Hasazás: mit tud és mit nem?

A teremben mind a két nem körében abszolút szélsőséges viszony fűződik a hasazáshoz: van, aki folyton csinálja és minden tréning záróakkordja a padlón, labdán, padon végzett végtelen számú és kreativitású has edzés.

A motiváltságuk oka egyrészt az, hogy egy lapos, kockás has gondolata lebeg a tekintetük előtt, és úgy gondolják, hogy a letudott has-szettek száma és az előtörő kockák szilárd kapcsolatban állnak egymással.

A másik tábor az, aki lemondott más a kockás álmokról és éppen vadul tömegel, ezért nem látja értelmét a hasazással való kínlódásnak… hiszen minek is hasazzon, ha az oldalát úgyis beborítja a töménytelen szénhidrát és egyéb csaló napok árán felpakolt hájréteg…

Bármely táborba tartozol, rosszul látod a dolgokat! Hasazás – amit tud! … és amit nem!

AMIT TUD!

A hasizom az emberi testen nem csupán gusztusos kis dekoráció, hanem bizony a vázizomzatunk egyik élettanilag meghatározó izomcsoportja. Emiatt a has edzése több szempontból is nagyon fontos. 

A hasizmok fontos támasztó szerepet töltenek be a gerincoszlopunk védelme érdekében és segítenek a törzs stabilizálásában. A legtöbb edzőtermi gyakorlathoz szükségünk van erős hasizmokra - vagyis legyünk most már precízebbek: törzsizmokra. A legerősebb súly-, erőemelők is becsülettel hasaznak, és gondolhatjátok, hogy nem a bikinifazon érdekében... A guggolásnál, felhúzásnál, fej fölé nyomásoknál mind-mind szükségünk van a középső részünk szilárdságára. De ne legyünk szűklátóak: a jól funkcionáló törzs más sportágakban is ugyanolyan fontos a megfelelő teljesítmény, és a biztonságos edzések érdekében.

Szóval ezt átfordíthatjuk a gyakorlatra: sohasem fogod tudni magadból kihozni a maximumot, ha a központi magot nem tartod karban. Ha nem erősíted meg kellően ezt a területet, akkor jobbik esetben csak a teljesítményed nem fog fejlődni, viszont rosszabb esetben elég durva sérüléseket is beszerezhetsz.

A sporton kívül amúgy tök hétköznapi dolgoknál is fontos szerepe van a hasizomnak. A hasizom tónusa hozzájárul a hasüregi nyomás fenntartásában – azaz az erőteljes összehúzódása a hasűri nyomást fokozza, aminek köhögéskor, tüsszentéskor, wc-zéskor, illetve nőknél a szüléskor is nélkülözhetetlen szerepe lesz.

Az erős törzs lényeges elem a derékfájdalom megelőzésében. A gerincproblémával, hátfájással küszködőknél esélyes arra gyanakodni, hogy bizony a hasizmuk is rendesen alulfejlett. Ráadásul a hát alsó részének sérülései elég gyakoriak a testépítők és a súllyal edző sportolók között, így a törzsizmok erősítését már csak ezek miatt sem illik ellógni.

Az egészségügyi oldalon maradva még mindig vannak előnyei az edzett hasizmoknak! Például az erős hasizom segít abban, hogy a belső szervek "jól tartsák" magukat, ami javítja az emésztést, illetve a zsigeri működésre is jó hatással lesz!

A hasizom rendszeres edzése hozzájárulhat a szebb megjelenéshez. Hogyan is? Nem, itt még mindig nem a kockákra és a lapos hasra kell asszociálni, csupán arra akarok célozni, hogy az erős törzsizmok jó tartást, és ezáltal jó megjelenést biztosítanak. Hiszen hiába vagyunk formásak és vékonyak, ha olyan görbék vagyunk, mint egy banán.

A hasizom edzésével ugyanúgy vastagodhat az izom – ahogy a többi testrészeden tapasztalhattad – és ha leszeded róla a zsírt akkor látványosabb, definiáltabb lesz a forma.

… ÉS AMIT NEM!

Amit nem tud? Mondjuk az oldalunkon tanyázó úszógumit eltüntetni! Igazából mindenkinek kockás a hasa (igen, neked is ott J), hiszen ilyen a hasizmunk anatómiai felépítése – viszont ezeket a domborulatokat szépen elfedi a zsírréteg, amit a rossz táplálkozás, kevés edzés, no meg a genetika ránk pakolt. Ebből következik, hogy a hasunk akkor lesz feszes és esetleg kockás, ha megszabadulunk a felette tornyosuló zsírrétegtől. A fogyást csakis a megfelelő diéta, valamint a kardió és a súlyzós edzés eredményeként létrejövő negatív kalória egyensúlynak köszönhetjük, méghozzá a genetikailag meghatározott területi sorrendben.

Tehát önmagában a hasazás nem fog Téged a hatkockás álmokhoz repíteni, hiszen hiába dolgoztatod ész nélkül azt a szerencsétlen izmot, nincs helyi zsírégetés… maximum csak a primitív bulvár magazinokban! Te pedig ennél okosabb vagy!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

hasizom.jpg

HASznos kérdések – Te miért hasazol?

Egy szépen kidolgozott hasizom esztétikailag is egy igazi gyöngyszem - de ezenkívül a hasfalunk bizony számos más funciót is ellát, amivel nem árt tisztába lenni.

hasizom_2.jpg

További HASznos kérdések: Miért nincs még mindig kockás hasizmom?

Hasprések, felülések, TV-shopos hülyeségek végtelen sora után még minidig értetlenül kérdezed: Miért nincs még mindig kockás hasizmom?! A választ most megkapod a cikkben!

edzs_kis_sllyal_04_1.jpg

A válasz az örök kérdésre: Hogyan lehet kockás hasizmom?

Reméljük ezúttal sikeresen kivesézzük a témát: íme az egyetlen, igaz út, ami a kockás hashoz elvezet! 7 lépés teljesítésével akár Te is eljuthatsz a vágyott formáig!

amikor_azt_hiszed_hogy_pntek_van_de_rjssz_hogy_mg_csak_cstrtk.jpg

Az igazán rejtélyes X-akta: hogyan lehet VALÓBAN hatékonyan lefogyni?

Döntsd el, hogy mit akarsz: megnyugtató hazugságokban és tévhitekben élni, vagy végre elérni az álom testalakodat? Ha az utóbbi, akkor szedjük szépen össze magunkat és a legfontosabb alapokat a valóban hatékony testsúlycsökkentéshez!

helyi_zsrgets_02.jpg

Mítoszok és kutatások nyomában: van-e lokális zsírégetés?

Egyes emberek bizonyos területekre hízékonyabbak... és van ahová kevésbé. De az létezik, hogy egyes területekre jobban hízunk, akkor ennek az ellentéte is működhet-e: azaz lehet-e adott területről célzottan fogyni? Van-e zsírégető edzés hasra?

trzsizom_05.jpg

Építsd ki a legjobb súlyemelő övet a világon!

Összeválogattuk azokat a gyakorlatokat, amelyek a talajon állva (vagy épp járva) segítenek a törzs stabilitás fokozásában!

hasprs_01.jpg

Haspréselni hasznos, ciki... vagy veszélyes?!

Sokszor vita tárgya a hasprés... Hasznos vagy csak ciki, izolációs gyakorlat? Egyáltalán nem veszélyes? Nem okoz gerincsérvet? Sok-sok kérdés, aminek próbálunk pontot tenni a végére!

haskerek_07.jpg

A hasizom

A hasizom az emberi testen nem csupán gusztusos kis dekoráció, hanem bizony a vázizomzatunk egyik élettanilag meghatározó izomcsoportja. Emiatt a has edzése nemcsak esztétikai szempontból fontos, és nem is lehet néhány odavetett haspréssel letudni.

felesleges_gyakorlat_04.jpg

Csajok, ne pazaroljátok az időt felesleges gyakorlatokkal!

Gyomláljuk ki a felesleges gyakorlatokat az edzéstervedből – hogy az edzéssel eltöltött idő valóban a céljaidat szolgálják hatékonyan!

veszlyes_has_gyakorlatok_01.jpg

Hasizom gyakorlatok, amiket NE végezz... amennyiben épp derekat akarsz!

Három "derék-gyilkos" hasizom gyakorlat, melyeket nem ártana fekete listára tenned!

hasizom_02.jpg

Hasizom monológok: mi a valóban hatékony has edzés titka?

Hasznos kis gondolatok következnek a hasizom edzéséről - a végén egy bónusz edzéstervvel, mellyel valóban hatékonyan erősítheted a középső szekciót!