Témák nekem: Fehérje hatása

Kötelező! 3+1 gyakori tévhit a fehérjéről!

A protein hatása az izmokra kiemelkedő: a legfontosabb építőanyagnak tartják, amennyiben súlyzós edzésről van szó. A fehérje bevitel, pontosabban az azt alkotó aminosavak segítenek abban, hogy a saját fehérje struktúrádat felépítsd. Éppen emiatt a népszerűsége miatt nagyon sok szóbeszéd kering a fehérje mellékhatásairól. Mostani cikkünkben igyekeztünk összegyűjteni a leggyakrabban hallott fehérje véleményeket, tévhiteket!

1.    A fehérje bevitele: Hagyományos étkezéssel nem tudsz elég fehérjét bevinni!

A srácok, akik még a közértbe is a proteines shakerrel a kezükben ugranak, le valószínűleg nem fogják elhinni, de valójában akár ezt a fehérje mennyiséget valóban fedezhetnénk étkezéssel is. Való igaz, hogy korántsem lenne ilyen egyszerű, és sok esetben költségesebb is lenne, ha mindezt a mennyiséget étkezéssel juttatnánk a szervezetbe. 

Viszont az is igaz, hogy ehhez nagyon tudatosan kellene étkezni, és pontosan tisztában lenni vele, hogy mikor, mennyi tojást, túrót, húst, halat... stb. együnk, hogy azok az aminosav koncentrációt pontosan úgy emeljék a véráramban, ahogyan azt egy protein-turmix tenné.

2.    Mire jó a protein? A fehérje csak és kizárólag az izomépítéshez kell, másnak, máskor felesleges?

Nos, ez egyszerűen nem igaz! Azoknak, akik soha semmilyen sportot nem űztek, azoknak is van egy fehérje igénye, mégpedig az enzimek miatt. A szervezetben végigmenő biokémiai reakciók során enzimek segítenek abban, hogy a reakciók végbe tudjanak menni. Emiatt mindenkinek van egy olyan fehérje minimuma, amit el kellene fogyasztani, méghozzá mivel a fehérjét nem raktárazzuk, ezért naponta legalább két étkezésben elosztva.

Aki emellett még sportol is - különösen, ha valamilyen erősportot - akkor a fehérje igénye valóban fokozottabb, hiszen a fehérje hatása az izmokra kiemelkedő. Továbbá, a protein por a fogyáshoz is fontos: aki fogyni szeretne, azoknak a fokozott fehérjebevitel azért is jó, mert akár 10%-kal is növeli az anyagcserét, mert a fehérjék emésztése sok energiát igényel. Azonos kalóriamennyiség mellett tehát magasabb fehérje arányú diétával fogyni fognak!

3.    A fehérje mellékhatásai? A megemelt fehérje fogyasztás károsítja a vesét?

Sokáig azzal érveltek a sporttáplálkozás ellen, hogy a fehérje, illetve a fehérje turmix mellékhatása az, hogy a veséket túlzottan igénybe veszi. A fehérjét alkotó aminosav láncok molekulái valóban tartalmaznak nitrogént, ami egy része ammóniává alakul. Viszont újabb kutatások azt bizonyítják, hogy az egészséges vese képes feldolgozni a megemelt fehérje bevitelt. Sőt olyan belgyógyászok is akadnak manapság, akik azt vallják, hogy éppen, hogy egy rejtett vese-betegséget tár fel, ha valaki érzékenyebb a többlet fehérjére. 

Ami tény viszont, hogy a megemelt fehérje miatt a többlet folyadék bevitele erősen ajánlott. Emellett a magas fehérjés diéta mellett kötelező az elegendő rost, hogy elkerüljük a székrekedést és a puffadást. Tehát a fehérje mellékhatásairól szóló cikkek és vélemények nem alátámasztottak.

A +1 pedig: A fehérje használata: Korlátozott, hogy mennyi fehérjét lehet egyszerre bevinni?

Nos, ami azt illeti ez azért lett a +1 mert ez valójában tényleg igaznak látszik. A fehérje bevitele során nagyjából olyan 30-40 g fehérje (egy átlagos testtömegű emberről beszélünk, aki naturálban edz) az a határ, ami felett már nem biztos, hogy izomépítésre fog hasznosulni. Természetesen, egy 140 kg-os, heti hétszer edző erősember vagy testépítő, aki azért bőven tolja az anabolikus szteroidokat is, annál ez a szám akár 90-120 gramm fehérje is lehet adagonként. 

Továbbá az, hogy ez a fehérje milyen jellegű (állati vagy növényi, stb.) az is erősen befolyásolja. Az eltérő aminosav láncok miatt, van olyan fehérje is, amiből egyszerre csak olyan 20-25 gramm tud felszívódni maradéktalanul. A 30-40g/adagot elsősorban egy átlagos alkatú embernél elsősorban tejsavó fehérjére értik!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Sziasztok!
Érdekelne, hogy a +1 ténynél mik a prioritások az állati és növényi fehérjéket illetően? Van olyan összeállított olvasni valótok is, amiben írtok egy összesítőt, hogy hogyan is működnek az aminosav láncok, mit érdemes tudni egy átlag embernek, aki még csak mondhatni kóstolgatja ezt az életvitelt? Vagy akár részletesebb is. Nagyon tetszett az inzulin bácsis olvasnivalótok is. :)
Köszi!
Kati
Kati | 2016-08-16 10:19:44

Kapcsolódó cikkek

Akkor nézzük, hogy a számunkra fontos fehérje miben található meg.

Itt főképp olyan ételeket említenék, melyek kitűnő fehérjeforrásoknak számítanak, és amikből bátran lehet csemegézni a napi fehérjebevitelünk érdekében.

feherjebevitel.jpg

Mennyi fehérje szükséges valójában?

Biztosan hallottátok már a kifejezést, hogy "nitrogén egyensúly", de lefogadom nem teljesen sikerült tisztázni mit is takar. Szerencsére csak eddig kellett várni rá, hogy végre megtudd.

fehrje_032_3.jpg

Fehérjeforrások versenye!

Alábbiakban azt nézzük meg, hogy a leggyakoribb fehérje forrásokat hogyan csoportosítjuk, és közülük melyik, milyen arányban tartalmazza az aminosavakat... azaz vajon melyik a legjobb fehérjeforrás?

fehrje_07.jpg

Fehérje – nem a gyúrósok kulacsába való?!

Ez írás nem(csak) aktívan sportolóknak szól, hanem átlagemberek olyan célcsoportjainak is, akik szintén nem tudják, mire jó a fehérje bevitel!

protein_forras_01.jpg

Aminosavak vagy a fehérje - melyik a hatékonyabb az izomnöveléshez?

A fehérjét először aminosavakra kellene bontani a szervezetnek, majd ebből felépíteni a saját fehérje struktúránkat. Így joggal merült fel a kérdés: vajon hatékonyabb az izomépítés szempontjából az, ha a fehérje por helyett aminosavakat viszünk be? Erre keressük a választ!

fehrje_010.jpg

Ha beüt a pénzhiány: válságmegoldás fehérjebevitelre

A testépítő étkezésben mindig a fehérjebevitel, illetve annak költsége szokott gondot okozni. Nézzük meg, hogy miképp tudjuk olcsón, olcsóbban, még olcsóbban bevinni a testünk számára áhítottan vágyott tápanyagot, a proteint!

fehrje_040.jpg

Miért kell a magas fehérjebevitel a diétádhoz?

Diéta trendek jönnek-mennek... de a folyamatosan magas protein bevitel általában minden épeszű testsúlycsökkentő diéta alapja. Nézzük meg, hogy miért kell a protein a fogyáshoz!

tejtermkek_07.jpg

Népszerű fehérjeforrások: A tejtermékek kérdése

Bármi is legyen a célunk a testünkkel a tudatos táplálkozás. Természetesen kezdőként fogalmunk sincs hova nyúljunk, így összeszedjük a legalapvetőbb élelmiszereket. Kezdjük a fehérjékkel - azon belül is első körben a tejtermékek kis táborával!

cottage03.jpg

Még egy nagy kedvenc fehérje forrás: a cottage cheese!

A csirkemelleken és a protein porokon túl van még egy remek opció, ami nemcsak finom, variálható, de a lehető legkönnyebben magaddal hordozható! A cottage cheese!