Koffein

A koffeint stimuláló, élénkítő hatása miatt világszerte ismerik és használják már nagyon hosszú évszázadok óta. Emellett az utóbbi évtizedekben nagy karriert futott be a táplálék-kiegészítők piacán is. Lévén igen erős vízhajtó, és némi zsírégető hatása van, emiatt kedvelt összetevője lett a különböző zsírégető készítményeknek.

Felfedezése
1819-ben Friedlieb Ferdinand Runge volt az aki elsőként izolálta a vegyületet, majd 1821-ben egymástól függetlenül francia vegyészek, név szerint Pierre Jean Robiquet és egy francia páros Pierre-Joseph Pelletier és Joseph Biemané Caventou. A fenti kémikusok egymástól függetlenül, egymás munkásságáról nem tudva fedezték fel a koffeint! Mivel a koffeint sokan a kávéval azonosítjuk, emiatt a kávé eredetéről néhány sorban: pontos eredete ismeretlen, annyi viszont biztos, hogy Abesszínia Kaffa nevű tartományából került át a 13-14. században Arábiába, majd innen a mekkai zarándokok révén terjedt el az egész mohamedán világban. Európába a török birodalom hódítása idején került.

Természetes előfordulása
Kávéban, teában, kóladióban, de még a csokoládéban is található kis mértékben, mivel a kakaóbab tartalmaz némi koffenit. Továbbá, bár nem számít "természetesnek", de fontos megjegyezni, hogy a szénsavas üdítő italok, colák is magas koffein tartalmúak, az energiaitalok akár a kávé koffein dózisának többszörösét is tartalmazhatják.

Hatása (kiemelve a sportoláshoz, egészséghez fűződő hatást)
A koffein egyaránt stimulálja az anyagcserét és a központi idegrendszert. Emiatt gyorsabb lesz a reakció idő és csökkenti a fáradság érzetet. Hatékonyan támogatja azt a folyamatot, hogy a szervezet a zsírokból nyerjen energiát, tehát zsírégető hatású! Növeli az olyan ideg-ingerület átvitelért felelős anyagok szintjét mint a dopamin, szerotonin, vagy mint a glutamát.

Negatív hatásai:
Igen komolyan befolyásolni képes a teljesítményt a vizelethajtó hatása. Mivel ez a víz, ami a vizelettel kiürül (mivel az izom 70%-ban víz) az izomból származik jórészt. Emiatt mérhető összefüggés van a teljesítmény romlás, az erőszint csökkenés és a túlzott koffein bevitel között!

Alkalmazása, használatával kapcsolatos tudnivalók 
A koffein korábban mennyiségileg volt dopping tiltó listán, 12 mkg/ml a vizeletben már doppingolásnak számított. Azonban néhány éve lekerült a WADA listáról! Napi 300mg feletti mennyiség esetében már biztosan megjelennek a mellékhatások. A vízhajtó hatása miatt erősen csökkenti a kreatin készítmények hatékonyságát. Oly módon, hogy a koffein kihajtja a vizet az izmokat alkotó fehérje molekulákból.

Mellékhatása
Főleg túladagolása esetén szédülés, kézremegés, izgatottság, izzadás, szapora szívverés, fokozott vizelési inger, alvászavar, fejfájás léphet fel.

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

noi_felsotest_03_1.jpg

Ha már nincs sok hátra... TOP-táplálékkiegészítők az alfa-kardióhoz

termogenikus_zsiregeto_1.jpg

Termogenikus zsírégetők

Felpörgetett energiaszintet, sebtében leolvadó kilókat, és a sivatagnál is szárazabb izomtömeget ígérnek. Vajon ez ismét csak egy üres, reményeket sugalló reklámszöveg, vagy okosan használva valósan segíthetik a céljainkat?

taplalek_kiegeszitok_dietahoz_1.jpg

Zsírégetők... vannak még csodaszerek, vagy maradtak a hazug ígéretek?

Utálod, hogy megint egy csomó pénzt elvertél hangzatos, zsírégetőkre... és a hatás elkeserítő? Olvasd el a cikket, és változtasd meg a hozzáállásod a sikerért!

mentlis_serkentk_01.jpg

Ha nehezedre esik a folyamatos koncentráció… mentális frissítő sulihoz, munkához, edzéshez!

Még mielőtt egy nagy adag energiaitallal hígítanád fel ismét az instant kávédat, - próbáld ki inkább a következő természetesebb módját az éber állapot visszaállításának!

energiaital_04.jpg

Az energiaital: barát vagy ellenség?

Nézzük meg, mit mondanak a gyakorlatban az eredmények: vajon az energiaital valóban javítja a teljesítményt a súlyzós edzés, az állóképességi edzés és a maximális erőt igénylő edzés terén is?

has01_1.jpg

Zsírégetőt, de melyiket?

Reméljük ezzel az írással rendbe rakjuk egy kicsit a zsírégető kérdéseket, és alkalomadtán Te is ki tudod választani a hozzád leginkább passzoló terméket.

koffein_02.jpg

Koffein: a barátod vagy inkább az ellenséged?

Miképp hat a koffein a zsírégetésre? Na és a vérnyomásra? Van-e köze a koffeinnek a rákhoz? Többek között ezekre a kérdésekre is megtaláljátok a választ - a legfrissebb kutatások fényében!