Hivatalosan is jobb a sprint, mint a kocogás!

Egy újabb bizonyíték a magas intenzitás mellett!

Az emberekből még mindig nem lehet kiverni azt a felfogást, hogy a kardió edzés nem azonos a végtelenül hosszú, monoton, kis intenzitású futópados megoldással. Történik ez attól függetlenül, hogy a sportorvosok, de még a kardiológusok is sorra publikálják tanulmányaikat, hogy nem kellene félni a nagy intenzitású kardiótól. A legfrissebb ilyen kutatás most, szeptember 5-én került leközlésre Dr. Stuart Gary által, amiben ismét bebizonyították klinikai körülmények között, hogy a nagy intenzitású kardió hatékonyabb és egészségesebb!

Az Aberdeeni Egyetem (Skócia) végzett egy kísérletet, amiben azt vizsgálták, hogy miként hat a hagyományos és az ultra intenzív kardió a szervezetre. Bár korábban is készült számos ilyen jellegű tanulmány, azonban a mostani lett az egyik legátfogóbb.

Az volt a feltevésük, hogy a gyorsasági mozgások - mint a sprintfutások - minden szempontból hatékonyabbak. Nem csak jobb hatással lesznek az anyagcserére, hanem a szív és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázat is csökkenthetik - mivel a nagy intenzitású, de rövid ideig tartó terhelésnek (edzéseknek) kitett test jobban bánik el akár a telített zsírokban gazdag étrenddel is.

A tesztprogram során mindössze két és fél perc határterhelést használtak, szemben a napi fél óra kocogással. A gyakorlatban ez konkrétan úgy nézett ki, hogy 5x30 mp maximális intenzitású sprintet végeztettek az alanyokkal, köztük 4 perces pihenőszakaszok beiktatásával. A másik csoport 30 perces, moderált intenzitású kocogást végzett. A kardió edzést követően mindkét tesztcsoportot szépen beterelték a kajáldába, és telített zsírokban gazdag ételeket etettek velük.

Az eredmény megdöbbentő volt! A hagyományos kocogós kardiós csoporttal szemben a sprintelők vérében átlagosan a zsírok aránya 33%-kal volt kevesebb, a több hónapos kísérlet során!
A kutatást vezető orvos, dr. Gray azt nyilatkozta erről: "Mindazonáltal, hogy a moderált intenzitású kardió csökkenti a szív és az érrendszeri betegségek kockázatát, a kutatásunk egyértelműen kimutatta, hogy a magas intenzitású, de rövidebb intervallok sokkal hatékonyabban teszik ezt, miközben az edzés időtartalma is jelentősen lecsökkenthetővé válhat."

Ismét egy tudományos kutatás, ami igazolta a gyakorlatot... gondolok itt arra, hogy a rövidtávfutók nem csak a növekedési hormon és anabolikus injekcióktól néznek olyan eszméletlenül jól ki!


Végezetül egy nagyon hasznos és rövid kardió edzésterv a fentieken felbuzdulva. Zárójelben jegyezném meg, hogy én ezt használom már pár hete és nagyon durva hatása van a testzsírra, pedig én imádom a junk food-ot…

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Szép jó napot!\r\nÉrdeklődnék, hogy 4 perc pihenő idő körönként?\r\nHeti hányszor érdemes beiktatni, és melyik napszakban?\r\nVálaszodat előrre köszönöm!
Nándi | 2016-05-26 11:14:24
Szia! Ha a kísérletben leírtra gondolsz, ott igen, de az elég intenzív 30 mp volt, kezdőként a lenti metódust kövesd. Edzettségi és más sportbeli aktivitástól függően heti 1-3-t iktatnék be, de a szervezeted úgyis remekül jelzi, mennyit bírsz!
Tőke Szilvia | 2016-05-31 11:08:56
Nem az a kérdés, hogy önmagában jobb/élvezetesebb/hasznosabb az intervall az aerobnál, hanem súlyzós edzés mellett kiegészítésként miként hat az izmokra. Naturálban nem csak a zsírt fogja lepucolni, hanem az izmot is, ez pedig nem cél gondolom senkinél egy ilyen oldalon.
G | 2016-06-15 01:45:46
Szívesen megosztom ezzel kapcsolatos tapasztalataimat én is.
Most 56 éves vagyok.
Fiatalon (? kb. 18-35) rendszeresen futottam, ez kb. 10-12 km/h-t jelenthetett.
8 km 35-40 perc alatt, az mennyi is?
Később aztán (40 körül) valamiért 'elkezdtem' csak kocogni. Nem mintha nem birtam volna
futni, de velem is elhittték anno, hogy ez jobb zsírégető program.
Nos, a tapasztalataim a következők:
A kocogások után (ez általában 8-10-12 km volt / nap) mindig fáradt voltam, enervált.
De ezt úgy értem, két kocogás között is. Általában heti 4-5 napon át.
Egy idő után már nem is esett jól. Folyamatosan enervált voltam, nem tapasztaltam nemhogy
javulást az erőnlétemben, inkább úgy éreztem, fáradt vagyok.
Sokáig azt hittem EZ A JÓ. Legyél csak fáradt, az az ok!
Mígnem egyszer - fene tudja már miért, talán csak kevesebb volt az időm - elkezdtem
sprintelgetni. Felfedeztem egy jó kis emelkedőt (10-20 fokosat?), azon sprinteltem. Meg
hazafelé is.
Drámai volt a változás!
Hazaérve eufórikus hangulatban voltam, és napokon keresztül. Tele voltam energiával!
Eleinte a táv maradt - 'nem mertem' csökkenteni, de egyre rövidült az időm.
Ezt úgy képzeljétek el, hogy kocogtam, majd sprinteltem (50-100m), majd séta,
kocogás, sprint, séta, kocogás, sprint ...
Ma, 56 évesen nem futok többet heti 3-4 alkalomnál és max. 3 km-t, de azokat igyekszem végig sprintelni. Megszakításokkal persze.
Sokkal jobb az erőnlétem, mint pl. 10 évvel ezelőtt!
Bató Árpád | 2018-06-04 09:23:59

Kapcsolódó cikkek

ha_unod_cardio.jpg

Csajok, ha unjátok már a kardió gépes edzést...

Ha Neked is ősi ellenséged a monotonitás és a kardió-részleg, akkor ki ne hagyjátok ezt a cikket!

vo2_edzes_01.jpg

VO2 Max fokozó edzések

Az alábbi technikákból nagyon jól profitálhat minden haladóbb szinten lévő erő-állóképességi sportoló. Készülj fel, mert a "simán csak" megterhelőtől az egészen extrémig terjed majd a skála!

zsiros_mitoszok_04_3.jpg

Kardió edzés éhgyomorra

Nézzük meg közelebbről a reggeli kardiót: tippek a zsírvesztésre - az izom maximális megtartása mellett!

kondicionalas_08.jpg

A kondíció javítása: a csupasz alapok

A tettek embere vagy? A legegyszerűbb utasítások ahhoz, hogy erős legyél, ugyanakkor szikár és izmos. Semmi mellébeszélés, csak a tények!

metcon_01.jpg

Honnan lesz nekünk energiánk?

Metabolikus kondicionálás. Gyakran találkozni mostanában a kifejezéssel, de nem mindenki számára egyértelmű, hogy akkor ez most aerob vagy anaerob állóképesség fejlesztés, vagy mégis micsoda?

metcon_020.jpg

A metabolikus kondicionálás a gyakorlatban

metcon, metabolikus kondicionálás, crossfit, kardió, zsírégetés, anaerob állóképesség, állóképesség, metabolikus edzés

allokepesseg_04.jpg

Speciális kiegészítő kombinációk a tornádó erejű állóképességért!

Mivel számos sportágban kiemelten fontos a megfelelő szufla és állóképesség, így nézzük meg, milyen kiegészítők segíthetnek abban, hogy mindent elsöprő intenzitással tudd teljesíteni a célod!

dombra_sprint_02.jpg

A nagy próbatétel: dombra futások

Ismerjétek meg intervall edzések egyik nagyszerű szabadtéri formáját: a dombra futásokat! Nemcsak a kondidat kapja helyre, de segít a zsír lefaragásában... sőt! Még a futó-technikádat is javítja! Nem utolsó soron gyors, kíméletlen, szadista móka.

kezdo_03_2.jpg

Kardió edzés - magas vérnyomással: mit tegyünk és mit ne?

Az aerob edzést még általában a sportban kevésbé járatos orvosok is terápiás kezelésként szokták alkalmazni, viszont itt is van olyan formája az edzésnek, ami nem biztos, hogy a legjobb alternatíva.

rope_workout_050.jpg

Zsírégetés és a kardió edzés: biztos jó úton jársz?

A kardió edzést és a zsírégetést kábé mindig több legenda lengte körbe, mint a Loch Ness-i szörnyet… úgy gondolom, hogy egy írás erejéig most egyszer és mindenkorra letisztázunk pár dolgot, hogy ne legyen több félreértés.

lapos_has_03_2.jpg

Szálkásodj és fejleszd a kondíciód a HIIT erejével!

Mutatunk valamit, ami segíteni fog a szálkás, száraz izomtömeg elérésében és a kondíciód gyors fejlesztésében: a HIT... vagyis a HIIT.

energiaital_04.jpg

Az energiaital: barát vagy ellenség?

Nézzük meg, mit mondanak a gyakorlatban az eredmények: vajon az energiaital valóban javítja a teljesítményt a súlyzós edzés, az állóképességi edzés és a maximális erőt igénylő edzés terén is?

kredzs_01.jpg

Szálkásító programok - kisokos: Köredzés és HIIT

Mostani írásunkban a két legdivatosabb és legszélesebb körben használt zsírégető módszer mellett sorakoztatunk fel érveket-ellenérveket!

szlkst_programok_03.jpg

Szálkásító programok - kisokos: Komplexek és hagyományos kardió

Folytatjuk a szálkásító programok bemutatását! Ezek közül jön egy kevésbé ismert módszer is, mely a zsírégetésen túl a kondidat is remekül fejleszti!