"Két dologhoz nem lehetsz túl öreg: a sporthoz és a szerelemhez." - Edzés középkorban vagy afelett: mit-hogy-miért is?!

"Két dologhoz nem lehetsz túl öreg: a sporthoz és a szerelemhez." Na már most a romantikus oldalam - állítólagos - erős hiányosságai miatt inkább maradjunk az elsőnél: vagyis a sportnál!

Hát igen… minél több szülinap telik el, annál biztosabb, hogy a középkorú állapot felé vágtázunk, majd azt is magunk mögött hagyva, mi leszünk a bölcs, veterán generáció. Akik élettapasztalatukkal, széles látókörrel, nyugalommal, mélyen és körültekintően szemlélik a világot. A családi fészekből kiröppentek a gyerekek, nincs velük stressz, hogy mi lesz velük az életben – nincs többet miért halasztasz az egyetemen, miért van minden este buli, mit ittál, miért nem ettél, ki ez a fiú… csak a béke és a nyugalom. Meg talán már a virgonc unokák, akiket fogunk-hordunk-cipelünk-magasba emelünk… vagy épp kisállatos sütipecsétekkel a konyhába tüsténkedünk. Nincs gondunk-bajunk, naponta a boltig elsétálunk, vagy épp velünk megszottyadt párunkkal túrázgatunk… a veterán kor szépségeiben gyönyörködve…

… vagy épp mégsem. Mert a derekad sajog, az energiabírásod nulla, szuszogsz a lépcsőn fel, a lépcsőn le, a tescos nagybevásárlásból hazamenni a szatyrokkal pedig olyan, mintha a fizikai határaidat feszegetnéd… No igen... a tortádra már gyertyát sem vesznek, mert nincs akkora tüdőkapacitásod elfújni, a leégett lakásért pedig nem fizet úgy a biztosító. 

A kilók az évek alatt békésen megkapaszkodó zsírréteget alkotnak, a tested gyenge, az egészségi állapotod olyan, mint egy putri szolgáltatótól vett internetkapcsolat. Labilis és bármikor tönkremehet. 

"Persze változtatni ezen nehéz." Nem is akarsz, mert te már benne vagy a korban. Kezdesz idősödni, ezek a bajok a korral járnak. Normális, ha a végtagjaidat sem úgy különbözteted meg, hogy a bal-és a jobb…hanem a fájós és a kevésbé fájós… és a leendő unokáddal is majd a kutya kergetőzik, nem Te. Fáj mindened, erre nyilván a mozgás majd még jobban csak rátesz. Mellesleg tiszta ciki nem-huszonévesen már a terembe menni.

Hát most nagyot tévedsz! Bár könnyebb a kifogások mögé bújni, de a kor csak egy elméleti dolog: a gyakorlatban a sportot bármikor el lehet kezdeni, és ha okosan csinálod, rengeteg előnyét lemazsolázhatod. 

Mi történik az életkor előrehaladtával?- avagy egy kis uncsi-biosz...

Egyre több szülinapi bulin leszünk túl, és egyre több hülye poént hallhatunk a korunkkal kapcsolatban. De ami sajnálatosabb, az inkább az, hogy olyan 40 év felett már a testünk már nem lesz a régi. A sejtmegújulás lassul, bizonyos szövetek gyorsabb ütemben, míg mások lassabban épülnek le. Az izomszövet sem kivétel ezen folyamat alól: a különböző izomrostok más és más módon indulnak hanyatlásnak. És mint tudjátok, az izom nemcsak azért jó barát mert "erőben" tart minket, hanem mert kalóriát is éget. Ergó, minél inkább hagyjuk az izomszövetet kárba veszni, annál vészesebben szaladhat fel ránk a zsír!

Mit tehetünk ellene? Ahogy fiatalabbak esetén, így itt sincs jobb csodamódszer a tested karbantartására, mint a mozgás, táplálkozás (táplálékkiegészítés) és a pihenés szenthármas.

Ha eddig is sportoltál, akkor tartsd meg ezt a jó szokásodat – persze egyre nagyobb figyelmet fordítva az alapos(abb) bemelegítésre, és a hosszabb regenerációs időre. Még a fiatalok a halhatatlanok világát élve folyamatosan ellógják a bemelegítést, ami – bár nekik is – de Neked főképp tilos. Mozgasd át alaposan az ízületeidet, nagyobb izomcsoportjaidat, szánj erre legalább egy 15-20 percet! Igen, másoknál ennyi az edzés, és Te még csak a bemelegítésnél csavargatod magad, de a prevenció a legjobb barátunk!

Ha amolyan későn érő típus vagy, és a gimis foci volt a legutolsó megmozdulásod, akkor még fokozottabban kell belevágni a mozgékonyabb életvitelbe! Ha jópár hosszú évig mellőzted a sportot, akkor nem feltétlenül tanácsos egyből fejest ugrani a súlyzók közé. Bár a súlyzós edzésnek vitathatatlan haszna van az izomtömeg megtartásban és fejlesztésben, illetve a csontritkulás késleltetésében – mégis ha eddig nem mozogtál, akkor ebben a korban fel kell készíteni a szervezetet a súlyzós terhelésre. 

A keringési rendszert remekül fejleszti a túra, úszás, bringa. Lehet növelni fokozatosan a távot, az idő és az intenzitást! Ha egy kicsit helyrekaptuk magunkat, akkor pedig fokozatosan kezdhetjük az erősítő edzéseket.Az edzéseknél nyilván nem a maximál erőfeszítésen fogunk dolgozni, hanem akár magasabb ismétlésszámokkal (10-15) és kellő pihenőidőt alkalmazva.

A súlyzós edzés segít megtartani és növelni az erőt és az állóképességet, segít a balesetek elkerülésében, mivel javítja a mozgékonyságot, mozgáskoordinációt, testtudatot.

A súlyzózásnál különösen figyelni kell, hogy a kezdeti 4-6 hét minimális ellenállással történjen, hogy a kötőszöveti adaptáció létrejöjjön, illetve a korrekt technikák megtanítása itt – ha lehet ezt mondani – még kiemeltebb. Sok saját testsúlyos gyakorlat – könnyítve, de mellette a gépeket is előtérbe lehet helyezni: helyes testhelyzet-testtudat kialakítása miatt, illetve kisebb ügyességet igényel, így már kezdetben nagy sikerélmény lesz!

Tehát edzés szempontjából: érdemes a súlyzós edzést folytatni - vagy fokozatosan ráállni -, mellette pedig nagyon ajánlott a kardió edzéseket is beiktatni a keringési rendszer és az ízületek egészségéért, valamint a testzsír csökkentéséért.

Szilvi / FitBuilder TEAM

Szeretnéd Anyukádat is rávenni a sportra, hogy sokáig maradjon egészséges? Anyák napja alkalmából egy ingyen személyi edzést adhatsz neki ajándékba Budapesten! Kipróbálhatja, hátha Ő is rákap ;)

Ha érdekel, akkor keress bátran időpontért és részletekért: szilvi.toke@gmail.com :)

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

tpkieg_idseknek_01_1.jpg

Edzés 50 év felett

senior_tapkieg.jpg

Nem csak a húszéveseké a világ

Lássuk most a táplálék kiegészítők áttekintését idősebb sportolóknál. Meglepő dolgok is vannak ám a listán!

kreatint_nagyinak_02.jpg

Kreatint a nagyinak!

Táplálékkiegészítő a nagyinak? Miért ne?! Bizony sokkal kevésbé lenne káros, hogyha a töménytelen mennyiségű gyógyszerek helyett inkább egyszerű étrend kiegészítőkkel próbálnák orvosolni a helyzetet.

tapkieg_idoseknek_020.jpg

Tesztoszteron fokozót a nagypapának!

Sok esetben az idősebb korosztály is nyugodtan szétnézhetne az étrend kiegészítők között, hiszen a marékszám beszedett gyógyszerek helyett a táplálékkiegészítők egy egészségesebb, mellékhatásoktól jóval mentesebb utat jelentenének.

vitamin_idseknek_01.jpg

A legfontosabb vitaminok és nyomelemek 50 év felett

Íme a legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok, amelyek bevitelére fokozottan ügyelnünk kell idősebb korban (még inkább)!

Időskori vitalitás: a mi "örök fiatalság" csomagunk!

Összeválogattuk azokat az étrend kiegészítőket, amelyek kifejezetten a vitalitást és az öregedés lassítását célozzák meg!