Kreatin: por, kapszula, tabletta vagy folyékony formula?

A kiegészítők piacán nehéz a választás… egyfelől az anyagiak jelentik az elsődleges szempontot, másfelől hiába érezzük elkötelezettnek magunkat egy márka felé, mindig jön egy újabb kiegészítő, mely valami kis plusszal mindig jobb hasznosulást, látványosabb eredményeket és egyéb reményeket ígérnek a fogyasztónak. És akkor itt van még egy kérdés! Milyen formátumú kiszerelést válassz? Folyadék? Kreatin kapszula? Tabletta? Vagy porban az igazság? Esetleg megéri a pezsgő formula? Most sorra vesszük ezek előnyeit, hátrányait – a kreatin esetében!

Előzményként: A kreatin szedése kezdőknek

A kreatin vásárlásánál a legfontosabb szempontot mindig a felszívódás hatékonysága, illetve a kellemetlen kreatin mellékhatások (vizesedés, gyomorbántalmak) minimalizálása jelentette. Nagyon fontos, hogy ezek olyan tulajdonságok, melyek jobban függnek a használt kreatin típusától, mintsem a "becsomagolásától". 

Másfelől a kreatin szedése során tudnod kell, hogy egy adott formula hatékonysága Tőled is függ. Ha nem megfelelően alkalmazod a terméket, illetve mellette össze-vissza eszel, akkor ne csodálkozz azon, ha csak vizesedsz (zsírosodsz), viszont a várt pozitív hatás elmarad.

Na, ezeket tudomásul véve haladjunk tovább!

A legolcsóbb kreatin ár-fekvés: legjobb tablettás kreatin melyik?

Előnyök
A tablettás kiszerelés szokott általában a legkedvezőbb kreatin monohidrát ár-fekvést mutatni. Az eltarthatóságuk is igen hosszú, jóval hosszabb, mint a folyadékoké, poroké és a legtöbb kreatin kapszuláé. Szintén előnye a praktikusság: előre ki van porciózva a mennyiség és szállítani is könnyű.

Hátrányok
A tabletták esetében szokott felmerülni legtöbbször a felszívódás hatékonyságának kételye. Az igazság az, hogy ha a kreatin ár alacsony, lehet hogy rossz minőségű (ismeretlen gyártó, túl olcsó ár…) készítményt veszel és/vagy nem megfelelően viszed be, akkor valóban nem lesz tökéletes a hasznosulás. A felszívódás még függ a kreatin típusától, illetve az emésztőrendszeredtől is – vannak olyan "gyengébb" emésztésű emberek, akiknél egyben kijön a tabletta…legjobb tablettás kreatinoknál ez azonban nem gyakori.

Még egy hátulütő: a tablettákat sokszor nehéz lenyelni – és ugye nem is egy darabbal kell alkalmanként megküzdeni. A rágótablettáknál ez a gond nem áll fenn, ellenben gyakran tartalmazhatnak némi cukrot, amit sokan szeretnének elkerülni.

Kreatin kapszulák

Előnyök
A kreatin kapszulák esetén egy zselatin tokba van helyezve a por állagú hatóanyag. A kreatin kapszula bevitele után a külső burok pár perc alatt lebomlik és a kreatin gyorsan feloldódik a gyomorban. Ez a formula is pontos adagolást tesz lehetővé, könnyen szállítható és lényegesen kényelmesebb az elfogyasztásuk. Nem kell porozni, öntögetni, keverni és a lenyelésük is sikamlósabb, mint a tablettáknak. Igen, a kreatin kapszula a kényelemről szól!

Hátrányok

A tablettákhoz képest költségesek, mert előállításuk is több pénzbe kerül. Ha nagyobb dózisban akarod szedni, akkor a kapszulás készítmények sokszor gyengék, hiszen limitált az, hogy mennyi anyag fér bele a tokba. Jellemző, hogy a kreatin kapszulák nem zárnak légmentesen, így eltarthatóságuk korlátozottabb mint a tablettáknak. 

Azt is érdemes figyelembe venni, hogy ha vega vagy, akkor a zselatin ellenkezhet az étkezési elveidnek. 

5 080 Ft -26% 3 780 Ft
activlab_creatine_capsules_300.jpg
15 380 Ft -10% 13 780 Ft
optimum_nutrition_creatine_powder_1200.jpg

Kreatin porok

Előnyök
A kreatin egyik legolcsóbb és legnépszerűbb formulában mindig is por állagban került a piacra - szedése kezdőknél, haladóknál, nőknél is népszerű. A por állagú formulának köszönhetően az adagolása picit macerásabb, de legalább rugalmas, így pontosabban tudjuk kimérni a számunkra szükséges mennyiséget a kreatin kúrához. Nem beszélve arról, hogy sokszor nagyobb mennyiségeket kell bevinni – például egy feltöltési szakasz során – amit egyszerűbb por formájában letudni, mint egy marék 500 mg-os tabi formában…

Típustól függően is, de nagyon jól felszívódnak. Bár vannak kivételes emberi esetek akiknél nem, de a többségnél jól oldódnak, és ha a gyártó plusz ízesítésről is gondoskodik, akkor roppant finom gyümölcsös koktélt készíthetsz.

Hátrányok
Hátránya, hogy itt Neked kell kimérni az adagokat, így aki ezzel nem hajlandó bajlódni, az maradjon a tablettás-pezsgőformulás opcióknál.

Bár termékfüggő – ahogy az előnynél írtam – itt az ízesítéssel vagy annak hiányával is kalkulálni kell. Vagyis nem célszerű vaktában bármilyen ízű folyadékkal, tömegnövelővel összeöntögetni. A hátrányára írhatjuk, hogy némely esetben gyomorbántalmakat okozhatnak – ilyenkor érdemes egy másik típusú kreatinra váltani.

Folyékony kreatin formulák

Előnyök
A kreatin koncentrátum folyékony állapotában is stabil, ráadásul magas felszívódási aránnyal jellemezhető és könnyen oldódik. A szájban, a nyálkahártyán keresztül szívódik fel, így gyorsan a véráramba, majd az izomsejtekhez kerül. Így az emésztőrendszert kikerülve „megmenekül” az emésztőnedvek elől, így nem kezdődik meg idő előtt a lebomlása, valamint nem okoz kellemetlen gyomorpanaszokat!

Hátrányuk
A koncentrátumból fogyasztása kis mennyiség is elegendő, de ettől függetlenül még elég drágák és relatív rövid a szavatosságuk.

Kreatin pezsgőtabletta

Előnyök
A pezsgő formula kialakításával a kreatin vízben oldva olyan pH értéket ér el, melynek köszönhetően védve van a sav ellen, könnyen felszívódva azonnal a véráramba juthat! Előnye, hogy pontosan adagolható, könnyen szállítható, nagyon jól oldódó formula. Igen népszerű választás, főképp ha emésztési problémák állnak fent kreatin fogyasztása alatt. A pezsgő formulák jobban szívódnak fel, így nem okoznak gyomorpanaszokat, egyéb mellékhatásokat.

Hátrányok
Nem sok hátrányuk van, egyedül az áruk az, ami igencsak borsos… illetve nem lehet annyira rugalmasan kezelni az adagokat, mint mondjuk a por esetében.

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

creatine_3.jpg

Kreatin mesék

Mindenki használja a kreatint, de a többség azt se tudja pontosan mit is szed... Te ne tartozz közéjük, okosodj a cikkből!

tapkieg_csajoknak_01.jpg

Táplálékkiegészítő tippek csajoknak – az izomtömeg növeléshez

Az ilyen kemény csajok, mint Te, biztos elérik a céljukat... és az ilyen kemény csajoknak bizony a tökéletes kiegészítők is kellenek! Nézzük meg, melyek lennének a legideálisabb alapkiegészítők számodra!

tomegnvels_zsrmentesen_05.jpg

Tömegnövelés zsírmentesen?

Nem azért küzdünk az edzőteremben, hogy aztán a zsír alá rejtett izmainkat senki se csodálhassa! Mi van akkor, ha nem akarjuk követni "tömegelek - leszálkásodok" periódust, hanem egész évben szeretnénk hozni egy sportos formát?

tmegnvel_01.jpg

Tömegnövelőt, tömegnövelőt... de mégis melyiket?

A gyártók marketingszövege mindig kecsegtető, kezdőknek gyors tömegnövelést ígérnek, de most megtanulunk a sorok (jelen esetben az összetevő lista) mögé látni – hogy mindenki megtalálja az igényeinek megfelelő tömegnövelőt! Vásárlási kisokos a megfelelő tömegnövelő kiválasztásához!

kreatin_020.jpg

Létezik olyan kreatin, ami nem vizesít?

A következőben a kreatin mellékhatásairól, például a kreatin vizesítő hatásáról szeretnénk eloszlatni a felmerülő lila ködöt és kétségeket.

kreatin_014.jpg

Kreatin feltöltés-szintentartás: vajon minden esetben kötelező ceremónia?

Vajon ez csak egy újabb marketingfogás vagy valóban olyan világot élünk, ahol már nem kötelezően ajánlott a feltöltéssel és szintentartással szórakozni?

metcon_01.jpg

Honnan lesz nekünk energiánk?

Metabolikus kondicionálás. Gyakran találkozni mostanában a kifejezéssel, de nem mindenki számára egyértelmű, hogy akkor ez most aerob vagy anaerob állóképesség fejlesztés, vagy mégis micsoda?

kreatin_022.jpg

Kreatin - ahogyan sohasem gondoltál rá!

Nézzük meg, hogyan hat a kreatin a központi idegrendszeri betegségekre, miképpen segít a cukorbetegeknek és hogyan lehet vele depressziót kezelni!

tmegnvels_03.jpg

Tömegnövelő étrend útmutató

Nem egy szimpla étrend sablonnak akarjuk kiszúrni a szemeteket, inkább megadjuk a kellő tudást és irányelveket, melyekkel Te magad össze tudod állítani a leghatékonyabb étrendet!

kreatin_023.jpg

Kreatin-monohidrát használati kisokos

Ismét a beérkező kérdésekre szeretnék választ adni egy cikkel – mivel úgy látom, hogy sok kezdőbb sportoló számára még komoly hiányosságok és végeláthatatlan kérdések sorozata merült fel a kreatin és használatát illetően.

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!