Kell-e a az izomláz a fejlődéshez?

Izomláz: tények és tévhitek

Aki valaha életében kapott egy intenzívebb terhelést, az bizony az izomlázat is megtapasztalhatta. Az izomláz amolyan mellékhatása a fizikai edzésnek. Sokak szemében nem pusztán egy velejáró érzés, hanem maga az indikátor, a mértéke annak, hogy az edzés hatékony volt-e. Mai napig sok infó kering közszájon az izomlázat illetőleg - ennek egy része valós, a többi pedig legalább akkora marhaság, mint az "izmot gyúrni a zsírból" mítosza. Mostani írásunkban modern ismeretekre, és friss cikkekre hagyatkozva beszélgetünk az izomlázról.

Száraz tények

Az izomláz egy gyulladásos állapot. Korábban egyszerűen a tejsav felhalmozódással magyarázták, azonban mára tudjuk, hogy egy összetett és mai napig hiányosan megértett dologról van szó: ezt az angol szakirodalomban DOMS-nak, azaz Delayed Onset Muscle Soreness-nek nevezik a jelenséget. De térjünk vissza a megállapításunkra, hogy ez egy gyulladásos folyamat, amit a lágyszövet mikroszkopikus sérülései okoznak elsősorban.

Bár valóban a tejsav felhalmozódás is közrejátszik, mégis a fájdalom és a gyulladás főbb oka, a hisztamin (éppen úgy, mint az allergiás reakcióknál), bradikinin (ez egy értágító hatású vegyület, amit ellensúlyozhatunk például jegeléssel - de erről később) és egyéb kevéssé ismert molekulák felszabadulása.

Az izomláz 6-8 órával kezd megjelenni, és hozzávetőlegesen 36-48 órával a terhelést követően tetőzik, majd csökkenni kezd. Azt azonban, hogy mennyire rossz, fájdalmas azt befolyásolja egy seregnyi tényező, úgy mint a terhelés nagysága, intenzitása, az edzés jellege, ugyanakkor koronként és nemenként is eltérő lesz.


Tényleg hatással van-e az izomláz az izom építésre?

A válasz: igen! Az edzés okozta roncsolások az izomban (ennek is van egy angol mozaik szava, egész pontosan EIMD, ami annyit tesz: Exercise Inducated Muscle Damage), ami a későbbiekben az adaptációt ki fogja váltani. Ennek azonban van egy optimális szintje, vagyis ha ez a terhelés, azaz sérülés túlságosan nagymértékű volt, akkor az nem feltétlenül jó nekünk, ugyanis a gyulladás is tovább tart.

Sajnos mai napig sokan azt hiszik még mindig, hogy csak az lehet a hatékony edzés, amikor másnap nem tudunk mozdulni sem. Ez nem a legjobb út!


Másfelől azonban valóban van egy szint, ami viszont kell, hogy kiváltsunk hatást, ugyanis a szervezet nagyon-nagyon gyorsan képes adaptálnia a kapott terhelést. Ha rendszeresen ugyanazt az ingert kapja, akkor az egy idő után annyit (sem) ér, mint erdőtűz ellen a vízi pisztoly!

Az izomsejtek az edzést mint potenciális roncsoló hatást aposztrofálják, és a terhelés után igyekeznek újraépíteni a szerkezetet - azonban már úgy, hogy az ellenállóbb legyen egy esetleges későbbi hasonló terhelésnek. Ennek ellenére nem sikerült még igazolni, hogy az izomláz mértéke és az izomnövekedés foka közt arányosság lenne!

Sőt, a túlzott terhelés miatt a megnövekedett regenerációs idő a lágyszövetben éppenséggel lassítja a folyamatot - legalábbis akkor amikor tisztán, különféle hormonkészítmények nélkül edző sportolókról beszélünk, és nem olyanokról, akiknek különféle tesztoszteron származékokkal sokszorosára van gyorsítva a regeneráció…

Milyen hibákat véthetsz az izomláz kezelésében?

Legnagyobb vita azt illetően szokott kialakulni, hogy mi a jobb, terhelni és rádolgozni, vagy ellenkezőleg: pihentetni és kivárni, amíg magától elmúlik a gyulladás. A válasz valahol a két szélsőség közt van: igenis szabad, sőt kell terhelni, de csak nagyon finoman, leginkább úgy, hogy a keringést fokozzuk.

Működőképes tippeket keresel? Nos igazából erre vonatkozólag már egész részletes útmutatást adtunk, többek közt az !

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

izomlaz.jpg

(Izom) lázas próbálkozások a gyorsabb regenerációért.

Egy enyhébb izomlázat még mindenki büszkén kihord, azonban vannak olyan elvetemült edzések, melyek után másnap mindenki veterán katona mód döcög le a lépcsőn. Tehát nézzük meg, hogy mit tehetünk ezen fájdalmak csökkentése érdekében.

izomlaz_1.jpg

Egy régi "kedves" ismerős a mozgás után.

Van aki rajong érte, mások inkább kevésbé - de a többség nem is igazán tudja, hogy honnan is ered, jó-e egyáltalán vagy ép mi a teendő az izomláz csökkentésére.

vitamin_012_1.jpg

Vitaminok az izomláz ellen.

Számos kutató (izom)lázasan próbálkozott felderíteni, hogy vajon mely vitaminok, illetve kiegészítők lehetnek hatékonyak az izomláz csökkentésében. Nézzük meg mire jutottak!

rud_a_sarokban_03_1.jpg

Mitől nő az izom?

Vizsgáljuk meg azt, hogy egyáltalán hogyan és miként nő az izomzatunk.

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

kardi_trdproblmval_03.jpg

Térd probléma? Durva izomláz a lábadban? Három megoldás kardió edzésre!

Ha térdproblémákkal küzdesz, jelentős túlsúllyal rendelkezel – vagy csak egy emberes lábnap utáni izomláz élménye kísért – akkor a kardió edzés hagyományos útjai számodra eléggé problematikusak lehetnek... de nézzük mi maradt még!

izombuks_01.jpg

Szükséges-e az izombukás a fejlődéshez?

Az izom földbe döngölése roppant népszerű dolog, hányan hiszik azt a teremben, hogy a növekedés kizárólagos kulcsa csakis a végtelen volumen, az égő fájdalom és az izmok bukásáig hajszolt végkimerülésében rejlik... pedig nem!

izomlz_01.jpg

Élet az izomlázon túl...

Minden edzés után brutális izomlázad van? Az izomláz mértékét Te is úgy használod, mint annak a mérőszámát, hogy az adott edzés valóban hatásos volt-e? Most kiderül, jól teszed-e!

regenercis_tippek_egyenruhsoknak_02.jpg

Regenerációs tippek egyenruhásoknak

Ha a termen kívül is aktív fizikai munkát végzel rendszeresen, akkor a regeneráció bizony sajátos követelményeket támaszt! Nézzük miképp étkezz és milyen trükköket vess be ahhoz, hogy bírd a strapát a termen innen - és azon túl!

edzs_kis_sllyal_02.jpg

Kisebb súlyokat emelve is fejlődhetsz?

Vajon kisebb súlyokat mozgatva is lehetőségünk nyílik kikészíteni magunkat? Egyáltalán van-e értelme ennek a módszernek, és ha igen, akkor milyen esetekben érdemes alkalmazni? Most megadjuk ezekre a választ!

regenerci_01.jpg

10 tipp a gyorsabb regenerációért: avagy élet a lábedzés után!

Bár egy enyhébb izomlázat minden veterán röhögve kihord, ugyanakkor komolyabb fájdalmakat előzhetsz meg vagy csökkenthetsz az alábbi módszerekkel!

tledzs_01.jpg

Megdöbbentő tények a túledzettségről

Valóban a gyakori, intenzív edzések kötelező velejárója a túledzés? A testünk talán többet is kibír, mint gondolnánk... érdekes információk a mai cikkben!