Kreatin új arcai

Nők és a kreatin.

Előző részben megvizsgáltuk a kérdést, hogy javít-e az állóképességen a kreatin, vagy valóban csak anaerob sporttevékenységhez ajánlott. Most egy másik érdekes témát szeretnék ismertetni veletek, hogy vajon nőknek mennyire ajánlott szedni a kreatint, egyáltalán van-e bármilyen különbség a nemek szerinti megoszlásban a szedését illetően.

Amikor a kreatin kiegészítőkről beszélünk általában férfiakat szoktuk érteni alatta, mivel a felmérések szerint a súlyzókkal edző nőknek talán ha 10%-a aki szedett hosszabb-rövidebb ideig valamilyen kreatin vegyületet tartalmazó étrend kiegészítőt. Ennek az oka többnyire az eltérő edzéscélok, hiszen az esetek döntő többségében nem a teljesítményért, hanem inkább az izmok méretének növeléséért szedik. A nők viszont egyenesen rettegnek az izomtömeg növelésétől, mondván nem akarnak nagyra nőni.

Annak idején megvizsgálták az női és a férfi izomzat morfológiai jellemzőit, nem igazán találtak szignifikáns eltérést a két nem között. Vagyis az izom az izom, tök mindegy, hogy férfi vagy női testben találjuk. Az megint más kérdés, hogy a férfiak a hormontermelés sajátosságai miatt képesek jóval nagyobb izomtömeget magukra építeni. Emiatt is nem kellene a nőknek viszolyogni a súlyzós edzés és a táplálék kiegészítőket hallatán.

Maguk az eredmények nem okoztak túl nagy meglepetést senkinek, amikor elkezdték szedetni a nőkkel a kreatin készítményeket, akkor a férfiakéhoz hasonló "tünetek" jelentkeztek.

A legkomolyabb tanulmányt Svájcban végezték ahol változatos edzettségű 18 és 22 év közötti nőknél kezdték alkalmazni a kreatint. A próba hitelessége érdekében a csoport fele csak placebót kapott. A másik fele napi 20grammot a feltöltő fázisban, majd napi 4 grammot a szinten tartóban. Majd 10 héten keresztül folyt a vizsgálat, aminek során mindegyikük végzett súlyzós edzést. A gyakorlatok leginkább nehéz súlyos alapgyakorlatok voltak egy-két kivételtől eltekintve egész pontosan: guggolások, váll nyomások, lábtolások, fekve nyomás, és combhajlítások gépen, és lábnyújtások gépen. Az egy ismétléses maximumát mind a valódi kreatint mint a "cukorkát" kapott csoportnak felmérték az teszt első napján, az 5 héten és a 10 héten.  Az eredmény az volt, hogy a lányok, akik kaptak kreatint azok  átlagosan 7-10%-os izomtömeg növekedést értek el. Miközben guggolásban 20-25%-ot fejlődtek az első hét eredményeihez képest. Vagyis a kreatin megtámogatta erőkifejtés legalább akkora nők esetében is!

Egyetlen egy mellékhatásként a nőknek a fokozott víz visszatartást szokták felróni. Sajnos mivel a nők alapból is hajlamosabbak bevizesedni, emiatt nagyobb dózisokban szedett kreatin esetében náluk méginkább előjön ez a jelenség. Azonban, ha a dózis alacsony, akkor ez a jelenség kevésbé jön elő. Másrészt pedig a használat után a víz hamar "kimegy" a szervezetből, és ami marad , az a szépen kikerekedett és erősebb izom!

Végső következtetés: azok a hölgyek akik szeretnének erősebbek lenni, ne féljenek a kreatint használni. Úgy általánosságban jót tenne a nők zömének,ha a száraz izomtömegük több lenne kb. 3-5 kg-val átlagosan. Sokkal egészségesebbnek néznének ki!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

sszetev111.jpg

Kreatin

A kreatin az egyik legnépszerűbb kiegészítő az erősportokban: megnöveli a test tömegét, fokozza az izom erejét, késlelteti a fáradtságérzetet, mivel az ATP képzés során energiát biztosít.

marhahus_protein_02.jpg

Marhahús protein

A marhahúsprotein kiváló fehérjeforrás: magas kreatin tartalom, kiváló aminosavprofil, mindez alacsony zsír és szénhidráttartalom mellett! Laktózérzékenyeknek kiváló alternatíva!

tapkieg_csajoknak_01.jpg

Táplálékkiegészítő tippek csajoknak – az izomtömeg növeléshez

Az ilyen kemény csajok, mint Te, biztos elérik a céljukat... és az ilyen kemény csajoknak bizony a tökéletes kiegészítők is kellenek! Nézzük meg, melyek lennének a legideálisabb alapkiegészítők számodra!

edzs_eltti_kaja_01.jpg

Mivel tömd a fejed edzés előtt?

Nyilván tudod, hogy az edzésed szempontjából nem mindegy, hogy milyen mértékben vagy feltöltve a megfelelő tápanyagokkal! Nézzük meg tehát az edzés előtti étkezésre vonatkozó általános érvényű szabályokat!

tmegnvel_01.jpg

Tömegnövelőt, tömegnövelőt... de mégis melyiket?

A gyártók marketingszövege mindig kecsegtető, kezdőknek gyors tömegnövelést ígérnek, de most megtanulunk a sorok (jelen esetben az összetevő lista) mögé látni – hogy mindenki megtalálja az igényeinek megfelelő tömegnövelőt! Vásárlási kisokos a megfelelő tömegnövelő kiválasztásához!

kreatin_020.jpg

Létezik olyan kreatin, ami nem vizesít?

A következőben a kreatin mellékhatásairól, például a kreatin vizesítő hatásáról szeretnénk eloszlatni a felmerülő lila ködöt és kétségeket.

kreatin_014.jpg

Kreatin feltöltés-szintentartás: vajon minden esetben kötelező ceremónia?

Vajon ez csak egy újabb marketingfogás vagy valóban olyan világot élünk, ahol már nem kötelezően ajánlott a feltöltéssel és szintentartással szórakozni?

metcon_01.jpg

Honnan lesz nekünk energiánk?

Metabolikus kondicionálás. Gyakran találkozni mostanában a kifejezéssel, de nem mindenki számára egyértelmű, hogy akkor ez most aerob vagy anaerob állóképesség fejlesztés, vagy mégis micsoda?

kreatin_022.jpg

Kreatin - ahogyan sohasem gondoltál rá!

Nézzük meg, hogyan hat a kreatin a központi idegrendszeri betegségekre, miképpen segít a cukorbetegeknek és hogyan lehet vele depressziót kezelni!

602473_449730748397201_1331908622_n.jpg

Általános tömegnövelő edzésterv

Azzal az ötlettel álltunk elő, hogy ebben az évben egy egész éves edzéstervet kaptok tőlünk! Bizony minden hónapban kaptok egy új ciklust, amit teljesíteni kell! Íme az első edzésterv!

kreatin_023.jpg

Kreatin-monohidrát használati kisokos

Ismét a beérkező kérdésekre szeretnék választ adni egy cikkel – mivel úgy látom, hogy sok kezdőbb sportoló számára még komoly hiányosságok és végeláthatatlan kérdések sorozata merült fel a kreatin és használatát illetően.

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!

kreatin_017.jpg

Kreatin: por, kapszula, tabletta vagy folyékony formula?

Milyen formátumú kiszerelést válassz a kreatin kúrádhoz? Folyadék? Tabletta? Kreatin kapszula? Vagy porban az igazság? Esetleg megéri a pezsgő formula? Most sorra vesszük ezek előnyeit, hátrányait – a kreatin esetében!