Hasznosíthatunk-e bármit a CrossFitből - "gyúrósként"?

Hasznosíthatunk-e bármit a CrossFitből, sima "gyúrósként"?

Kevés annyira megosztó dolog van manapság az edzés világában, mint a Crossfit és az azt körülölelő mozgalom. Vannak, akiknek ez az élete, és ebben találták meg azt az utat, amit mindig is kerestek - míg mások szerint csak néhány "hosszú, színes zoknis" arcok mozgalma, akik feltűnési viszketegségben szenvednek, a konzumidiotizmus csúcsa. Akármelyik táborba is tartozol, a CF egy jelenség, és mostani írásunk arról fog szólni, hogy mik azok a pontjai a koncepciónak, amiket el kell ismerned, akármennyire is ellenzed az egészet.

Az "edző testvériség" újraélesztése

Az edzésmódszerektől most vonatkoztassunk el, és kezdjük rögtön azzal, hogy kaptak az emberek egy igazi közösségi élményt. Igazi, őszinte csapatszellemre gondolok, nem olyan "műanyag" vacakra, mint az aerobik órán, ahol titokban mindenki utál mindenkit, akinek kicsit is feszesebb a hátsója. A CF-eseknél igazi „bro”-ság van, mivel mindenki látta már a másikat a saját határait feszegetve, a végtelenségig kifáradni, rosszul lenni: ergo nem igazán van mit takargatni. Szóval, ha valamit nem lehet vitatni, akkor az, amit tett a szociális életedért.

A legtöbb "kommersz" teremben mi van, de őszintén? Bemész, és ha kezdő vagy, akkor megmosolyognak, ha pofi vagy akkor meg irigyen méregetnek. Nem mondom, hogy mindig így van, de 10-ből 7 teremben ez az általános. 


Stabil alapokat ad

A CF edzés azon kevés foglalkozások helye a teremben, ahol valódi bemelegítés van, és nem csak két karkörzés után elkezdenek nyomni ezerrel. De, ami ennél is fontosabb, hogy rengeteget gyakoroltatják, beiskolázzák az alapgyakorlatokat a srácokkal!

A crossfit edzések kezdő szinten nagyon-nagy hangsúlyt fektetnek a tökéletes gyakorlat végzésre. Tornabottal, PVC csővel, vagy éppen seprűnyéllel gyakorolják a deadliftet és a fej fölé nyomásokat órákon át, mielőtt igazi rudat a kezükbe vennének. Ezt én nagyon hiányolom máshonnan.

Tudom, hogy a Crossfit versenyek láttán éppen az ellenkező dolog jut az emberek eszébe, hiszen ott néha életveszélyes formában végzik a nehéz súlyos gyakorlatokat - ezért is emelnénk ki, hogy a versenyzés az itt is egész más kategória…

Használ saját testsúlyos és tornász elemeket

A fekvőtámasz, a saját testsúlyos guggolás még csak-csak részét képezte a gyakorlat soroknak… viszont a kézállásból karhajlítás (handstand push-up) vagy éppen a gyűrűn végzett gyakorlatok, vagy akár a kötélmászás ismeretlen fogalmak voltak a teremben a "pre-crossfitikus korban".

Végre eljutottunk oda, hogy már megszokottak az olyan elemek, amiket a többség a középiskolai testnevelés óra óta nem végzett. Az emberek meg sorra csodálkoznak rá, hogy a saját testsúlyos gyakorlatoknak köszönhetően mennyit javultak az általános atletikus képességeik.

Nagy hangsúlyt fektet a kondicionálásra

A crossfit előtt a kardió egyet jelentett a futópadon sétával. Kétségtelenül a sprintelés, a szántolás, a rope workout, az ugráló kötelezés azok a crossfit elterjedésével váltak általános jelenségé. Emiatt megint adnánk neki egy piros pontot.


A konzekvencia tehát, hogy bár lehet szidni a CF-et, de a fentiek egyértelműen olyan érdemek, amikkel, sokkal gazdagabbá tették az edzés világát. Lehet szeretni vagy nem szeretni, de vitathatatlanul sokat adott nekünk!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

funkcionalis_training_1.jpg

Funkcionális edzés

Az utóbbi években egyre gyakrabban hallani ezt a kifejezést: funkcionális edzés. Mítoszok keringnek közszájon, emiatt láttam értelmét egy pár gondolatnak ezzel kapcsolatban.

erdekessegek_a_crossfit_vilagabol_04.jpg

Érdekességek a Crossfit világából

crossfit_games_05.jpg

CrossFit Regionális bajnokság: Kovács Lacee Európa legfittebb embere!

Íme egy rövid kis összefoglaló a hétvégén lezajlott CrossFit Regionális bajnokságról és annak "Hihetetlen" pillanatairól!

rich_02_1.jpg

Hatékony táplálékkiegészítők a CrossFit edzésekhez

A CrossFit elterjedésével sokan érdeklődtök, hogy milyen táplálékkiegészítők lennének a leghasznosabbak kifejezetten ehhez az edzésmódszerhez. Íme egy kis segítség!

crossfit_01.jpg

Kezdő(bb) CrossFit gyakorlatsorok

Még akkor is, ha nem vagy jártas a CrossFit edzésvilágában, akkor is kiválón belekóstolhatsz az anaerob zónán túli életbe ezzel a pár feladattal.

crossfit_030.jpg

Haladóbb CrossFit gyakorlatsorok

Jöjjenek újabb gyakorlatsorok, melyek kivitelezése még mindig nem olyan bonyolult, viszont már követel némi sportos előéletet. Kitűnő lehetőség az állóképességed fejlesztésre, akár a monoton kardió helyett!