Koffein fogyasztási tippek – sportolás mellé

A koffein az egyik legnépszerűbb stimuláns, amely a sportbarát emberek életébe is igen gyakran beszivárog. Most néhány tippet szeretnék adni, hogy a koffeint miképp használd, ha a sportteljesítményedet szeretnéd vele növelni!

Koffein edzés előtt

Az edzés előtt fogyasztott stimulánsok használatával kapcsolatosan kétfajta nézet uralkodik, és mindegyik oldalnak megvan a maga miértje.

Az első, és gyakoribb eset: Használd edzés előtt fél órával, éhgyomorra.

Előny, hogy növeli az energiaszintet, melynek edzés közben vesszük igazán nagy hasznát. A felspannolt állapotnak köszönhetően nagyobb kedvvel ugrunk neki a súlyoknak, vagy a futógépnek - és ennek köszönhetően még több kalória mehet a süllyesztőbe. Nem célszerű viszont este ezzel nekimenni edzeni, mert pörgető hatásnak köszönhetően bizony akár a hajnali órákig is énekelheted a "Nem jön álom a szememre..." nótát.

A másik nézet szerint nem célszerű a stimulánsokat edzés előtt közvetlenül betolni, mivelhogy az edzésnek megvan a maga anyagcsere pörgető hatása, amit ez csak túlfokozhat.

Ez a tábor azzal érvvel, hogy a hatékonyan végzett kardió vagy súlyzós edzés így is-úgy is megemeli a pulzusszámot, vérnyomást és a testhőmérsékletet, és ha erre a természetes folyamatra még rádobunk még egy stimulánst, akkor az bizony már túlzott terhelésnek teheti ki a keringési rendszerünket. 

A döntés egyéni toleranciától függ. Egy átlagos csésze 50-180 mg koffeint tartalmaz, az elkészítés módjától függően. Az instant kávékban általában kevesebb, a frissen őrölt feketében jóval több hatóanyag van. Pozitív hatásai 30-40 perccel érvényesül, és nyilván éhgyomorra jobban.

Koffein edzés után

Vannak páran, akik egy kimerítő edzés után egy nagy adag kávéval akarnak újult erővel visszatérni az életbe. Ezzel azonban egy baj van. A kávé elősegíti a kortizol termelést a szervezetben.

A kortizol más nevén a stressz hormon, katabolikus, azaz az izomzat leépítésnek kedvez, melyet edzés után inkább gátolni szeretnénk, mintsem felerősíteni… Ergó, ilyenkor egy fehérje-szénhidrát-turmix legurításával tehetsz a legtöbbet, de a kávézást ne erre a szakaszra időzítsd! A tréning után kerüld a fogyasztását... de a magas dózisú C-vitamin, aminosavak viszont elősegíthetik a kortizol kiürítését.

23 380 Ft -15% 19 880 Ft
animal_nitro.jpg
11 780 Ft -15% 9 980 Ft
musclemeds_amino_decanate_300_g0.jpg
8 680 Ft -15% 7 380 Ft
dymatize_recoup_345.jpg

Koffein verseny előtt

A szervezetünk egy idő után hozzászokhat a stimulánsok hatásaihoz, és így a várt hatás hamarosan csökkenni fog. Ugyanakkora eredmény eléréséhez egy idővel már nagyobb dózisra lenne szükség – amit pedig nem emelhetünk a végtelenségig. Ha sportteljesítményünket szeretnénk növelni egy sporteseményre vagy versenyre, akkor tanácsos az esemény előtt 1-2 hétig szüneteltetni a koffeinbevitelt.

12 080 Ft -18% 9 880 Ft
mutant_rehab_1280.jpg

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények