Hizlal-e a fehérje?

A fehérje használata szent és sérthetetlen valamennyi diétázó körében. Még mind a zsírokat, mind a szénhidrátokat érte gyalázás az elmúlt évek fogyókúra történelmében – addig a fehérjék voltak azok a makrotápanyagok, melyhez bátran fordulhattunk kalóriában szegény, katabolizmustól rettegő és folyamatosan éhező időkben... bizony, a fehérje por a fogyáshoz mindig elsődleges volt a zsírégetők mellett!

A fehérje por fogyáshoz: korlátlanul?!

De vajon a fehérje valóban az a tápanyag, amiből bármennyit ehetünk, nem rakódik ránk? Nézzünk utána!

Mitől hízunk? Nos, erre mindenkinek van egy elmélete: a hormonok, a genetika, az élet, a szomszéd… de a kulcs – bizonyos esetektől eltekintve – bizony a kalória bevitel kegyetlen realitásában gyökeredzik.

Alapvetően ahogy a fogyás – így a hízás is az energia egyensúly függvénye: vagyis akkor fogunk hízni, ha több energiát viszünk be, mint mit felhasználunk. A fehérje bevitel során is ezt kell figyelembe venni.

"A protein szálkásít!"

Ismerős? A média szinte hemzseg az ilyen félrevezető mondatokkal, amit örömmel elhiszünk, pláne ha korlátlan ételfogyasztás lehetősége áll fenn... :) Számtalanszor hallottuk, a fehérje por a fogyáshoz elengedhetetlen, és vedd és idd, ahogy belédfér!

A túlzott fehérjebevitel mellékhatása a hízás?

DE! Elsőként is szögezzük le: a fehérje is egy makrotápanyag, és kalóriaforrás.

Azt ugye sok helyen olvassuk, hogy a fehérjét azért vihetjük be nyakló nélkül, mert nem "szeret" zsírrá alakulni és a tested kényes pontjait plusz feleslegként gazdagítani. Ez közvetlenül tekintve talán igaz is. De! (Mert mindig van egy "de"…). Ha túl sok proteint viszel be, akkor a szervezeted inkább ezt fogja elégetni - és kevesebbet felhasználva a szénhidrátból és zsírraktárakból. Tehát közvetlenül nem, de közvetett úton a túl sok fehérje is gátolhatja a fogyást!

A diéta alatt nem a proteintől fogyunk, hanem a KALÓRIADEFICITTŐL. Ha ez nincs meg, akkor nem fogsz fogyni, pluszban bevitt fehérjétől pedig pláne nem. Az hogy a szálkásító étrend magas fehérjebevitelt tartalmaz, az nem ekvivalens azzal, hogy a fehérje fogyaszt!

Akkor mi a helyes út a fehérje bevitelhez diétánál?

Bár a három tápanyag közül a fehérje az, amelyből a szervezetünk a legkevésbé akar zsírszöveteket építeni - ugyanakkor, ha jóval több fehérjét viszel be, mint amennyire szükséged van, akkor nemhogy a diétádat hátráltathatod, de a jelentősebb kalóriatöbblet miatt még a zsírpárnákat is gyarapíthatod. Szemét dolog ez, mi? Minden feleslegesen bevitt kalória a akár a csípődön, hasadon, combodon, hátsódon végezheti…

Ha le akarod faragni a zsírt magadról, akkor muszáj a kalóriabevitelt valahogy kézben tartanod. A fehérje esszenciális tápanyagunk, ráadásul diéta során a magasabb fehérjebevitel kedvezően hat az izomszövet megőrzésre, a termogenezisre, illetve a teltségérzetre. Minden nem női magazinon nevelkedett lélek tudja, hogy a diéta alapja a magas proteinbevitel, illetve ezen kívül muszáj odafigyelni az esszenciális zsírsavak bevitelére is.

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Szóval, ha sovány vagyok, akkor mindenből ehetek amennyit akarok?
Balázs Enyedy | 2014-05-20 02:18:46

Kapcsolódó cikkek

protein.jpg

Alapvető tudnivalók a fehérjékről.

A legalapvetőbb tápanyagfajta közül kezdjük a sort a fehérjékkel, melyek a fitnesz ipar virágzásával és bizonyos diétás trendek megjelenésével egyre nagyobb rajongói táborra tettek szert.

Akkor nézzük, hogy a számunkra fontos fehérje miben található meg.

Itt főképp olyan ételeket említenék, melyek kitűnő fehérjeforrásoknak számítanak, és amikből bátran lehet csemegézni a napi fehérjebevitelünk érdekében.

feherjebevitel.jpg

Mennyi fehérje szükséges valójában?

Biztosan hallottátok már a kifejezést, hogy "nitrogén egyensúly", de lefogadom nem teljesen sikerült tisztázni mit is takar. Szerencsére csak eddig kellett várni rá, hogy végre megtudd.

fehrje_stihez_01_2.jpg

A nagy kihívás: Hogyan válasszak proteint?

Kezdőként elég hamar meghozzuk a döntést: bizony nekünk is kell egy vödör protein! De a sok-sok lehetőség közül vajon melyik lesz számodra az ideális? Most segítünk dönteni!

baratunk_a_tehenturo_10.jpg

Minden gyúrós jó barátja: a tehéntúró

porban_az_igazsag_02.jpg

Porban az igazság: A protein és ami mögötte (azaz benne) van

"Ne porozzáá, azok mind tele vannak koxokkal!!!" Az ilyen gondolatok kiküszöbölése érdekében megpróbálom eloszlatni a félreértéseket a mitikus vagy épp rettegett porokról!

kazein_08.jpg

Kazein – a diétázók csodafegyvere!

A kazein a kiegészítők palettáján kissé háttérbe szorult a gyors felszívódású tejsavó testvérével szemben, pedig roppant értékes fehérjeforrás – sőt, diéta alatt több előnyét is kiélvezhetjük!

dita_016.jpg

Szálkásító mintaétrend csak Neked!

Kötelező cikk, ha a diétádhoz egy interneten fellelhető, egyszerű, mégis hatékony minta étrend sablont keresel!

csaj_protein_02.jpg

Női proteinek... egy kis figyelmesség vagy csak átverés?

Vajon kell-e a nőknek külön protein? Jobban járnak a rózsaszín ködbe (azaz csomagolásba) rejtett fehérjékkel, vagy pont ellenkezőleg... átverés az egész?

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

hrom_tkezs_tvhit_01.jpg

Három étkezés tévhit - megcáfolva!

Három népszerű étkezési tévhit, melyek nemhogy használnak, hanem akár árthatnak is a diétánknak! Reggeli, ebéd, vacsora... mindegyikről eloszlatunk egy-egy téves elképzelést!

ditsnak_hitt_telek_033.jpg

Azt hiszed "diétás"?! Tévedsz!

"Light, cukormentes, zsírszegény..." Olyan találó marketing fogalmakról rántjuk le a leplet, melyekkel nap mint nap szembetalálhatja magát a gyanútlan diétázó… megveszi, megeszi, és persze a kilók nem mozdulnak. Íme az oka!

alig_eszem_02.jpg

"Alig eszem, de mégsem fogyok?!"

A diétázók körében az egyik legfelkapottabb problémakört vesézzük ki: "Alig eszem, akkor miért nem fogyok?" Hát, most megkapod a választ!

kell_e_protein_03.jpg

Kell-e nekem egyáltalán protein por?

Jöjjön egy gyakori kérdés-probléma tisztázása: kell-e neked egyáltalán protein por vagy tényleg nélküle is eredményesen fejlődhetsz, szálkásodhatsz?