Készíthetünk házilag NO-fokozó koktélt?!

Ismerd meg az NO-fokozó zöldségeket!

Emlékeztek még arra, amikor az általános iskolás menzán néhány szelet cékla volt a savanyúság? Ma tudományos álláspont szerint a cékla fogyasztás rendkívül sok előnnyel jár - vagyis a közétkeztetésnek hálát kell adnunk, amiért ennyire erőltették a céklát. Igazából ajánlott volna a sportolói diétába ugyanúgy beszorítani a vöröses növényt, mint ahogyan azt a suli menzán tették. Az alábbiakban arról fogunk beszélni, hogy miért is ennyire jelentős!

A cékla igen gazdag nitrát forrás, azon felül, hogy igen komoly antioxidáns hatása is van. A nitrogén-tartalomnak köszönhetően jótékony hatással van a vérnyomásra, a keringésre, az izmokra, az agyi funkciókra, és a szívre. A cékla mellett a fejes saláta, spenót, vagy éppen a zeller is mind hatással vannak a nitrogén–monoxid, azaz NO koncentrációra. Ha most felkaptad a fejed akkor nem véletlenül tetted: ez az NO ugyanaz, amit a legtöbb edzés előtti teljesítményfokozó serkenteni igyekszik!

Az NO szerepéről röviden - amolyan ismétlés gyanánt - annyit, hogy a vérkeringésben játszott szerepe mellett (értágító hatás) ha emeljük az NO szintjét, akkor javítja az immunfunkciókat, a vércukor szintet optimalizálja, továbbá az izom kontrakciók minőségét is befolyásolja. Ez utóbbit oly módon, hogy segít több oxigént szállítani a megnövekedett vér-ellátással és ezáltal a hosszú távú, nagy intenzitású edzésmunka jobban elviselhető lesz, kevéssé fogsz besavasodni.


Újabban célirányosan ezt a jótékony hatását kutatták a céklának, hogy vajon a benne lévő természetes NO fokozók valóban segítenek-e abban, hogy később jöjjön el a holtpont. A legérdekesebb nem is a cékla rövidtávú hatása volt, ellenben, hogy hosszútávon a cékla levét fogyasztó sportolóknak mérhetően magasabb volt a hemoglobin szintje (tudod, ez a vegyület az, ami az oxigént szállítja a vérben). Vagyis a cékla hosszútávon minőségileg javítja a vér oxigén szállító képességét és nem csak átmeneti értágulat révén hat előnyösen.

A Blöff című filmben Vinnie Jones karaktere annak idején megmondta: "minden a matekon múlik… mennyi az annyi?" – vagyis joggal felmerülhet a kérdés: mennyi céklát és mikor?

Mivel tudjuk, hogy sportterhelés alatt nincsen emésztés a gyomorban, emiatt nem kell, hogy ezután egy fej céklával indulj el a terembe vagy éppen biciklizni, nyilván kell időt hagyni a felszívódásra. Nagyjából a terhelés előtt 2-3 órával fogyasztott cékla (vagy cékla lé) bizonyult a leghatásosabbnak.A sportolók számára nagyjából másfél deci cékla lé az edzés vagy verseny előtt volt a legjobb hatással a nitrát szintre.

Felmerülhet a kérdés, hogy igen ám, de minden céklában ugyanakkora adag hatóanyag van? NEM! Egy cékla nitrát tartalma elég tág határok közt ingázhat, 4 mmol-os koncentrációtól felmehet egészen ennek a négyszereséig, azaz 16 mmol-ig. Emiatt választották a másfél decis cékla lé itókát, mert azt vették, hogyha az átlagos értéket, azaz kb. 8 mmol körüli hatóanyag tartalmat vesznek alapul, akkor ez az a szint, amikor a legjobb hatással van a teljesítményre.

Összefoglalva tehát: a cékla fogyasztása segít abban, hogy a savasodást kitoljuk a nagy intenzitással járó, hosszú sportterhelés alatt. Emellett segít abban is, hogy ezekből regenerálódni tudjunk, mivel a keringés-fokozó és antioxidáns hatásai miatt gyorsítja a szervezet gyógyuló folyamatait.

Gil/ FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

kell_e_protein_02_1.jpg

Arginin

Egy népszerű aminosav, mely a növekedési hormon és a kreatin foszfát termelésének serkentésével, az értágító nitrogén oxid prekurzoraként hozzájárul az izom növekedéséhez, illetve a zsírvesztéshez.

tipp_az_edzshez_01_1.jpg

Nitrogén-oxid

Ha az izomfejlődés, állóképesség javulás, gyorsabb regeneráció és a keringési rendszered egészsége fontos a számodra - akkor mondj igent a NO-ra!

vll_sokkol_01_1.jpg

Harcosok táplálék-kiegészítői

Akár tetszik akár nem, a harcművészet és küzdősport igenis veszélyes, ezért fel kell készíteni a testet még a technikai képzés előtt arra, hogy ellen tudjon állni a szélsőséges behatásoknak.

no_fokoz_03.jpg

NO-fokozóval az érrendszer egészségéért!

Az NO-fokozók népszerű edzés előtti kis motyók, mellyel jobban durran a mell, a láb… eresebb a bicepsz, motiváltabb az edzés… Viszont ezen kívül van ám az NO-nak egy másik, szintén fontos és nem figyelmen kívül hagyható oldala!

allokepesseg_04.jpg

Speciális kiegészítő kombinációk a tornádó erejű állóképességért!

Mivel számos sportágban kiemelten fontos a megfelelő szufla és állóképesség, így nézzük meg, milyen kiegészítők segíthetnek abban, hogy mindent elsöprő intenzitással tudd teljesíteni a célod!

11.jpg

Állítsd össze a saját NO-fokozó, edzés előtti energizálódat – stimulánsok nélkül!

Energia, NO-fokozás, bedurranás az edzéshez... stimulánsok nélkül?! Igen, erre is van megoldás! Ha egészségügyi-, illetve más okok miatt kerülöd a pörgetőket, de szeretnél egy kis plusz löketet... akkor ez a cikk Neked szól!

sszetev121.jpg

BCAA-t, de melyiket?

Az egyik por, a másik kapszula, ez itten cseresznyésen pezseg, a másikban van még más okosság is… nem beszélve az árak közötti különbségről… vajon ez csak a márka miatt jelentős, vagy tényleg annyival többet tud? Most kiderül!

erezettsg_02.jpg

Mitől lesz erezettebb a karom?

A kockás has téma után úgy tűnik akadt még egy dolog, amit rendszeresen kérdeztek tőlünk... íme a kérdés, és a cikkre kattintva a válasz!

magas_vrnyoms_01.jpg

Edzhetek-e magas vérnyomással?

Nézzük meg mit szabad és mit nem javasolt tenni a teremben magas vérnyomás esetén!

kezdo_03_2.jpg

Kardió edzés - magas vérnyomással: mit tegyünk és mit ne?

Az aerob edzést még általában a sportban kevésbé járatos orvosok is terápiás kezelésként szokták alkalmazni, viszont itt is van olyan formája az edzésnek, ami nem biztos, hogy a legjobb alternatíva.

regenerci_01.jpg

10 tipp a gyorsabb regenerációért: avagy élet a lábedzés után!

Bár egy enyhébb izomlázat minden veterán röhögve kihord, ugyanakkor komolyabb fájdalmakat előzhetsz meg vagy csökkenthetsz az alábbi módszerekkel!

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!