Három érv a HIITetlenkedőknek!

Miért jobb a magas intenzitású edzés a sima kardió helyett?

Mára szerencsére egyre inkább látni már a "kommersz" edzőtermekben is olyat, hogy valaki sprintel, vagy éppen váltott intenzitású terheléses kardió edzést végez. A HIIT - azaz a magas intenzitású intervall edzés - létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen immár! Ennek ellenére azonban mégis sokan ódzkodnak tőle, és helyette azt a megoldást választják, hogy órák hosszat sebességi sétálnak a futópadon, mint a hörcsögök a keréken...

Most néhány olyan érvet szeretnénk felsorakoztatni az ilyen típusú edzés mellett, ami talán még több embert győz meg, és áll át az erő sötét (és hatékonyabb) oldalára!

1.) A sprintek és  a HIIT optimalizálják az anyagcserét!

Bizonyított tény, hogy szemben a normál kardióval, a magas intenzitású edzés nem csak a terhelés alatt, és röviddel azután, hanem az azt követő 24-36 órában is képes arra, hogy serkentse az alapanyagcserét. Túlsúlyosaknak, cukorbetegeknek, vagy akár pajzsmirigy működési zavarral küzdőknek egyaránt jótékony hatásokkal járhat.

Cukorbetegeknek a magas intenzitású edzés képes javítani az inzulin érzékenységet. A megnövekedett izomtömeg amúgy is "buffer" arra, hogy cukrot pakoljunk bele. Ergó, ha növelik az izomzatot, akkor az ahhoz fog vezetni, hogy mivel annak a glikogén raktárait fel kell tölteni, emiatt több cukrot lesz képes a szervezet felvenni, és nem fog annyi feleslegesen keringni a véráramban!

2.) Magasabb anabolikus hormon szint!

Számos kutatás szól arról, hogy a magas intenzitású, rövid edzések - amely során erőteljes a savasodás - emelik a GH (azaz a növekedési hormon) szintjét! Bár a hatásmechanizmust nem értjük még pontosan, de ellenben tény, hogy a dolog működik.

Ha tanultál valaha biokémiát, akkor tudod, hogy a tejsav egy részét a máj képes energia szolgáltató vegyületté alakítani (Cori-kör, ha esetleg így már dereng). Szóval azt bizonyították be, hogy minél aktívabban megy ez a folyamat az edzés során, annál magasabb lesz a sportolónál a növi kiválasztás!

A HIIT-tel edzőknél ez azt jelentette, hogy 3 hónapos kísérletben a fehérje szintézisük a megnövekedett GH-nak köszönhetően 2,3 szorosa volt a sima állóképességi edzést végzőkkel szemben! Magasabban dolgozó fehérjeszintézis alatt nagyobb izomtömeg növekedést értünk természetesen!

3.) A magas intenzitású edzés jótékonyan hat a testkompozícióra!

Nem csak arra kell gondolni, hogy a zsírból fog lefaragni az ilyen jellegű terhelés, hanem arra is, hogy segít az izomépítésben is. Gondoljunk csak arra, hogy amíg egy hosszútávos versenyző bizonyos idő után, óhatatlanul fog izmot is veszteni. A szervezet megfújja a vészcsengőt és szépen izmot is fog égetni - lévén fehérjét égetni egyszerűbb az anyagcserének, mint a zsírokat.

Tehát amiatt, hogy a szervezetnek egyszerűbb a fehérjét használni, így a monoton kardió edzés során egy idő után hiába vettél be előtte aminosavakat, fog izmot is bontani a tested...

Ezzel szemben mivel a HIIT során nagyobbrészt oxigénadósságban dolgozol, és az intenzitás akkora, hogy el sem jutsz eddig a fázisig - emiatt izommegtartásra hatékonyabb a magas intenzitású edzés.


Annyira klasszul működik a dolog, hogy kísérletben igazolták, hogy 3 hónap alatt a 20 perces intervalokkal edző sportolók a hagyományos kardiós kollégáikhoz képest 2 kg-val több zsírt veszítettek, amellett, hogy átlagosan 0,5 kg száraz izomzat növekedést mértek az alsó végtagjukon.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

kezd_hibk_02_2.jpg

Növekedési hormon fokozás gyorstalpaló.

Szeretnénk most bemutatni az egyik nagyon közismert anabolikus hormonunkat: az emberi növekedési hormont: miért népszerű és miképp lehet természetes módon fokozni a termelését?

tabata_protocol_1.jpg

Tabata Protokoll

Azoknak, akik unják a hosszú kardió edzéseket, és mégis gyorsan szeretnének megszabadulni a testzsírjuktól, és azoknak akik szeretnének egy profi váltósúlyú ökölvívóéhoz hasonló kondíciót, azoknak ajánlom a Tabata edzést!

edzs_kis_sllyal_02_2.jpg

EPOC

Vajon melyik edzésforma a leghatásosabb, ha zsírt szeretnénk égetni? Órákon át gyötrődni a futógépen abban a misztikus zsírégető tartományban, vagy rövid, ámde annál keményebb edzést végigküzdeni? Íme a válasz!

alfa_kardio0.jpg

Tapossunk ki egy új utat a zsírégető edzések útvesztőjében.

Minden erőnket összeszedve hozzuk ki az edzéseinkből is a maximumot a leghatékonyabb testzsír csökkentésért cserébe.

zsiregeto_edzesterv_3.jpg

A zsírégető edzés egy lehetséges útja

Egy kitűnő, ámde kemény edzésterv, mellyel nemcsak a testzsírod csökken, hanem az állóképességedet is nagyban javíthatod!

strandszezon_1.jpg

A szálkásításról

A szálkásítás időszakában kicsit át kell alakítanunk az edzést és radikálisan az étkezést és táplálék kiegészítést. Erről fogunk most beszélni az alábbi írásunkban.

vo2_edzes_01.jpg

VO2 Max fokozó edzések

Az alábbi technikákból nagyon jól profitálhat minden haladóbb szinten lévő erő-állóképességi sportoló. Készülj fel, mert a "simán csak" megterhelőtől az egészen extrémig terjed majd a skála!

sprint_04.jpg

Hivatalosan is jobb a sprint, mint a kocogás!

A legfrissebb ilyen kutatás most, szeptember 5-én került leközlésre Dr. Stuart Gary által, amiben ismét bebizonyították klinikai körülmények között, hogy a nagy intenzitású kardió hatékonyabb és egészségesebb!

rope_workout_050.jpg

Zsírégetés és a kardió edzés: biztos jó úton jársz?

A kardió edzést és a zsírégetést kábé mindig több legenda lengte körbe, mint a Loch Ness-i szörnyet… úgy gondolom, hogy egy írás erejéig most egyszer és mindenkorra letisztázunk pár dolgot, hogy ne legyen több félreértés.

lapos_has_03_2.jpg

Szálkásodj és fejleszd a kondíciód a HIIT erejével!

Mutatunk valamit, ami segíteni fog a szálkás, száraz izomtömeg elérésében és a kondíciód gyors fejlesztésében: a HIT... vagyis a HIIT.

szlkst_programok_03.jpg

Szálkásító programok - kisokos: Komplexek és hagyományos kardió

Folytatjuk a szálkásító programok bemutatását! Ezek közül jön egy kevésbé ismert módszer is, mely a zsírégetésen túl a kondidat is remekül fejleszti!

dita_021.jpg

Miért nem sikerült még mindig lefogynom?

Íme pár tipp, amivel felgyorsíthatod a fogyást, illetve talán megleled annak az okát, hogy eddig miért nem volt oly sikeres a diétád.

finisher_03.jpg

Végső játszma: így pusztítsd el a zsírokat!

Egy módszer, mellyel nem kell átvariálnod az edzésterved, csupán 5-10 percet vesz el az életedből alkalmanként - ennek ellenére rövid idő alatt, rendkívül hatékonyan segít lepucolni az utolsó kiló zsírtömböket. Érdekel? Kattints a cikkre!