Ha már nincs sok hátra... :)

Vagyis hogyan szabadulhatunk meg az utolsó kilóktól?

A legtöbb női magazinban mindig valamilyen formában felbukkan a téma - ám most kissé tudományosabb színben, határozott elképzelésekkel, kiegészítőkkel étkezési és táplálkozási ötletekkel szeretnék pár cikken át azoknak segíteni, akiknek már nincs sok hátra... már mint az álom-alakig :)

1. rész: Nézzük meg a probléma okát kissé más szemszögből...

Amíg jelentősebb súlyfelesleggel küzdünk, addig mondjuk azt, hogy élettani szempontból nem okoz túl nagy gondot a fogyást, ha az alapvető dolgokat betartjuk (vagyis itt nem az olyan esetekre gondolok, akiknél már egy hét diéta után is úgy kering a csokis süti a szemük előtt mint Dagobert bácsinál a dollár jelek...)

De senkit sem akarok általános megbélyegzés alá tenni, a lényeg, hogy amíg bő lére van eresztve rajtunk a zsír, addig egy becsületes diétával és némi mozgással máris nyert ügyünk van. Ebben az esetben ugyanis jelentős mértékben szabadulnak fel és kerülnek a véráramba zsírsavak, melyek megfelelő üzemanyagot biztosítanak a szervezetnek.

De mi a helyzet, ha már csak az a bizonyos utolsó három kilóval kell farkasszemet nézni, melyről kedves szüleink is megnyugtattak, hogy az bizony ősidők óta családi címerként még ükanyánk csípőjén is ott díszelgett. Valóban nem lehet kijátszani a sorsunkat, és megszabadulni attól a bizonyos makacs zsírtól...?

Van-e különbség zsír és zsír között?

A makacs zsírokat nem kell bemutatnom, mivel válogatott kínzások, különféle diéták és gladiátorokat megszégyenítő edzések ellenére is sajnos röhögve ott tornyosulnak rajtunk.

Ahhoz, hogy megértsük mi áll a történet mögött, nem kell elvégeznünk a biológiai szakot, de némi háttér információra mindenesetre szükségünk lesz.

Ahogy az ebédidő szép lassan elmúlt, úgy idővel az éhség jeleit érezve kezdünk a hűtő fele pislantani, addig a szervezetünk is már energia  deficitet érzékel és bizonyos hormonális folyamatok által irányítottan zsír mobilizációba kezd. A történet első mozzanata ugye evidens módon a zsírsavak felszabadulása lenne a zsírsejtekből. Ha nem jut ki a zsírsejtből a zsírsav, akkor bizony meg vagyunk már az elején lőve, ugyanis nem is tud elutazni a májba, vagy az izmokba, hogy ott energiaként elégjen.

Itt a hormon-szenzitív lipáz (becenevén HSL) a kisfőnök, ugyanis ez az enzim szabályozza a folyamatot. Azonban nincs tejhatalma, ugyanis az inzulin és a katekolaminok (talán így ismerősebbek: adrenalin és noradrenalin páros) is pofátlanul beleszólnak a munkakörébe. Az inzulinról tudjuk, hogy határozott gonosz mód a zsírraktározás mellett ténykedik, addig a katekolaminok kissé kétszínűek a történetben.

A katekolaminok ugyanis kétféle receptorhoz is tudnak kötődni: nevezzük őket az egyszerűség kedvéért alfa és béta receptoroknak. Na és itt jön majd a csattanó: a béta-receptorokhoz kötődve fokozódik a HSL aktivitás, vagyis a zsírmobilizáció - viszont az aljas-alfa receptorok stimulációja pont ellentétes hatású lesz.

Na már most az egyik kritikus differencia a sima és a makacs zsírsejtek között az, hogy még a kevésbé problémás zsírsejtek sok béta receptorral rendelkeznek az alfa-2 receptoraik számához képest - addig az alattomosan ragaszkodó területeken zsírsejtek esetén jóval több alfa receptorral ver minket a sors.

És ha ez nem lenne elég, akkor íme még két probléma, amit gyakran említenek a makacs zsírokkal kapcsolatban: Első, hogy a makacs zsírszöveteknek nem egységes a vérellátottságuk. Ezeknek a zsírszöveteknek lassabb az anyagcseréjük, rosszabb a vérellátottságuk, mint a sima zsírszövetekben. Mindezek tetejében egyes kutatások adatai azzal is riogatnak minket, hogy ezen zsírszövetek rendkívül érzékenyek az ösztrogén hormon hatására, mely szintén nehézkessé teszi a zsíroktól való könnyed búcsút.

De ne menjen nekem itt senki azzal a depresszív gondolattal aludni, hogy reménytelen megválni az oldalára, combjára vagy egyéb tájékára nőtt utolsó kilónyi zsírtól. Megoldás - mint mindig - mindenre van, a kérdés már csak az, hogy lesz-e hozzá kellő akarat-, vagy egyéb erőd?... mert a folytatásban edzés és táplálkozási módszerek!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

alfa_kardio.jpg

Ha már nincs sok hátra... - Az Alfa kardió háttere

Nézzük meg, miért is olyan nehéz az utolsó kilóktól búcsút venni!

otthoni_kardi_03_1.jpg

Ha már nincs sok hátra... - Alfa-kardió a gyakorlatban

Olyan kardió programot fogok most bemutatni, melynek segítségével mindenki kegyetlenül lesújthat a mit sem sejtő, utolsó makacs zsírpárnáira.

noi_felsotest_03_1.jpg

Ha már nincs sok hátra... TOP-táplálékkiegészítők az alfa-kardióhoz

termogenikus_zsiregeto_1.jpg

Termogenikus zsírégetők

Felpörgetett energiaszintet, sebtében leolvadó kilókat, és a sivatagnál is szárazabb izomtömeget ígérnek. Vajon ez ismét csak egy üres, reményeket sugalló reklámszöveg, vagy okosan használva valósan segíthetik a céljainkat?

szalkasitas_ismetles_01.jpg

Szálkásítás magas ismétlésszámmal?

Eljött a szálkásítás ideje! Félre a nagy súlyokkal, kemény guggolásokkal, és halál közeli fekve nyomásokkal. Szálkásítani magas ismétlésszámokkal kell... Vagy mégsem? Hát bizony NAGYON NEM!

zsiros_mitoszok_04_3.jpg

Kardió edzés éhgyomorra

Nézzük meg közelebbről a reggeli kardiót: tippek a zsírvesztésre - az izom maximális megtartása mellett!

tmeneti_bjt_01.jpg

A legújabb diéta anomáliák nyomában: Átmeneti böjtölés

Egy könnyen tartható, népszerű, sok előnnyel kecsegtető étkezési stratégia a zsírmentes izomtömegért! Nemcsak testzsírcsökkentésre, hanem egy lassabb, de zsírmentesebb tömegnövelésre is alkalmas!

amikor_azt_hiszed_hogy_pntek_van_de_rjssz_hogy_mg_csak_cstrtk.jpg

Az igazán rejtélyes X-akta: hogyan lehet VALÓBAN hatékonyan lefogyni?

Döntsd el, hogy mit akarsz: megnyugtató hazugságokban és tévhitekben élni, vagy végre elérni az álom testalakodat? Ha az utóbbi, akkor szedjük szépen össze magunkat és a legfontosabb alapokat a valóban hatékony testsúlycsökkentéshez!

kitrs_040_2.jpg

Strandszezon kiegészítők: mitől lehetsz még jobb formában!?

Kiegészítők a klasszikus zsírégetőkön túl... amelyek segítenek, hogy hatékonyabban csökkentsd a zsírt és hozd a top formád!

rope_workout_050.jpg

Zsírégetés és a kardió edzés: biztos jó úton jársz?

A kardió edzést és a zsírégetést kábé mindig több legenda lengte körbe, mint a Loch Ness-i szörnyet… úgy gondolom, hogy egy írás erejéig most egyszer és mindenkorra letisztázunk pár dolgot, hogy ne legyen több félreértés.

Inger-gazdag(abb) kardió edzés!

"Felejtsd el a futást! Végezz változatos kardió edzéseket úgy, hogy szinte egy métert sem kell megtenned, sőt a kardió gépparkot és az aerobik órák gyönyöreit is elkerülheted!"

has01_1.jpg

Zsírégetőt, de melyiket?

Reméljük ezzel az írással rendbe rakjuk egy kicsit a zsírégető kérdéseket, és alkalomadtán Te is ki tudod választani a hozzád leginkább passzoló terméket.

gyorsan_fogyni_03.jpg

Gyorsan fogyni veszélyes!

A gyors súlyvesztés nagyon kecsegtető, ugyanakkor olyan mellékhatásokat tartogathat, amivel talán nem is számolnánk. Ismerd meg a villám-testsúlyvesztés legkomolyabb hátulütőit!

koffein_02.jpg

Koffein: a barátod vagy inkább az ellenséged?

Miképp hat a koffein a zsírégetésre? Na és a vérnyomásra? Van-e köze a koffeinnek a rákhoz? Többek között ezekre a kérdésekre is megtaláljátok a választ - a legfrissebb kutatások fényében!