Kell-e az átlag embereknek is a szélsőséges terhelés?

Crossfit, Insanity és társai... vajon megéri?!

A cikk születésének oka ezúttal az volt, hogy sorra jelennek meg a külföldi írásokban olyan cikkek, ahol erősen bírálják a mostanában roppantmód divatos hibrid programokat - amilyen például a CrossFit, az Insanity, és azoknak a koppintásai. A bírálat az, hogy ezek a típusú edzésmódszerek akármilyen népszerűségnek is örvendenek, ugyanakkor a biztonsági szempontokat sokszor figyelmen kívül hagyják. Az elmúlt két évben, ahogy nőtt a népszerűségük az extrém programoknak, úgy jelent meg egyre több cikk a témáról, amelyek mozgásszervi- és ortopédiai/traumatológiai kockázatokról szóltak.

Azangol sporttudományi szakirodalom gyűjtőnéven úgy nevezi ezeket a fenti programokat, hogy ECP-k, azaz extrém kondicionáló programok.  Az amerikai dr. Guy Leahy - aki az Amerikai Légierőegyik kiképző központjában dolgozó orvos, emellett képesített erő és kondíciófejlesztő specialista - írta a legkomolyabb tanulmányt erről a témáról.

A 2013 novemberi (azaz a lehető legfrissebb) kutatásában 43 embert (20 nőt és 23 férfit) vizsgált 10 héten keresztül. A sportolók 10 héten át végezték a CrossFit edzők által összeállított edzésprogramot (ami egyaránt tartalmazott olimpiai súlyemelést, kettlebell gyakorlatokat, saját testsúlyos gyakorlatokat is), amelyet az Amerikai Terhelésélettani Társaság (RCEP) és az Amerikai Sportegészségügyi Testület (ACSM) felügyelt, és legszigorúbban ellenőrzött. (Tehát mielőtt a magyar CF közösség elkezdene levelekkel bombázni előtte szeretnénk leszögezni, hogy az eredmények valóban hiteles adatokat tartalmaznak és nem mi találtuk ki őket!)

A kísérletben résztvevő nőknek és férfiaknak mind súlyzós- és állóképességi edzéses múltja is volt, azonban kritérium volt, hogy nem lehettek versenysport szintű terheléshez szokott profik, fél-profik!

Az eredmény a 10. hét után az volt, hogy a kísérletben résztvevők 16%-ánál az orvosok krónikus túledzettséget és számos, ebből fakadó "overuse" sérülést diagnosztizáltak. Azonban a szerencsés "túlélőknél" javult az oxigénfelvétel és radikálisan csökkent a testzsír.


Teljesítmény növelésre ez jobb ez mint a hagyományos edzés?

A másik elvégzett tesztben arra keresték a választ, hogy a hagyományos erőnléti edzés vagy a fentebb tárgyalt ECP jellegű edzés alkalmasabb-e a teljesítmény növelésére?

Ahelyett, hogy egyszerűen csak szubjektív teszteket végeztek volna, komolyan vizsgálták a savasodási szint emelkedését és az oxigén felvételét.

A tesztekhez a már sok-sok éve bevált és alkalmazott teszt protokollokat használták, amilyen a Wingate teszt, a Bruce protokollt, amelyek világszerte elfogadott és validitása sem megkérdőjelezhető. A tesztek másik részében a hagyományos motoros próbák közül olyanokat végeztek, mint a T-teszt, a helyből magasugrás, medicin labda dobás távolságra, és a Cooper teszt (mint a VO2 max becslésének legegyszerűbb tesztje).

Az eredmény - bár bizonyára sokak számára bicskanyitogató lesz - az volt, hogy a motoros teljesítményben nem volt kimutatható különbség. Ebből az fentebb olvasható amerikai sportorvoslással foglalkozó társaságok azt vonták le, hogy a ECP típusú edzések nem hatékonyabbak, mint a hagyományos, profi szakemberek által felépített erő és kondíciófejlesztés, ugyanakkor a megfelelő periodizálás miatt a sérülés ráta alacsonyabb!

Gil/ FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

kezd_hibk_02_2.jpg

Növekedési hormon fokozás gyorstalpaló.

Szeretnénk most bemutatni az egyik nagyon közismert anabolikus hormonunkat: az emberi növekedési hormont: miért népszerű és miképp lehet természetes módon fokozni a termelését?

izomlaz.jpg

(Izom) lázas próbálkozások a gyorsabb regenerációért.

Egy enyhébb izomlázat még mindenki büszkén kihord, azonban vannak olyan elvetemült edzések, melyek után másnap mindenki veterán katona mód döcög le a lépcsőn. Tehát nézzük meg, hogy mit tehetünk ezen fájdalmak csökkentése érdekében.

erdekessegek_a_crossfit_vilagabol_04.jpg

Érdekességek a Crossfit világából

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

izomdiszmorfia_01.jpg

Izomdiszmorfia - ahogy mi látjuk!

tömegnövelő

kardi_trdproblmval_03.jpg

Térd probléma? Durva izomláz a lábadban? Három megoldás kardió edzésre!

Ha térdproblémákkal küzdesz, jelentős túlsúllyal rendelkezel – vagy csak egy emberes lábnap utáni izomláz élménye kísért – akkor a kardió edzés hagyományos útjai számodra eléggé problematikusak lehetnek... de nézzük mi maradt még!

metcon_020.jpg

A metabolikus kondicionálás a gyakorlatban

metcon, metabolikus kondicionálás, crossfit, kardió, zsírégetés, anaerob állóképesség, állóképesség, metabolikus edzés

tomegnoveles_sulyemelo_gyakorlatokkal_03jpg.jpg

Tömegnövelés súlyemelő gyakorlatokkal... mégis miképp lehetséges?

A súlyemelők nemcsak pokolian erősek, de igen izmosak is. A súlyemelő edzésterv viszont mégis eltér a megszokott "testépítős" metódustól... így nézzük meg, mi az, amit a súlyemelőktől tanulhatunk a szikárabb fizikum eléréséhez!

steroid_4.jpg

Szteroidokat az interneten

Napjainra eljutottunk oda, hogy az internetnek köszönhetően gyakorlatilag bárki online rendelhet szteroidokat, ezért itt az idő, hogy pár mondatban tájékoztatást nyújtsunk arról, hogy mivel is szembesülhetsz.

izomlz_01.jpg

Élet az izomlázon túl...

Minden edzés után brutális izomlázad van? Az izomláz mértékét Te is úgy használod, mint annak a mérőszámát, hogy az adott edzés valóban hatásos volt-e? Most kiderül, jól teszed-e!

sportspecifikus_edzs_02.jpg

Ne fáradjunk a sport-specifikus edzésekkel?!

Hozd ki a legtöbbet az erősítő edzéseidből - és növeld a teljesítményedet a fő sportágadban!

izomlz_020.jpg

Kell-e a az izomláz a fejlődéshez?

Vajon szükséges-e az izomláz a fejlődéshez - és ha igen, akkor milyen arányban állnak egymással?

rich_02_1.jpg

Hatékony táplálékkiegészítők a CrossFit edzésekhez

A CrossFit elterjedésével sokan érdeklődtök, hogy milyen táplálékkiegészítők lennének a leghasznosabbak kifejezetten ehhez az edzésmódszerhez. Íme egy kis segítség!

regenerci_01.jpg

10 tipp a gyorsabb regenerációért: avagy élet a lábedzés után!

Bár egy enyhébb izomlázat minden veterán röhögve kihord, ugyanakkor komolyabb fájdalmakat előzhetsz meg vagy csökkenthetsz az alábbi módszerekkel!

tledzs_01.jpg

Megdöbbentő tények a túledzettségről

Valóban a gyakori, intenzív edzések kötelező velejárója a túledzés? A testünk talán többet is kibír, mint gondolnánk... érdekes információk a mai cikkben!