Ki tudja-e szolgálni a szíved a nagy izmokat?

Mi történik a keringési rendszerünkkel fokozott terhelés hatására?

Nagyobb izomtömeg és alacsonyabb testzsír százalék - ez gyakorlatilag a fitneszterembe járók 80%-nak a célja. Valahogy emellett a nyilvánvaló (kívülről látható) előnyök mellett megfeledkeznek arról az emberek, hogy az edzés hatására a szervezet ellenállóbb lesz, kisebb lesz a betegségek kockázata, úgy általában javul az életminőség. Van egy olyan izmunk, ami gyakorlatilag mindig dolgozik, és nincs olyan edzésforma, ami ne lenne rá hatással: ez a szívünk. Ugyanakkor felmerült már a kérdés sokakban, hogy a nagy izomtömeget kiszolgálni a szívnek mennyire megterhelő? Elég erős-e szívunk, hogy kiszolgáljon egy nagyobb testet?

Egy kis ismétlésként lássuk, hogy mi is történik a szívvel edzés hatására hosszútávon. A legjellemzőbb változások (a teljesség igénye nélkül) az alkalmazkodás során az alábbiak:

•    Megváltozik a szív morfológiája és mérete. A szív méretében történő változások eltérőek attól függően, hogy elsősorban milyen terhelést végzünk. Jellemzően aerob terhelésnél a bal kamra térfogata megnő, míg az anaerobnál inkább a bal kamra fala vastagszik meg.

•    A nyugalmi pulzusszám alacsonyabb a nem edzett emberekéhez képest. Mondják úgy is, hogy a szív gazdaságosabban fog dolgozni.

•    Nő a perctérfogat, aminek eredményeképpen egységnyi idő alatt több vér fog keringeni, tehát jobb lesz az oxigén ellátottság. 

Amit biztosan tudunk tehát vitán felül, hogy az edzés hatására tovább élünk, és egészségesebbek vagyunk.

De mégis mi a legjobb az egészségnek: a nagy tömegű izomzat, vagy fontosabb az alacsony testzsír százalék?

Egy viszonylag friss, 2016-os, a Kaliforniai Állami Egyetemen folytatott kutatásban az vizsgálták, hogy egy 6400 főből álló csoportot, hogy kinek van a legjobb állapotban a keringési rendszere úgy, hogy három típust vizsgáltak:
- alacsony izomszázalék/alacsony testzsír százalék
- magas izomszázalék/alacsony testzsír
- magas izomtömeg mellett magas testzsír százalékkal rendelkezők.

A vizsgálat nem meglepő módon azt hozta, hogy a nagyobb izomtömeg mellett alacsony testzsírral rendelkezőknek van a legjobb állapotban a keringési rendszere. Azonban az is kiderült, hogy egy bizonyos testtömeg felett az extrém nagy izomtömeg ellátása is kihívást jelent a szívnek.

A legrosszabb állapotban a keringése azoknak volt, akiknek a nagy izomtömeg mellett jelentős zsírraktáraik is voltak. Vagyis a nagy zsírszázalék, még akkor is jelentős kockázati tényező, ha az ember mellette izmos!

Az, hogy a nagyobb izomtömeg a szívnek mennyire megterhelő, az megosztja a kutatókat: egy érdekes tény vagy inkább paradoxon, a sokat szidott testtömeg indexről, avagy BMI-ről.

Azért írtuk „sokat szidott” mert ugye sportolók esetében komoly probléma a BMI-vel, hogy nem veszi figyelembe, hogy az extra testtömeg oka a nagyobb izomtömeg.

Azonban abból a szempontból, hogy a halandósági ráta magasabb azoknál, akiknek magasabb a BMI-je, ott azonban valóban nem számít ez izomtömeg-e vagy sem. Gyakorlatilag minden esetben előbb halnak, akiknek nagyobb a testtömeg indexük - írják egy 2009-es cikkben. Ezt egyes kutatások azzal magyarázzák, hogy a szívnek így is, úgy is többletmunkát kell ellátnia egy nagyobb test esetében. Ugyanakkor azért paradox helyzet, mert azoknak, akiknek kisebb az izomtömegük azok is bizonyítottan hamarabb halnak. 

Összességében tehát biztos, hogy az alacsony testzsír százalékkal a szíved jobb állapotban lesz. A nagy testzsír százalék még jelentős izomtömeg mellett is komoly rizikó faktor.

Gil / Fitbuilder team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

erdekessegek_a_so_fogyasztasrol_05.jpg

A só bevitel hatása az egészségre és a sportteljesítményre

A só fogyasztása mindig az egyik legvitásabb kérdés, amikor a táplálkozásról van szó, hiszen sokszor olvasni egymásnak ellentmondó állításokat. Nézzük meg az igazságot, vajon barát vagy ellenség a só?

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!

lvezeti_cikkek_02.jpg

Egészségtudatosan válassz az élvezeti szerek közül!

Kávé vagy tea? Bor vagy sör? Lássuk, hogy melyikkel jársz jobban!

vitamin_012_7.jpg

Az 5 legjobb kiegészítő a teljesítményért

Jöjjenek azok a kiegészítők, amik legáltalánosabban alkalmazhatók arra, hogy az edzéseid keményebbek, intenzívebbek legyenek, mindeközben a mentális fókusz is megmaradjon!

carnitine01.jpg

Divatkiegészítő vagy hasznos cucc az L-karnitin?

Méltán népszerű az L-karnitin?

formaban05.jpg

Hogyan tarthatod formában megad egész évben?

Azoknak, akik nemcsak a strandformára gyúrtak!