Haspréselni hasznos, ciki... vagy veszélyes?!

A magas ismétlés számú hasprés valóban gerincsérvet okozna?

Ahogy az edzésmódszerek és a gyakorlat végrehajtások változnak, úgy lesz egyre több vita abból, hogy mi az ami hasznos, és mi az ami nem. Az egyik leghangosabb ilyen jellegű csatározás a hasprés gyakorlatot illetően szokott felmerülni!

Két tábor is van aki támadja a gyakorlatot:
- Az elsők azok, akik a Fegyencedzés könyvön szocializálódtak, így az ott leírtak alapján a hasprést tökéletesen felesleges kis izoláló gyakorlatnak tartják.
- A másik kollektíva szerint - akik már a szó hallatán is köpködnek - a hasprésre jellemző ultra magas ismétlésszámú ismétlés a porckorongoknak egy olyan sorozatterhelés, ami hosszútávon gerincsérvhez vezet.
Úgy gondoltuk most kicsit mi is belefolyunk a vitába: pro és kontra elmondjuk a véleményünket!


Először nézzük meg, hogy mi is történik a hasizmokban a hasprés során és vizsgáljuk meg, hogy valóban az egyenes hasizom izolációjáról szól-e a történet?!

A hasprésre sokan tévesen azt hiszik, hogy csak az egyenes hasizomra hat. Azonban ez nem teljesen igaz, mert a gerinc hajlítása során együttműködik vele egy rakás másik izom. Bár a legaktívabb valóban az egyenes hasizom terhelődik, majd ezt követően a külső ferde- majd a belső ferde- hasizmok, aztán haránthasizmok - ugyanakkor jelentős feszültség van a négyszögű ágyéki izomban is, de aktív a csípő-horpasz izom is.

Ebből a felsorolásból nem minden izom vesz közvetlen önmagában részt a mozgásban, sokuk csak szinergistaként (vagyis más izmokkal együttműködve) támogatják a mozdulatot. Azonban a bennük keletkezett feszültség legalább olyan jelentős! Vagyis az első mítosz megcáfolva: a hasprés mégsem annyira izolációs gyakorlat, mert kihat számos izomra és nem csak az egyenes hasizmot feszesíti!

Nézzük csak hogy van ez: a gyakorlatban részt vesz minden izom, ami a valóságban is közreműködik a törzs hajlításában? Ajjaj, ezek szerint a végén ki kell jelentenünk, hogy a hasprés igenis  "funkcionális gyakorlat"? (… és ha ezt kimondjuk, akkor lehet, hogy sáskajárás lesz és a folyók vérré válnak… :))

A másik érv a hasprés ellen az volt, hogy a sorozatos terhelés egyenes út a porckorong sérvig. Ezt úgy igazolták, hogy 'cadaver' (tetem) kísérleteken bebizonyították, hogy a rendszeres gerinchajlítás során szétszakadnak a rostos porcgyűrűk. Ez mind szép és igaz, de elfelejtettek valamit: a preparált gerincek biomechanikája sohasem lesz olyan, mint a normális, élő szervezeté!

Állatvédők, most kérem ne olvassanak tovább… Ugye a fiatal szarvasmarhának, vagyis az üszőnek a kollegén állománya a leghasonlóbb az emberéhez, emiatt számos kísérletet rajtuk végeztek el a lágyszövet ellenálló képességével kapcsolatban. Ott sikerült bebizonyítani, hogy az élő szervezet egészen más mechanikai erőkkel szemben is képes ellenállni, aminek kitéve még egy pár órás preparált gerinc már nem volt képes!

Megemlítendő, hogy azt szintén nem vették figyelembe azt, hogy a legtöbb ember nem napi 4000 ismétlést végez a hasprésekből, hanem csak olyan 20-30-at szettenként - tehát a stressz (egységi felületre ható erő) nem akkora. Sőt, ha súly ellenében végzünk haspréseket, mondjuk tárcsa a mellkason akkor még kevesebb ismétlés is elég!

Vagyis a hasprés mégsem olyan gyakorlat, amit teljesen száműzni kellene, mert igenis megvannak a maga előnyei!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

hasizom.jpg

HASznos kérdések – Te miért hasazol?

Egy szépen kidolgozott hasizom esztétikailag is egy igazi gyöngyszem - de ezenkívül a hasfalunk bizony számos más funciót is ellát, amivel nem árt tisztába lenni.

hasizom_2.jpg

További HASznos kérdések: Miért nincs még mindig kockás hasizmom?

Hasprések, felülések, TV-shopos hülyeségek végtelen sora után még minidig értetlenül kérdezed: Miért nincs még mindig kockás hasizmom?! A választ most megkapod a cikkben!

core_hasizom.jpg

Hasizom edzés felpörgetve

A hasprések ideje lejárt! Ismerkedj meg a középső szekciót erősítő legújabb edzés trükkökkel és javaslatokkal!

hasizom_1.jpg

Gyakori hibák a hasprés során

A hasizom edzése roppant egyszerűnek tűnik, azonban ha nem figyelünk a részletekre, akkor egy csapásra könnyen olyan mozdulatokat fogunk elővarázsolni, mely a legtöbb gerincspecialista rémálma lehetne.

vall_1.jpg

Szösszenetek a has edzéséről

Nem csak esztétikus, hanem hasznos is a hasizom! Tudd meg, miért is kell VALÓBAN gondot fordítani a hasedzésre!

porckoronsrv_04.jpg

Edzhetek porckorongsérvvel? Igen! De mégis hogyan? - 2. rész

Nézzük meg, hogy miket lehet tenni porckorongsérvvel az edzőteremben. Mivel a leggyakoribb az ágyéki szakaszon alakul ki a sérv, ezért kifejezetten erre fogunk fókuszálni!

trzs_02.jpg

"Killer - core" köredzés

A végtelenbe nyomott hasprések ideje lejárt. Végezd el inkább az alábbi kis törzserősítő rutint – melynek gyakorlatait úgy válogattuk össze, hogy akár otthon is kivitelezhesd!

felhzs_merevlbbal_02.jpg

Természetellenes mozdulatok a konditeremből!

... avagy most kiderül, hogy miért nem jó az, ha a tárcsa a lábfej alatt van a merev lábas felhúzás során!

hasazs_03.jpg

Hasazás: mit tud és mit nem?

Sok félreértés kering a hasedzés körül: van amire azt hisszük, hogy képes... és van, amiről nem is sejtjük, hogy képes! Tisztázzunk le mindent!

harangozas_07.jpg

Nehéz ellenállások a magas ismétlések helyett - a hasizmoknál is!

Ki mondta, hogy a hasizmot csak a végtelenbe nyomott, több száz ismétléses hasprésekkel lehet edzeni?! Próbáld ki két hasizom-edzésprogramunkat - és Te magad is meg fogsz döbbenni a különbségen!

veszlyes_has_gyakorlatok_01.jpg

Hasizom gyakorlatok, amiket NE végezz... amennyiben épp derekat akarsz!

Három "derék-gyilkos" hasizom gyakorlat, melyeket nem ártana fekete listára tenned!

hasizom_02.jpg

Hasizom monológok: mi a valóban hatékony has edzés titka?

Hasznos kis gondolatok következnek a hasizom edzéséről - a végén egy bónusz edzéstervvel, mellyel valóban hatékonyan erősítheted a középső szekciót!