Kranking - a "felsőtest spinning"

Az új edzésmódszer használata és lehetséges alkalmazása

Annak idején az egyik fitnesz kiállításon találkoztam először a Spinning alapító, Johnny G nevével fényjelzett újítással, a KRANKcycle-el és magával a Kranking Programmal. Akkor azt állapítottam meg, hogy kicsit olyan, mint egy "felsőtest spinning"... és ezzel a kijelentésemmel nem is nyúltam annyira mellé.

Mára egy picit jobban el tudtam mélyedni a témában: mivel lehetőségem volt az ELTE Fitnight 2 rendezvényén együtt dolgozni a Kranking egyetlen hazai mester szintű insturktorával Tar Csabával (a neve a spinninges körökben talán már ismerősen csenghet) és párjával. Az ottani élmények az eszközről, a benne rejlő lehetőségek és nem utolsó sorban Csaba közvetlen, barátságos és segítőkész személyisége miatt úgy érzem, szívesen beszélnék néhány mondatban erről az új eszközről.

2011-es év óta található meg a hazai edzőtermekben az eszköz. Ami miatt számomra roppant szimpatikussá vált, hogy - ellenben a kardió gépek döntő többségével, ahol az alsótest izmaira fókuszállnak - itt egy kifejezetten vállövet dolgoztató koncepciót kaptunk. Elsőre sokan gondolhatják, hogy mivel az alsótest izmai lényegesen nagyobb tömegűek, emiatt a keringési rendszer stimulálására kevésbé alkalmas lehet egy felsőtestet mozgató szerkezet. De ne legyünk ennyire szűklátóak, ismerjük meg az eszköz lehetséges felhasználási területeit!

1. Akár egy műtét vagy bármilyen alsótestes sérülés után egy állóképességi sportoló számára olyan kiváló alternatíva az eszköz, amivel tehermentesített lábbal dolgozhat a keringési rendszerének fejlesztésén!

2. A következő alkalmazási terület a kerekes székesek vagy akár a para-sprotolók erőnlét fejlesztése.

3. Sokaknak életszerű példa: egyszerűen képzeljük csak el, hogy egy nehéz alsótest nap után - amikor maximal effort guggolásokat csináltál, egymillió kitörést, vagy lábtolásokat orrvérzésig -, akkor a következő nap olyan durva izomlázad lesz, hogy járni sem tudsz, nemhogy nekiállni futni, vagy éppen biciklizni.

4. Egy másik remek dolog az eszközben az, hogy a vállízület és a rotátor köpeny esetleges sérülése után alkalmas annak a területnek a vérellátottságának a fokozására. A megnövekedett keringés által több vér kerül a szövetekhez, ami segíti a gyógyulást.

5. Még egy remek alkalmazási terület az az edzés előtti bemelegítés! A Kranking kiválóan átmozgatja a vállövet és a felsőtest főbb izmait, így alkalmazható akármilyen a felsőtestet megcélzó edzés bemelegítéseként.

A Kranking® Johhny G szavaival: "2002-ben egy kerékpáros eseményen lehetőséget kaptam egy mozgássérült sportoló hand-bike –ját kipróbálni. Soha nem gondoltam volna, hogy a karomban ekkora hatalom van a testem felé, miközben a nehéz fizikai hatások érnek... és ez az edzés ilyen szórakoztató is lehet. Ez az emlék ihletett arra, hogy egy ilyen "kerékpár" alapú rendszert átitatok a test és elme filozófiájával... így született meg a KRANKcycle."

Azon felül, hogy alkalmazható számos területen (időskorúak mozgásprogramja, várandósok, vállsérülések és alsótest sérülések után, köredzés részeként..stb) emellett csoportos óratípusokat is tud prezentálni a KRANKING, melyek jelenleg az alábbiak:

KRANK Solo: ebben az esetben az óra hasonló, mint más pulzus kontrollos csoportos megmozdulás, azonban az eszköz sajátosságából adódik, hogy ez a felsőtestet célozza főleg. Aki korábban csak a hagyományos biciklin (hivatalosan indoorcycle) tette próbára mit bír a keringése annak itt most az új kihívás.

KRANK Circuit és KRANG Boot Camp: Köredzéses koncepció, mely során saját testsúlyos gyakorlatok és funckionális edzéseszközök kombinálódnak a KRANKcycle-lel. Azt hogy a rotátor köpeny izmok erejét fokozó, a keringési rendszert fejlesztő KRANKcycle és a core izmokat erősítő SPARROWBAG mennyire jól együtt tud működni egy közös köredzésben - arra a bevezetőben említett egyetemi szervezésű sportéjszaka is jó példa.

KRANK Fusion: A dolog annyira adja magát, hogyha van egy méltán népszerűvé vált aerob kapacitás fejlesztésében egyedülálló indoorcycle és most egy a felsőtestet megcélzó KRANKcycle kuzin, akkor miért ne kombináljuk egy órán belül?  A terhelési szinteket így sokkal szélesebb spektrumban tudjuk variálni.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

kredzs_02_3.jpg

Bemelegítés a gyakorlatban

Hasznos tippek: hogyan melegítsünk be súlyzós edzéshez?

szabad_terhesen_sulyzozni_08.jpg

Szabad-e edzeni terhes nőknek?

Mi a helyzet a súlyzós edzéssel, ha babát várunk? Egyáltalán milyen edzésformát végezhetünk babával a pocakban?

derekajdalom_03.jpg

Derékfájdalmak nyomában

Járjuk körbe az egyik leggyakoribb problémát, a derékfájdalmakat: hogyan enyhítsük az alsó háti panaszokat gyorsan és hatékonyan!

aerobik_01.jpg

Táplálékkiegészítő útmutató az aerobik edzések fanatikusainak

Ha inkább az aerobik, illetve más állóképességet igénylő órák felé húz a szíved – akkor sem maradsz kiegészítők nélkül! Kiegészítő-tippek, hogy mindent elsöprő intenzitással tudd végignyomni az órákat, a fáradságot elfelejtve!

porckorongsrv_01.jpg

A legfontosabb tudnivalók a porckorongsérvről! - 1. rész

Porckorongsérvük van, de nem szeretnék végleg feladni az edzést. Ilyen esetben vajon mi volna a teendő: végleg fel kell adni szeretett hobbinkat vagy esetleg van valamilyen járható alternatíva?

porckoronsrv_04.jpg

Edzhetek porckorongsérvvel? Igen! De mégis hogyan? - 2. rész

Nézzük meg, hogy miket lehet tenni porckorongsérvvel az edzőteremben. Mivel a leggyakoribb az ágyéki szakaszon alakul ki a sérv, ezért kifejezetten erre fogunk fókuszálni!

kardi_trdproblmval_03.jpg

Térd probléma? Durva izomláz a lábadban? Három megoldás kardió edzésre!

Ha térdproblémákkal küzdesz, jelentős túlsúllyal rendelkezel – vagy csak egy emberes lábnap utáni izomláz élménye kísért – akkor a kardió edzés hagyományos útjai számodra eléggé problematikusak lehetnek... de nézzük mi maradt még!

kezdo_03_2.jpg

Kardió edzés - magas vérnyomással: mit tegyünk és mit ne?

Az aerob edzést még általában a sportban kevésbé járatos orvosok is terápiás kezelésként szokták alkalmazni, viszont itt is van olyan formája az edzésnek, ami nem biztos, hogy a legjobb alternatíva.

kardi_010.jpg

Eszközök az állóképesség fejlesztésére

Mivel nemrégiben beszéltünk az állóképesség fejlesztés lehetséges módjairól, akkor most nézzük meg azt is, hogy milyen eszközpark állhat a rendelkezésünkre – vagyis melyek azok, amiket a leggyakrabban használnak világszerte.

vllsrls_02.jpg

Hogyan edzünk sérült vállakkal?

Beszéljünk így most arról, miképpen edzünk vállsérülés után, hogy lehetőleg kíméljük a területet, azonban mégsem legyen az, hogy totál inaktívak maradjunk.