Két kiegészítő, hogy törhetetlenül juss előre!

Táplálékkiegészítők az erős csontokért!

Az edzésmunka rendszeresen végezve javítja a vázizomzat erejét és felépítését - azonban sokan megfeledkeznek a mozgató rendszer másik, passzív eleméről, a csontvázról! Létezhet, hogy a terheléstől az izmok megerősödnek, de a csontok eközben törékenyek maradnak? Lehetsz bármilyen erős, de elég egyetlen törött csont az adott területen és máris gyakorlatilag a hajadra kenheted a hatalmas izmaidat… Igazából két nagyon fontos kiegészítőről szeretnénk beszélni a csontok kapcsán: az egyik a Kalcium, a másik pedig a D-vitamin! Ha odafigyelsz ezeknek a bevitelére, és mellé edzel is, akkor majdnem olyan törhetetlen csontjaid lesznek, mint Hugh Jackmannek az X-men filmben!

Vizsgáljuk meg mi is történik edzés hatására!

Az edzés okozta terhelés hatással van a csontozatra – és ez nyilván ki fog váltani valamilyen formájú adaptációt itt is! A rendszeres edzés - főleg súlyzós edzés - hatására a csontok sűrűsége nőni fog és javul az ásványi anyag tartalom. A csont ásványi anyag tartalmának százaléka négyzetcentiméterenként a BMD érték. (Nem keverendő össze a BMI-vel, ami ugye a testtömeg index!) Csontritkulásról akkor beszélünk, ha ez az érték egy bizonyos szám alá esik (egész pontosan 2.5-ös BMD-nél emlegetünk csontritkulást).

Szerencsére felismerték, hogy az ellenállással végzett edzés a csontritkulást képes megállítani még idősebbeknél is! Emiatt mára terápiás céllal erősítő edzést kellene végezni az életkor előrehaladtával is, hiszen minél inaktívabb valaki, annál rosszabb lesz az állapota! A rendszeres edzés hatására viszont több kalcium fog beépülni és javul a csont tömörsége!

A baj másik forrása éppen ellenkező esetben, a túlzásba vitt edzések miatt szokott előjönni... 

Nem is azokkal van éppen a baj, akik heti 2-3 alkalommal mozognak, hanem a heti 5 feletti edzésekkel. Aki látott már közelről versenysportot, az tudhatja, hogy a heti 10-12 edzés simán előfordulhat! Emiatt a fizikailag aktívaknak igen fontos lenne odafigyelniük erre a problémára, mert a vége a csontszerkezet túlterheléséből származó fáradásos törések lehetnek.

Továbbá sokan elfelejtik, hogy az izom összehúzódásokhoz (pontosabban az elernyedéshez) kalcium ion kell! Nyilván onnan fog elvonni kalciumot ehhez a test, ahol rendelkezésre áll - és a csontváznál nagyobb raktár nem áll rendelkezésre! Tehát ha nem emeled az edzésmennyiséggel arányosan a kalciumot, akkor az idővel meg fogja magát bosszulni! Napi 90 perces edzések mellett a kalcium veszteség napi 1000-1300 mg is lehet! Most akkor matekozd ki, hogy heti szinten ez mennyi lehet!

Természetes kalcium forrásnak ugye leginkább a tejet szokták megjelölni, azonban hacsak nem házi tejet veszel, akkor bizony sanszos, hogy semmi kalcium nem jut majd be. Az egyik ismerősöm - aki élelmiszer mérnöknek tanul jelenleg - mesélte, hogy amikor a Corvinus Egyetem hallgatójaként mérték a különböző üzletláncokban vásárolt tejeket, akkor kiábrándító volt, hogy zéró mennyiségű kalciumokat mértek több termék esetében! Emiatt a kalcium kiegészítők szedése alap dolognak kellene legyen.

4 780 Ft -15% 4 080 Ft
now_bone_calcium_1200.jpg

Illetve egy tipp: ha teheted akkor vegyél házi tejet, lehetőleg megbízható forrásból. Nyilván zsírosabb lesz mint az a híg lé, amit a dobozban adnak, de nagyobb esélyed van rá, hogy a gyomrod kezdetben tiltakozni fog ellene, de hosszútávon sokkal egészségesebb.A kecsketej pedig egyenesen zseniális választás volna!

Azonban még mindig kevés, ha nem viszel be D-vitamint, hiszen anélkül nem fog beépülni! A kalcium felszívódás feltétele a D-vitamin, és valamiért ezt a tényt sokan elfelejtik! Nem csak a gyerekeknek kellene nyomatni a kalciumot, hanem gyakorlatilag mindenkinek!

Felső határát a D-vitaminnak napi 4000 nemzetközi egységben határozták meg, nyugaton a napfény szegény hónapokban (mert ugye az UVB fény hatására termelődik) naponta 1000 I.U. körül javasolják az embereknek, valamiért azonban itthon ez a "trend" nem igazán került be a köztudatba, legfeljebb az agyonhypeolt paleos írások kiegészítő záradékaként.

Három forrásból tudjuk fedezni a szükségletünket, ez pedig nem más mint a napfény, az élelmiszer és a kiegészítők! A napfény UVB sugárzása egyértelmű, ahogyan a kiegészítők is, amikből egy seregnyit megtalálsz nálunk is!

De vajon az ételek közül mit érdemes választani? Sajnos, ha a D-vitaminban gazdag ételeket nézzük, akkor csalódva tapasztaljuk, hogy mi itt Európa szívében megszívtuk, mivel a tonhal, a makréla és egyéb tengeri állatok gazdagok bennük leginkább. Emiatt, ha teheted akkor adj az étrendedhez némi tengeri fogást is, legalább egy héten kétszer! Tudom, hogy ez nem túl olcsó sok esetben, de azért két tonhal konzervtől egy héten még szerintem nem dől be a családi gazdaság!

Igyekeztünk ésszerű érveket felsorakoztatva, és egyúttal megoldást is kínálva tárgyalni a kérdést - de ha bármi kérdésetek van, akkor ne maradjon bennetek, igyekszünk legjobb tudásunk szerint válaszolni!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

fenek03_1.jpg

Sérülésálló, teherbíró szépen formált lábak titkai

Az egy lábon végzett gyakorlatok bemutatása: vajon mennyit profitálhatunk, ha csak fél lábbal állunk a földön?

zsiros_mitoszok_04_1.jpg

Bemelegítés - a világ legjobb módszere a sérülések elkerülésére

Bemelegítés a gyakorlatban: a legfontosabb lépések a sérülések elkerüléséhez!

teljesitmenytura_2.jpg

Gyorstalpaló teljesítménytúrázóknak

Bizony ám. Az edzőtermen kívül is van élet. Futhatunk, úszhatunk, kúszhatunk, mászhatunk, de akár teljesítménytúrázás élményeivel is gazdagodhatunk. A kérdés csak az, hogy vajon elég felkészültek vagyunk rá?

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

terd_rehab_01.jpg

Sérülés után hogyan kezdhetjük el terhelni a térdet?

A soron következő írásban kifejezetten sérülés utáni visszavezető gyakorlatokat fogunk bemutatni, hogy minél hamarabb elkezdve a regenerációt a gyógyulás útjára léphess.

kardi_trdproblmval_03.jpg

Térd probléma? Durva izomláz a lábadban? Három megoldás kardió edzésre!

Ha térdproblémákkal küzdesz, jelentős túlsúllyal rendelkezel – vagy csak egy emberes lábnap utáni izomláz élménye kísért – akkor a kardió edzés hagyományos útjai számodra eléggé problematikusak lehetnek... de nézzük mi maradt még!

bokasrls_01.jpg

Ne lépj félre! Inkább előzd meg a bajt... hogy kimenjen a bokád!

A félrelépések komoly fájdalmakkal és következményekkel járnak - kmmm... a sport területén is. Egy roppant rövid, egyszerű kis edzésrutint fogtok ma tanulni, amellyel sokat tehettek azért, hogy elkerüljétek a bokasérüléseket.

knyk_03.jpg

A leggyakoribb könyök panaszok

A két leggyakoribb, túlterhelésből származó könyökbántalommal foglalkozunk jelen írásunkban: megnézzük miért alakultak ki, és miképp lehet velük a leghatásosabban leszámolni!

rud_a_sarokban_02_1.jpg

10 tipp az ízületeid védelméért!

A glükózaminon túl számos más táplálék és/vagy kiegészítő létezik, ami az ízületek egészségét szolgálja. Nézzünk meg ebből 10-et, amit viszonylag könnyedén elérhetsz Te magad is!

combhajlt_srlsei_03.jpg

Combhajlító sérülések fókuszában!

Íme pár tipp, amivel elkerülhetsz egy komolyabb combhajlító sérülést!

bpa__02.jpg

Hormonszintünket megbolygató adalékok?!

Van egy vegyület, amely széles körben használt - viszont korántsem veszélytelen, mivel képes arra, hogy hormonális zavarokat okozzon! Ismerd meg, majd fogadd meg tanácsainkat, melyekkel száműzheted ezt az anyagot az életedből!

gyulladscskknet_telek_05.jpg

Milyen ételekkel tudod kezelni az ízületi gyulladást?

Ízületi gyulladás esetén kulcsfontosságú lehet a táplálkozásod! Megmutatjuk milyen ételeket vigyél be, és miket kerülj - hogy a gyulladásos folyamatokat minél hamarabb leküzdhesd!

bio_04.jpg

Mindennapi mérgeink

Vajon tényleg érdemes-e a drágább bio zöldségre és ásványvízre költeni az egészségért?

zletvdt_de_melyiket_02.jpg

Ízületvédőt, de melyiket?

A mai cikkben megmutatjuk, hogy mire figyelj, ha ízületvédő vásárlásra vetemednél!