Koleszterin

Valóban a koleszterin-e a rosszfiú?

Az elmúlt években ha azt halljuk zsír és koleszterin, akkor valami nagyon rossz és egészségkárosító dologra gondolunk. A zsírokról korábban már olvashattál részletesen nálunk, és akkor talán sikerült tisztázni, hogy nem minden rossz ami zsír. Most ahhoz hasonlatosan szeretném elhessegetni a koleszterinről kialakult pejoratív és ellenséges véleményt. Tehát nem minden rossz ami koleszterin.

Az elmúl két évtizedben volt egy olyan visszhang, hogy a koleszterin az érfalakban lerakódva rontja azok rugalmasságát és az érelmeszesedés kialakulásához vezet, emiatt minden lehetséges úton kerülni kell. Ez a nézet az újabb kutatásoknak köszönhetően megváltozni látszik. Továbbá ne felejtsük el, hogy a koleszterin nélkülözhetetlen az állati (köztük természetesen az emberi) sejtek működéséhez, tehát létfontosságú az élethez.

Bár a köztudatba más van kódolva, de a koleszterin jelentős része a májban termelődik és csak kb. ötöde kerül be táplálékkal. Tovább megyek: az elmúlt néhány évben felröppent több publikáció, hogy tévedtek korábban és sokkal inkább örökletesek a koleszterinszinttel összefüggésben álló betegségek, és a velünk született hajlammal szemben elenyésző befolyása van rá a táplálkozásnak! Viszont mivel ez jelenleg is vita tárgyát képezi orvosi körökben, emiatt nem javaslom senkinek, hogy ne vegye figyelembe a korábbi táplálkozástudományi ismereteket.

A koleszterin élettani haszna, hogy a sejtmembránok kialakításában vesz részt, hatására a sejtfal átjárhatósága megváltozik. Ahhoz, hogy egy sejt működni (élni) tudjon, folyamatosan szükség van arra, hogy különböző vegyületek áramoljanak be, vagy távozzanak belőle. Az sem jó ha túl merev és az sem ha túl laza a sejtfal, és a koleszterin az ami ezt szabályozza.

A másik jelentősége az, hogy a hormonok termelésének elengedhetetlen alkotórésze. Minden hormon kiindulási alapja egy pregnenolon nevű szénvegyület, ami koleszterinből keletkezik. Ergo egyetlen hormon sem létezne koleszterin nélkül! Vagyis ez a másik oka annak, hogy létfontosságú az élő állati test számára.

A folytatásban megismerjük a koleszterin két nagy típusát a HDL-t és az LDL-t, hogy teljes képet kapjunk a témáról.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

d_vitamin_03_1.jpg

Az Omega-3 zsírsavak fontossága és bevitelével kapcsolatos tanácsok

Az omega-3 zsírsavak előnyeiről már biztos mindenki élből fel tudna sorolni egy párat. Jöjjön ezért most az Omega-3 három olyan pozitív élettani hatása, amit mi, lelkes sportemberek is igazán fogunk értékelni!

get_ripped_6_pack_abs_reskin_2.jpg

A zsírbevitel egészséges és finom módja - diétánál is

Akár diétázunk, akár nem, a zsírbevitelt nem szabad elhanyagolni. Nézzük meg mit és mennyit ehetünk diétában.

hdl_ldl.jpg

HDL és LDL koleszterinek

Az egészségünk megőrzésének érdekében és ennek magyarázatául ismerjük meg koleszterin két nagy típusát a HDL-t és az LDL-t.

tojas02.jpg

A sárgája tényleg mehet a kukába?

Vajon tényleg csakis és kizárólag a tojás fehérjét kellene fogyasztani és a sárgáját kidobni? Tényleg tele van koleszterinnel és ha csak ránézünk, akkor máris koszorúér betegséget kapunk?

transfat_02.jpg

Transz-zsírsavak

Tudtuk, hogy a "gonosz" itt jár köztünk, de nem volt arca és csak annyit tudtunk, hogy áldozatait szív és érrendszeri betegségekkel gyilkolja szép csendben. Mára azonban már ismerjük az ellenséget a nevük (mert bizony többen vannak): transz-zsírsavak.

lenmag_02.jpg

A lenmagolaj emeli az ösztrogén szintet - mese vagy igazság?

Köszönhetően számos fórumnak (meg remélhetőleg nekünk is) talán sikerült mindenkinek megértenie az esszenciális zsírsavak jelentőségét - gondolunk itt elsősorban az Omega 3 és 6-ra. A mostani írásunkban azt szeretnénk bebizonyítani, hogy tengeri halaknál jóval olcsóbb lenmag fogyasztása sem rosszabb!

teltett_zsr_01.jpg

Telített zsírok: egészségromboló vagy tesztoszteron fokozó?

A telített zsírokról mindig csak a rosszat halljuk, így nem csoda, hogy mindenki kiátkozta az étrendjéből... de vajon biztos jól tesszük? Lehetnek a telített zsíroknak előnyei? Igen, kapásból kettő!

telitett_es_a_telitetlen_zsirsavak_010.jpg

A zsír nem ellenség!

Nézzük, miért kell zsírt is bevinni a szervezetünkbe - és miért ne dőljünk be annak a túlhaladott nézetnek, hogy mindig csak a zsírszegény, zsír csökkentett, illetve zsíroktól teljesen kasztrált élelmiszereket kell fogyasztani!

teszto_01.jpg

Természetes tesztoszteron fokozás

Nézzük meg, hogy milyen étkezési irányelveket érdemes betartani, hogy a teszto-szinted maximalizáld - szteroidok nélkül is!

omega_3_020.jpg

Zsírsavakkal az izomépítésért!

Miképp segítheti az omega-3 az izomépítést? Többek között erre is fény derül - illetve arra is, hogy mennyit és mivel kombinálva érdemes bevinni a legjobb eredményekért!

ditsnak_hitt_telek_07.jpg

Diétásnak hitt ételek

Jöjjön most 9 olyan élelmiszer, mely diétásnak van beállítva, pedig a valóságban jobban gyarapítja az oldaladra a zsírréteget mint Te azt gondolnád!

tojssrgja_05.jpg

A nagy tojássárgája mentő-akció!

Diétázó körökben legtöbbször csak a tojásfehérjék kerülnek felhasználására, de most az újrahasznosítás jegyében összegyűjtöttünk pár ötletet a szerencsétlen sárgák megmentésére!