatin tartalom, kiváló aminosavprofil, mindez alacsony zsír és szénhidráttartalom mellett! Laktózérzékenyeknek kiváló alternatíva!

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

kreatin_01.jpg

Gyakran Ismételt Kérdések a kreatinról 1.rész

A kreatin az egyik legnépszerűbb kiegészítő - most pedig kifejezetten a szedésével kapcsolatos tényeket fogjuk előtérbe helyezni: többek között azt, hogy meddig is tartson egy kúra!

kreatint_nagyinak_02.jpg

Kreatint a nagyinak!

Táplálékkiegészítő a nagyinak? Miért ne?! Bizony sokkal kevésbé lenne káros, hogyha a töménytelen mennyiségű gyógyszerek helyett inkább egyszerű étrend kiegészítőkkel próbálnák orvosolni a helyzetet.

tmegnvel_01.jpg

Tömegnövelőt, tömegnövelőt... de mégis melyiket?

A gyártók marketingszövege mindig kecsegtető, kezdőknek gyors tömegnövelést ígérnek, de most megtanulunk a sorok (jelen esetben az összetevő lista) mögé látni – hogy mindenki megtalálja az igényeinek megfelelő tömegnövelőt! Vásárlási kisokos a megfelelő tömegnövelő kiválasztásához!

kreatin_020.jpg

Létezik olyan kreatin, ami nem vizesít?

A következőben a kreatin mellékhatásairól, például a kreatin vizesítő hatásáról szeretnénk eloszlatni a felmerülő lila ködöt és kétségeket.

kreatin_014.jpg

Kreatin feltöltés-szintentartás: vajon minden esetben kötelező ceremónia?

Vajon ez csak egy újabb marketingfogás vagy valóban olyan világot élünk, ahol már nem kötelezően ajánlott a feltöltéssel és szintentartással szórakozni?

kreatin_022.jpg

Kreatin - ahogyan sohasem gondoltál rá!

Nézzük meg, hogyan hat a kreatin a központi idegrendszeri betegségekre, miképpen segít a cukorbetegeknek és hogyan lehet vele depressziót kezelni!

kreatin_023.jpg

Kreatin-monohidrát használati kisokos

Ismét a beérkező kérdésekre szeretnék választ adni egy cikkel – mivel úgy látom, hogy sok kezdőbb sportoló számára még komoly hiányosságok és végeláthatatlan kérdések sorozata merült fel a kreatin és használatát illetően.

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!

kreatin_017.jpg

Kreatin: por, kapszula, tabletta vagy folyékony formula?

Milyen formátumú kiszerelést válassz a kreatin kúrádhoz? Folyadék? Tabletta? Kreatin kapszula? Vagy porban az igazság? Esetleg megéri a pezsgő formula? Most sorra vesszük ezek előnyeit, hátrányait – a kreatin esetében!