Kettlebell gyorstalpaló

A vasgolyó nyomában - 1.rész

Melyik az az eszköz, aminek rekord sebességgel sikerült megosztania a közvéleményt? Amelyik épphogy elkezdett populárissá válni, máris ezrek kezdték éltetni ... míg a másik csoport csak a neve hallatán is rohant a mellékhelyiségbe, hogy megszabaduljon a gyomra tartalmától? Melyik az az eszköz, melynek a rajongói esküsznek rá, hogy nincs is ennél jobb erő-állóképesség fejlesztő módszer, viszont az ellentábor szerint egyszerre röhejes, veszélyes és haszontalan? Naná, hogy a Kettlebellről lesz szó!

A girja - vagy ahogy az angol terminológia nevezi: kettlebell - a vasfüggönyön innen élt és virult már régóta. A Girevoy az a sport, ahol a súlyemeléshez hasonló versenyszabályok szerint végzik a gyakorlatokat. Adott idő alatt meghatározott súlyú golyókat szakítják, egy kézzel vagy a mindkét kezükben tartott súlyt lökik (nem nyomják, hanem lökik), illetve harmadik versenyszámként az úgy nevezett "long cycle"-ben minden lökés előtt felrántják.

Azonban más felhasználási módját még kevésbé ismerték a volt CCCP tagállamoktól és a balkántól nyugatra. Érdekes tény, hogy a verseny jellegű girja emelések a volt szovjet régiókon túl még nagy népszerűségnek örvendenek Görögorszgában, és Finnországban. Ebből is látható, hogy a finn "kuzinjaink" nem túl haragtartóak az oroszokkal (na igen, mindkettő jó kis vodkás nemzet :)) - szerk.). Azonban valószínű, hogy kevésbé lett volna népszerűvé, ha a felhasználása megmaradt volna ebben a speciális versenysportban.

A kettlebell  jelenkori népszerűsége összefügg egy USA-ba emigrált fehér orosszal, Pavel Tsatsuline-nal. Pavel miután elhagyta hazáját, a kortárs fitnesz ipar egyik legjövedelmezőbb termékét és a hozzá tartozó edzésfilozófiáját alkotta meg. Adva van egy vasgolyó, rajta egy füllel, és mögötte több évszázadnyi, de leginkább csak szájhagyomány útján terjedő edzésmódszerrel. Legalábbis így volt ez egészen addig, míg Pavel barátunk ezt rendszerbe nem foglalta: ez lett az RKC, azaz a Russian Kettlebell Challenge, amely a tradicionális kettlebell gyakorlatokat felhasználva, jelenleg az egyik legnépszerűbb erőfejlesztő rendszerévé avanzsálódott.

Az eszköz hamar komoly rajongói bázist gyűjtött az Egyesült Államokban. A fanyargók erre mondják, hogy az amcsiknak bármi eladható, ha mellé teszed a "fegyveres erők" vagy "rendvédelmi szót", mert az USA a hétvégi harcosok Mekkája. Bárhogyan is történt, de a módszer szöges ellentétben állt a korábbi fitnesz irányzatok szemléletével.

Az edzés célja, nem pusztán az izomtömeg növelése, hanem ahogyan azt hangoztatják: a hangsúly egy arányos, kevés testzsírt tartalmazó, megfelelően izmos test elérése, mely alkalmas mindennapi és sport okozta terhelésre is egyaránt. Az ellentábor szerint halmozottan veszélyes az ízületekre, és gerincbántalmakat okoz. A népszerűsítői szerint éppen ellenkezőleg, ez a létező legjobb módszer a gerinc megerősítésre. Szép lassan megosztotta a teljes erő edzés világát az eszköz!

A dolgot tovább bonyolította, amikor az RKC-val szemben megjelent a másik pólus a Steve Cotter (korábbi senior fokozatú RKC instruktor, azonban a rossz nyelvek szerint a pénzen összerúgta a port Pavellal) és az IKFF - azaz International Kettlebell and Fitness Federation - akik a tradícionális girevoy sport gyakorlatait helyezték középpontba.

Privát véleményem, hogy az eszköz valóban zseniális, magam is használom rendszeresen. Sőt alkalmanként kizárólag girjával edzek hónapokig. Igazából még izomtömeg építésre is alkalmas, hiába szidják…Ugyanakkor a nem megfelelően végzett gyakorlatoknál a hatalmas nyíró erők, amelyek az ízületekre hatnak, valóban sérülést okozhatnak.
A folytatásban pedig megismerkedünk az alapgyakorlatokkal!


Nektek mi a személyes véleményetek? Használjátok a kettlebellt vagy éppenséggel köszönitek, jól megvagytok nélküle?

Gil / FitBuilder TEAM


Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Nagyon jó cikk, főleg a vége tetszik, érthetően leírtátok a lényeget. Egyébként Steve Cotterrel semmi baj, egyszerűen más célokat tűztek ki, inkább a mennyiségre helyezve a hangsúlyt és nem a minőségre. Mindenki maga eldöntheti, hogy melyik fontosabb... Én úgy érzem, és természetesen ezért vagyok RKC, hogy az átlagembereknek fontosabb, hogy biztonságosan edzhessenek és nem akarnak élsportolók, "csak" egészségesek lenni...
Tamás Mári | 2012-06-21 09:43:57

Kapcsolódó cikkek

robbanekony_mozdulatok_06.jpg

Robbanékony mozdulatok: zsírégetéshez és izomépítéshez

Gyorsan, gyorsabban, még gyorsabban érd el a céljaidat! Lássuk a gyors ismétléses technikák előnyeit, vagyis azt, hogy miként fog segíteni egyaránt a zsír vesztésben és az izom épülésében.

spartacus_02.jpg

Spartacus edzés

Készült a Spartacus filmhez is egy röpke köredzés, azok számára, akik Andy Whitfield szoborszerű testalkatára pályáznak.

koredzes_12.jpg

Hasznos tanácsok a köredzés felépítéséhez

Folytatjuk a köredzésről szóló történetet - ezúttal az alkalmazásával, illetve a kivitelezésével kapcsolatos hasznos infókat osztunk meg! Hogy ne csak ész nélkül rohangálj a teremben :)

tgu_09.jpg

TGU - Turkish Get Up

swing_02.jpg

Kettlebell swing

clean02.jpg

Kettlebell gyakorlatok: a clean

kettlebell_press_06.jpg

Katonai nyomás kettlebellel

fogoero_20.jpg

Vasakarat? Legyen mellé vasmarkolat!

Edzéstippek a satu-erős fogóerőért! Sok gyakorlatok szintén segíti a fogásod erejének növelést, de ha pár trükkel erre még pluszban rásegítesz, akkor a határok kitolódnak!

kondiciofejleszto_01.jpg

Kondíciófejlesztő sokk-tréning

Ha szeretnéd növelni az állóképességedet, hatékonyabbá tenni a zsírégetést, vagy egyszerűen csak kedveled a bizarr edzésmódszereket, akkor gyere és énekeld velünk: "Tabatááázni élvezet..."

komplex_01.jpg

Jöhet valami más... keményebb... ütősebb? Itt a komplex tréning!

Többet és mást akarsz egy szimpla köredzésnél? Ismerd meg a savasodás új útját: Komplex edzés, ami igazából baromi egyszerű!

55_kihvas_01.jpg

A nagy 55-ös kihívás

A legjobb edzéstippek jellemzője, hogy pofonegyszerűen megjegyezhető, abszolút személyre szabhatóak, és egy kissé felkavarja a megszokott súlyzós rutint… nemde? Hát az 55-ös kihívás is az lesz!

tgu_gyakorlat_04.jpg

Néhány érv a TGU gyakorlat mellett!

Most eláruljuk, hogy miért ez a legjobb gyakorlat arra, hogy egyszerre fejlesszük a koordinációt, a stabilitást, az erőt és a mobilitást!

tomegnoveles_sulyemelo_gyakorlatokkal_03jpg_2.jpg

Maximális erő és robbanékonyság a komplex edzés módszerével!

Szeretnél egy erősebb, gyorsabb, szálkásabb testet? Íme egy sokkoló edzésmódszer, mely könnyen alkalmazható, és egyszerre segíti az említett célok elérését!

a_vgs_jtszma_03.jpg

Végső játszma: gyakorlatok a maximális zsírpusztításhoz!

Aki szálkásodni akar, az most súlyzózás után (még) nem a proteinért robog, hanem előtte végigtol egy tisztességes, izzasztó, anyagcserét (és gyomortartalmat) felkavaró 5-10 perces végjátékot. Ebben a részben megmutatjuk, hogy is fest ez a gyakorlatban!