Három étkezés tévhit - megcáfolva!

Reggeli, ebéd, vacsora... mit tolhatunk el?

A diétás/testépítő étkezések kapcsán nagyon sok tévhit kering, melyek mögött nemcsak a tudatlanság vagy épp az anyáról lányára szálló "bölcs" tapasztalat áll – hanem pár ügyes marketingfogásnak is köszönhető, hogy teljes a káosz az emberek fejében. Ezzel a cikkel most három fontos tévhitet szeretnénk tisztázni: megnézzük honnan ered, mi az igazság, és mi áll mögötte… mint egy könnyed X-akta olvasmány!

"Reggelizz úgy, mint a király!"

A reggeli kekszektől, müzliktől, diétás női "szaklapoktól" kezdve mindenki a bőséges reggelit sulykolja belénk. Valóban az a legegészségesebb és fogyás szempontjából is a legpraktikusabb, ha reggel abszolváljuk az étkezésünk jelentős részét?

Nem! Érdekesség, hogy a hormonok közül a kortizol szintje reggel magasabb (nem csoda, stresszes az ébredés-munkába menés:)). A kutatások szerint (Shin és mtsai; 2011) a reggel megemelkedett kortizolszint a kaja hatására nagyobb inzulintermelést vált ki - ellenben mondjuk délután, amikor a kortizol szint lejjebb csökken. A magas kortizol szint magas inzulin mellett a zsírraktározásnak is kedvezni fog – így egy szép adag villásreggeli vagy egy csaló étkezés (aminek "majd aznap úgyis lemozgom" alapon esünk reggel neki) mégsem reggel a legjobb ötlet.

"Egyél háromóránként, hogy ne lassuljon be az anyagcseréd!"

Ugye, a másik dolog, amivel folyton riogatnak… Az anyagcsere sebessége nem függ attól, hogy naponta kétszer kajálsz vagy épp tizenkétszer. Mellesleg számos tudományos írás bebizonyította, hogy az anyagcsere gyorsasága nem függ az étkezési gyakoriságoktól! Tehát aki esetleg csak emiatt görcsölt volna a két-háromóránkénti evésen, most már vehet egy mély levegőt és megnyugodhat, nem kötelező naponta 5 kisdobozzal nekiindulni a világnak. (Persze az más kérdés, hogy van, akinek így könnyebb tartani az étrendjét – a lényeg itt azon van, hogy nem kötelező.)

"Fogyni akarok mit tegyek… mondjuk hat után nem eszek!"

Az esti étkezésekről manapság már sajnos nem az a bizonyos idilli családbarát program jut eszünkben, - hanem a TV előtt sült krumplit nassoló, vagy épp kiéhezve a hűtőt feltúró emberkép hamarabb beugrik az eszünkbe. Bizonyára ennek is az aljas, rohanó hétköznapok az okai, ahol ugyanis nem mindenkinek jut lehetősége csendben és békében elfogyasztania ebédjét, - ezáltal kiéhezetten hazaérve a hirtelen összecsapott vacsorára nem pont a kíméletes és egészséges jelzők lennének a dominánsak.

Nos, mint tudjuk az emberi faj nagyszerűen képes alkalmazkodni, így ezt a problémát is remek mód megoldotta: kitalálta, majd szépen szájról-szájra elterjesztette az este 6 után már "nem eszünk és így nem hízunk" aranyszabályt.

Ahogy már hangsúlyoztuk és fogjuk is: ami fontos, az az egész napi kalória bevitel (még precízebben: a bevitt makrotápanyagok mennyisége és minősége) - és nem az időpont, amikor elfogyasztjuk.

Ha ügyesek vagyunk és jól gazdálkodtunk, akkor vacsorára is jutni fog némi betevő... és nem járunk így: :)

Sőt, lehet, hogy most sokaknak újat mondok: kifejezetten ajánlatos az esti étkezés, még akkor is, ha éppenséggel a fogyásról álmodozunk az étkezést követő alvás során.

Ami fontos, hogy az utolsó étkezés mindenképp tartalmazzon magas fehérjetartalmú és lassan felszívódó elemózsiát – például zsírszegény túró, sovány húsfélék zöldségkörettel, illetve a táplálékkiegészítők között pedig egy finom kis kazein "puding" is elsöprő íz-élményekkel zárja a napod.

22 980 Ft -5% 21 880 Ft
weider_100_casein_18000.jpg
17 680 Ft -100% -20 Ft
musclepharm_core_casein_1360.jpg
21 180 Ft -16% 17 880 Ft
dymatize_elite_casein_1818.jpg

Szóval, reggel bőven tovább szunyálhatsz, mert nem kell bevillásreggelizned, aztán nem kell a háromóránkénti kajálással sem stresszelned magad, és ha ügyes vagy, akkor vígan megeheted hat után is akár a hűtőben árválkodó vacsorád. Hát nem szebb így az élet? :)

Szilvi / FitBuilder TEAM

Ha diéta/étrend tervezés terén személyre szabott segítséget szeretnél, vagy személyi edzést-edzéstervet szeretnél, keress bátran: szilvi.toke@gmail.com

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

optimalis_etkezes_2.jpg

Vajon miért olyan népszerű a napi többszöri étkezés?

Fogunk néhány jó szót szólni a napi többszöri étkezés előnyeiről... és ügyesen fényt derítünk bizonyos téves elképzelésekre is...

esti_etkezes.jpg

Táplálkozásunk népszerű tévútjai: az esti étkezés dilemmája

Vannak olyan napszakok, melyeknek kifejezetten fontos szerepe van az étkezésünk szempontjából. Így van ez a késő esti órákkal is, amikor már-már nyugovóra térnénk, ámde gyötör minket a dilemma: együnk vagy ne együnk?

trend_03_2.jpg

Miért nem működik a tartós koplalás?

Fogyásról ne is álmodj amíg nincs rendben a hormon szinted! Az alábbiakban amolyan érdekességként megtudhatod, miért nem sikerült még teljesen lefogynod.

tkezsi_gyakorisg_07.jpg

Testépítő étkezés - racionálisan!

A műanyag dobozok és a háromóránkénti evés - ez az egyetlen járható út? Vajon tényleg ez lenne érvényes trend az átlagemberre, sportolóra, férfira, nőre, minden halandóra? Aligha...

reggeli_tvhitek_01.jpg

Reggeli - tévhitek, meg az aljas gabonapelyhek

Azok az aljas reggeliző pelyhek régóta próbálták belénk verni, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése… Ez tényleg így lenne? Szkeptikus banda vagyunk, így ennek is próbáltunk utánajárni.

helyi_zsrgets_02.jpg

Mítoszok és kutatások nyomában: van-e lokális zsírégetés?

Egyes emberek bizonyos területekre hízékonyabbak... és van ahová kevésbé. De az létezik, hogy egyes területekre jobban hízunk, akkor ennek az ellentéte is működhet-e: azaz lehet-e adott területről célzottan fogyni? Van-e zsírégető edzés hasra?

rope_workout_050.jpg

Zsírégetés és a kardió edzés: biztos jó úton jársz?

A kardió edzést és a zsírégetést kábé mindig több legenda lengte körbe, mint a Loch Ness-i szörnyet… úgy gondolom, hogy egy írás erejéig most egyszer és mindenkorra letisztázunk pár dolgot, hogy ne legyen több félreértés.

has01_1.jpg

Zsírégetőt, de melyiket?

Reméljük ezzel az írással rendbe rakjuk egy kicsit a zsírégető kérdéseket, és alkalomadtán Te is ki tudod választani a hozzád leginkább passzoló terméket.

dita_016.jpg

Szálkásító mintaétrend csak Neked!

Kötelező cikk, ha a diétádhoz egy interneten fellelhető, egyszerű, mégis hatékony minta étrend sablont keresel!

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

hzlal_e_a_fehrje_04.jpg

Hizlal-e a fehérje?

A fehérje valóban az a tápanyag, amiből szinte bármennyit ehetünk, nem rakódik ránk? Nézzünk utána!

zsiros_mitoszok_04.jpg

Mi áll a fogyásod útjában? - Zsíros mítoszok: 1. rész

Összeszedtünk néhány olyan közszájon forgó fitnesz mítoszt, amik aztán mindenre jók, csak arra nem, hogy valóban megszabadulj a fedettségtől, azaz az izmaidat eltakaró zsírtól.

dita_021.jpg

Miért nem sikerült még mindig lefogynom?

Íme pár tipp, amivel felgyorsíthatod a fogyást, illetve talán megleled annak az okát, hogy eddig miért nem volt oly sikeres a diétád.

ditsnak_hitt_telek_033.jpg

Azt hiszed "diétás"?! Tévedsz!

"Light, cukormentes, zsírszegény..." Olyan találó marketing fogalmakról rántjuk le a leplet, melyekkel nap mint nap szembetalálhatja magát a gyanútlan diétázó… megveszi, megeszi, és persze a kilók nem mozdulnak. Íme az oka!

alig_eszem_02.jpg

"Alig eszem, de mégsem fogyok?!"

A diétázók körében az egyik legfelkapottabb problémakört vesézzük ki: "Alig eszem, akkor miért nem fogyok?" Hát, most megkapod a választ!