Izomdiszmorfia - ahogy mi látjuk!

Tükröm-tükröm, valóban kisebb vagyok a héten?

Mostanában egyre többet hallani különböző divatos fórumokon az izomdiszmorfia betegségről, amely nem más, mint egy amolyan fordított anorexia – azaz csak röviden: bármilyen hegyomlás nagyságú is a delikvens, mégis cingárnak érzi magát. Alanyunk persze mindent megtesz a probléma leküzdése végett, melyet a társadalom már bizony patológiásnak címkéz fel. Vajon egy újabb népszerű parasztvakításról van szó a pszichológusok részéről, vagy egy komoly és létező probléma, ami sokakat érinthet?! Járjunk csak a nyomába!

Amikor testképzavarokról esik szó, akkor többnyire mindenkinek az életük 99%-át fogyókúrázással eltöltő nők fognak elsőként eszükbe jutni. Azonban, ha hihetünk a médiának, akkor mára nem csak ez a csoport a veszélyeztetett.

Általánosan ismert, hogy ezekben a "mezei" testképzavarokban az emberek önmagukat kövérnek látják és emiatt mindent megtesznek, hogy minél vékonyabbak legyenek. Nyilván mindenki hallott már a bulimia nervosa jelenségéről, amikor a falási rohamokat váltogatják extrém diéták, hashajtók és hánytatások. A másik ilyen közismert zavar az anorexia nervosa (és most itt nem a kedvenc francia extrém metal zenekarra gondolok), melynek során pedig tudatosan kórosan alultáplálják magukat.

Mára új szelek fújnak, és amíg a fenti kettő nagyon jellemzően a nők pszichés betegsége, addig mi férfiak is kitaláltunk magunknak (vagy a pszichiáterek találták ki nekünk?) egy testkép zavart: ami nem más, mint az izomdiszmorfia. Hurrá! Van már nekünk kis önkép zavaron alapuló pszichés betegségünk, éljen a nemi egyenjogúság. :S Egyre gyakrabban hallani, hogy ez amolyan "inverz anorexia", de nevezik szakirodalomban még "bigorexia nervosa" néven is.

Személyes véleményem, hogy nem szabadna még a leglaikusabb pszichológusoknak sem egy kalap alá venni a fentiekkel, mert itt azért egy merőben más viselkedésről van szó. A legnagyobb bajom, hogy amikor a pszichiáterek felsorolják a tüneteket, akkor szinte mindenkire, aki nem csak beszélgetni jár a terembe, arra ráhúzható a kórkép.

Főképp, hogy olyasmiket hoznak fel tünetként, mint például: "gyakran úgy érzik, hogy izomzatot vesztenek az edzés kihagyásával, emiatt az egész életüket ennek rendelik alá"... vagy éppen: "különböző táplálékkiegészítőket és/vagy szteroidokat használnak, hogy minél nagyobbak legyenek".

Ja, és a kedvencem! Egyesek iszonyatosan bölcsen megállapítják, hogy az edzés által termelődő béta-endorfin hasonló hatású, mint az ópiátok… és valójában mindenki, aki nagy elánnal edz, az nem más, mint egy közönséges junkie. Ezt nemcsak sértőnek találom, hanem lealacsonyítónak is.

Elismerem, hogy azért sok nárcisztikus megnyilvánulás van egy teremben, de szerintem megszoktuk már.  Azt is elhiszem, hogy tényleg vannak olyan arcok, akiknek nincsen életük a termen kívül, de ebből nem lehet általánosítani. Más hobbiknak is lesznek olyan megszállottjai, akik egy idő után kissé behangyásodnak és fanatikussá vállnak.

Mégis inkább azt mondom, hogyha ez függőség, hogy azt hajszoljuk, hogy nagyok legyünk és erősek, akkor ez létező legkonstruktívabb addikció! Tényleg baromi jó érzés azt tapasztalni, hogy a tavasszal vett inged, kezd vállban szűk lenni vagy nyár végén a hosszú nadrágod passzos lett combban.

De ettől kikérjük magunknak minden vasgyúró nevében, hogy egy kalap alá vegyenek az önéheztetőkkel! Remélem egyet értetek velem!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

erin_stern_cikk_8_1.jpg

A testzsír százalék megállapítása

A saját testzsír százalékod megállapításának módjai és szerepe a sportteljesítményben.

kokszolas_lelektana_05.jpg

A kokszok lélektana

A jót könnyű megszokni, aki mást mond, az hazudik. Mint Popey az ő spenótjával... Éppen emiatt az anabolikusakkal foglalkozó sorozat végére hagytam a legnagyobb rizikó faktort: a rászokást.

bigger_stronger_faster_03.jpg

Bigger, Stronger, Faster

bedurranas_01.jpg

A bedurranás hajszolása

Azon kívül, hogy egy nagyszerű tuning a lelkednek, vajon származhat-e valami előny belőle a testednek? Befolyásolja-e az izom vagy az erőnövekedést? És ha igen, elő lehet-e ezt az élményt valahogy segíteni?

hardgainerek_es_a_kardio_02.jpg

Hardgainerek és a kardió

A kérdés, amit most körbejárunk az, hogy a kardió tevékenység szükséges-e a nehezen gyarapodók - ha úgy testszik az angol kifejezéssel élve hardgainerek - számára?

srlt_04.jpg

Mese arról, hogy mi a kitartás és hol kezdődik a hülyeség!

Nézzük meg, hogyan edzhetünk sérülés esetében... mert igen, sokkal lassabb és akár tökéletlen a gyógyulás ha a totális immobilizációt választjuk.

hardgainer_04.jpg

Hogyan gyarapodjunk ektomorf testalkattal?

Kövesd végig az alábbi cikk sorozatot, és többet nem fogod azt a kérdést hallani, hogy "Hé haver, gyúrnod kéne…", hanem csak azt: "Haver, Te gyúrni jársz?!".

motivacio_01.jpg

Virtuális motivációs csoportterápia

Nézzük meg, hogyan lendüljünk át az őszi/téli holtpontokon, hogy jövő nyárra olyan testet építsünk, amit mindig is szerettünk volna!

tmegnvels_03.jpg

Tömegnövelő étrend útmutató

Nem egy szimpla étrend sablonnak akarjuk kiszúrni a szemeteket, inkább megadjuk a kellő tudást és irányelveket, melyekkel Te magad össze tudod állítani a leghatékonyabb étrendet!

kelle_az_atlag_embereknek_is_a_szelsoseges_terheles_04.jpg

Kell-e az átlag embereknek is a szélsőséges terhelés?

Nyereségek és felmerülő kockázatok tekintetében is megvizsgáljuk az alábbi kérdést: vajon minden esetben megéri szélsőséges terheléssel edzeni?

izomlz_020.jpg

Kell-e a az izomláz a fejlődéshez?

Vajon szükséges-e az izomláz a fejlődéshez - és ha igen, akkor milyen arányban állnak egymással?

clok_03.jpg

A legfontosabb dolog, ami meghatározza az eredményességedet!

Van egy dolog, ami MINDENNÉL fontosabb, legyen a célod akár tömegnövelés, akár szálkásítás, akár teljesítménynövelés. Ez lesz az, ami igazából meghatározza majd, hogy a munkád mennyire lesz eredményes. De sokan elsiklanak felette. Vajon Te is közéjük tartozol?

tledzs_01.jpg

Megdöbbentő tények a túledzettségről

Valóban a gyakori, intenzív edzések kötelező velejárója a túledzés? A testünk talán többet is kibír, mint gondolnánk... érdekes információk a mai cikkben!

tipp_az_edzshez_01.jpg

9 tipp, hogy még tökéletesebb legyen az edzésed!

Mutatunk pár egyszerű és alapvető dolgot, melyek talán eddig elkerülték a figyelmedet - pedig segítségükkel sokkal hatékonyabbá teheted az edzéseidet!