Kell-e nekem egyáltalán protein por?

Nélkülözhetetlen vagy túlértékelt kiegészítő?

A kezdő terembe járók egyik leggyakoribb kérdését vesszük elő! Sokan – talán még a súlyokhoz sem értek – máris rohannak be a legközelebbi tápkieg-boltba, és emelik le a kezükbe először került proteint... no és persze ott van a másik oldal: akik szentül meg vannak győződve arról, hogy a protein is csak egy olyan ördögien gonosz marketing fogás, amire neki az ég adta világon semmi szüksége sincs. Kinek van igaza? Kell-e egyáltalán protein vagy tényleg nélküle is eredményes lehetsz?

Azt remélhetőleg mindenkinek a fülébe rágtuk: a megfelelő fehérjebevitel elengedhetetlen az izomépítéshez, illetve az izomzat fenntartásához. Szóval az edzések mellett mindenképp próbálj meg elsőként is egy normális étrendet összegyúrni, mely rendszeresen tartalmaz többek között magas minőségű (főképp állati eredetű) és zsírszegény fehérjeforrásokat.

Ha Te meg tudod oldani szilárd táplálékból a napi fehérjebeviteledet, akkor nem szükséges külön fehérje porral kiegészítened az étkezésedet. Egy megfelelő mennyiségű és minőségi tápanyagokból összeállított étrenddel elég sokáig el lehet jutni – tehát alapvetően a kezdőknek nem szükséges a fehérje por.

De! (Mert mindig van egy de… :))

Ugye jelentősebb mennyiségű fehérje megtalálható a tojásban, húsfélékben, halakban, tejtermékekben (mint mondjuk a túró vagy a sajt), növényeknél pedig például a szójában, babban és más hüvelyes rokonságában. Ezek az ételek azonban nyilván nem csak fehérjét tartalmaznak – változó arányban zsírt és szénhidrátot is. Ezek a plusz dolgok lassítják a fehérje felszívódását (ez nem mindig gond), illetve növelik a zsír és a szénhidrátbevitelünket (ez már inkább szokott gond lenni…). A protein por ugye relatív mentes ezektől: zsír és szénhidrátszegényen elégíti ki a fehérje igényünket.

A fehérje por – ha mondjuk egy optimális 85%-os fehérje tartalommal számolunk – akkor 100 g-ja 85 g fehérjét tartalmaz, tehát relatív könnyebb bevinni belőle a nagyobb mennyiséget, pláne ha már rémálmok gyötörnek a szárnyas kedvencünktől…


Megjegyezném a felszívódás kapcsán, hogy az edzés után – amikor a szervezeted katabolikus (izombontó) állapotba kerül, és mint a szivacs, szippantaná magába a tápanyagokat – elengedhetetlen a gyors tápanyagpótlás. Itt ugye minél könnyebben emészthető, gyors felszívódású fehérjék (és szénhidrátok) kerülnek előtérbe. Mivel a nyers tojás kultuszából remélhetőleg kinőttünk, így praktikai és gourmet szempontból a tejsavó fehérje válik a legcélszerűbb megoldássá.

Másfelől a fehérje por tipikus instant, bárhová magunkkal vihető, S.O.S helyzetben is pillanatok alatt betáplálható kényelmi kaja. Ez szintén hasznos lehet, ha nincs lehetőséged meló-suli-utazás-más egyéb miatt kis terülj-terülj asztalkát varázsolni magad köré.

Ja és ha eltaláltuk az ízlésünkhöz passzoló világot, akkor bátran kijelenthetjük, hogy a fehérje finom kis desszert is. Ez a diétázó vonalnál lehet nagy pluszpont, hiszen bármilyen hárdkóóór arcok is vagyunk, azért elég gyakran (napjában kétszer is…J) elgyengülünk az édes ízek iránt. Na, és bár a gyengébb idegzetűeknek nyilván nem fogja kirángatni a protein por a Snickerset a kezéből, de elég komolyan segít legyűrni a nassolási vágyat.

Ezen kívül sokszor érdemes a fehérje por kulacson túli felhasználásáról is elfantáziálgatni. Ha a fehérjédet rendes táplálékként használod, akkor miért ne lehetne más alapanyagokhoz hozzáadni, és így egy komplett fehérje gazdag ételt elfogyasztani? Így ráadásul a tejsavód felszívódását is lassítod, tehát nem fogsz kábé fél óra után utánpótlásért kutatni a hűtőben.

Készíthetsz a segítségével egészséges, finom és fehérjedús desszerteket – mint mondjuk a muffin, palacsinta, tejbezab proteinbes zab… melyek visszahozzák a régi élményeket és ízeket, de egészségesek, táplálóak és ráadásul nem szaladnak a végtelenbe a kalóriák.

Sokan ellenérvként hozzák fel, hogy a fehérje azért káros, mert tele van mesterséges anyagokkal: például színezék, aroma, édesítő. Nos, erre két válasz van: egyfelől vehetsz teljesen natúr fehérjét, és akkor Te magad tudsz bíbelődni az ízesítésével… a másik pedig, hogy őszintén kérdezd meg magadtól: Te valóban csak olyan ételeket fogyasztasz, ami mentes mindenféle emberi-élelmiszeripari "fertőtől"? Na ugye. Szinte minden mesterséges, amit fogyasztunk, ugyanis valamilyen folyamaton keresztül kell mennie ahhoz, hogy ehető-tartós-ízletes-sokáig friss legyen.

Ha komolyan gondolod azt, hogy szeretnél hatékonyan és könnyebben fogyni, izomtömeget növelni, a teljesítményeden javítani, akkor érdemes elgondolkodnod a használatán. És itt a kulcsszó igazából a hatékonyság és a kényelem. Szilárd táplálkozással is nagyon kiemelkedő eredményeket lehet elérni, de általában lassabb folyamattal, és sok esetben több macerával is járhat. A döntés a Tiéd!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

feherjebevitel.jpg

Mennyi fehérje szükséges valójában?

Biztosan hallottátok már a kifejezést, hogy "nitrogén egyensúly", de lefogadom nem teljesen sikerült tisztázni mit is takar. Szerencsére csak eddig kellett várni rá, hogy végre megtudd.

fehrje_stihez_01_2.jpg

A nagy kihívás: Hogyan válasszak proteint?

Kezdőként elég hamar meghozzuk a döntést: bizony nekünk is kell egy vödör protein! De a sok-sok lehetőség közül vajon melyik lesz számodra az ideális? Most segítünk dönteni!

fehrje_032_3.jpg

Fehérjeforrások versenye!

Alábbiakban azt nézzük meg, hogy a leggyakoribb fehérje forrásokat hogyan csoportosítjuk, és közülük melyik, milyen arányban tartalmazza az aminosavakat... azaz vajon melyik a legjobb fehérjeforrás?

tapkiegek_utazashoz_01.jpg

Hogyan oldhatjuk meg praktikusan és fehérjedúsan a nyaralás alatti kosztot?

Tehát abban a reményben készült a cikk, hogy vannak köztettek is olyan elvetemültek, akik a nyaralás, esetleg rövid kirándulás alatt sem hajlandóak akármit magukba tömni, és szeretnék minőségi tápanyagokkal átvészelni az utazásokat.

tomegnovelo_vagy_feherje_02.jpg

Melyiket válasszam: tömegnövelőt vagy fehérjét?

Hogy mindenkinek rend legyen a fejében, nézzük meg, mi a különbség a fehérje és a tömegnövelő használata között, mire jó a fehérje, illetve, hogy kell-e Neked egyáltalán tömegnövelő por!

laktozintolerancia_03.jpg

Laktóz intolerancia és a protein porok

Vajon a laktóz érzékenyek kis táborát képviselve, milyen fehérjét tudnátok célszerűen vásárolni? Nos, úgy döntöttünk, hogy ideje egy rövid írást megejteni a témában, hogy végre mindenki képbe kerüljön, aki laktóz intoleranciában szenved.

porban_az_igazsag_02.jpg

Porban az igazság: A protein és ami mögötte (azaz benne) van

"Ne porozzáá, azok mind tele vannak koxokkal!!!" Az ilyen gondolatok kiküszöbölése érdekében megpróbálom eloszlatni a félreértéseket a mitikus vagy épp rettegett porokról!

vega_sportolo_02.jpg

Honnan a csudából szerezzen egy vega sportoló fehérjét?

Ha a vegák azon táborát erősíted, akik minden állati eredetű ételt elhagytak, akkor bizony joggal merülhet fel a kérdés: vajon van-e remény a számodra az izomépítés és a teljesítményfokozás hatékony mezejére lépni? És ha igen, mégis hogy?

kazein_08.jpg

Kazein – a diétázók csodafegyvere!

A kazein a kiegészítők palettáján kissé háttérbe szorult a gyors felszívódású tejsavó testvérével szemben, pedig roppant értékes fehérjeforrás – sőt, diéta alatt több előnyét is kiélvezhetjük!

fehrje_07.jpg

Fehérje – nem a gyúrósok kulacsába való?!

Ez írás nem(csak) aktívan sportolóknak szól, hanem átlagemberek olyan célcsoportjainak is, akik szintén nem tudják, mire jó a fehérje bevitel!

protein_turmix_recept_01.jpg

Anabolikus nyári koktél ötletek

Csak hogy kicsit elviselhetőbbé tegyük a Ránk leselkedő kánikulát... jöjjön néhány igazán finom, jeges ital - persze cselesen, a fehérjére éhes igényeinkhez méltóan felturbózva!

paleo_protein_01.jpg

Paleo proteinek

A Paleolit étrendet követve még nem feledkezhetünk meg az edzés utáni fehérjeturmixról sem… és bár az ősember valószínűleg azt nem nagyon fogyasztott, mégis nézzük meg, milyen lehetőségünk maradt az edzés utáni fehérje utánpótlásra!

tojsprotein_040.jpg

Tojásfehérje - a régi, de jól bevált protein

Egyszer volt, hol nem volt, valahol a csirkemell előtti időkben még a tojás volt a legszélesebb körben fogyasztott természetes fehérje forrás. Íme pár ok, amiért mindenképp érdemes újra étrendet kiemelt helyére illesztened!

protein_forras_01.jpg

Aminosavak vagy a fehérje - melyik a hatékonyabb az izomnöveléshez?

A fehérjét először aminosavakra kellene bontani a szervezetnek, majd ebből felépíteni a saját fehérje struktúránkat. Így joggal merült fel a kérdés: vajon hatékonyabb az izomépítés szempontjából az, ha a fehérje por helyett aminosavakat viszünk be? Erre keressük a választ!

rvek_a_fehrjk_mellett_03.jpg

Kikezdhetetlen érvek a fehérje mellett

Nézzük meg, hogy milyen hatása van a fehérjének és miért kellene valóban elkezdeni iszogatni azt a fehérje turmixot!

protein_recept_01.jpg

Kezdők a konyhában: 5 pofonegyszerű protein recept!

Kezdő gyúrósok, csekély gasztro-múlttal rendelkező sportolók... kérlek fáradjatok a konyhába, és ismerkedjetek meg néhány pofonegyszerű proteines recepttel!