HMB

A HMB egy viszonylag ritkábban használt kiegészítő, pedig nagyszerű hatással van az izomzatra és az állóképességre. Nagyjából a 90-es évek óta van a köztudatban a HMB (vagyis béta-hidroxi béta-metil butirát), mint kiegészítő a testépítésben.

Általában a BCAA-val együtt szokták emlegetni, ami annak köszönhető, hogy a HMB is az aminosavakhoz köthető. Egészen pontosan a Leucin nevű aminosav anyagcsereterméke, és mivel tudjuk, hogy a BCAA néven ismert három aminosav egyike a Leucin, emiatt máris fény derült az összefüggésre. A Leucin mint esszenciális aminosav szerves részét képezi az izomzatot alkotó fehérjéknek.

Felfedezése
Az USA-beli Iowai Állami Egyetem kutatói vizsgálták először súlyzókkal edző atlétákon a hatását. Napi 3 gramm HMB-t adva a teszt csoporotnak egy 4 hetes periódus alatt. Az eredmény alapján az erő és tömegnövekedés nagyobb volt a HMB-t kapó csoportnál, mint a semmiféle kiegészítőt sem szedő és pusztán placebo-t kapó csoportnál.

Természetes előfordulása
Kis mennyiségben a szervezetünk is termel a bevitt fehérjék hasznosításakor. Külső állati forrásból pl. a harcsafélék húsa, illetve növények közül a lucerna tartalmaz HMB-t.

Hatása (kiemelve a sportoláshoz, egészséghez fűződő hatást)
Az elágazó láncú aminosavak közül bizonyítottan a Leucin hatása a legmarkánsabb az izomszövet sérülések regenerálódásában. Ezen kívül segíti a száraz izomtömeg növekedését. Továbbá pozitívan hat az oxigénfelvevő kapacitásra, ezáltal növeli az állóképességet. Néhány publikált tanulmány szerint jótékony hatással van a vérnyomásra és a koleszterin szintet is az optimális keretek között tartja. Egyesek beszámoltak zsírvesztésről is, azonban egyes kutatók szerint ez inkább a megemelkedett állóképesség okozta intenzívebb edzésekkel függ össze.

5467,7648,752,5248,1968,9469

Alkalmazása, használatával kapcsolatos tudnivalók 
Általában egy átlagos tömegű embernek napi 3 gramm az ajánlott, amit elosztva szokás szedni, 3*1gramm formában. Ha a testtömeged kisebb mint 55 kg, akkor elég napi 2 gramm is, ellenben ha 100 kg felett vagy akkor napi 4 gramm az ajánlott. Átlagosan 4 hetes kúrákban, köztük 4-6 hetes szünetekkel javasolják az alkalmazását. A HMB nagyszerűen kombinálható kreatinnal, glutaminnal és fehérje porokkal. Különösen a kreatinnal közös tömeg és erőnövelő hatása figyelemre méltó. Bizonyítottan nagyobb izomzatbeli változást hoz a kettő együtt mint külön bármelyik önmagában.

Hiánya esetén
Mivel a szervezet maga is termel kis mennyiségben, emiatt pontos hiánytüneteit nem sikerült még vizsgálni.

Mellékhatása
Az eddigi tanulmányok nem szólnak semmilyen mellékhatásokról. Kilenc egymástól független kutatás a HMB-vel kapcsolatban csak pozitív hatásokról számolt be férfiaknál, nőknél és gyerekeknél egyaránt.

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

bcaa.jpg

BCAA

A BCAA az egyik legfontosabb kiegészítő, nemcsak izomépítő folyamatok katalizálásához, hanem diétához is elengedhetetlen. Akiknek hosszú és kemény edzései vannak, azoknak pedig egyenesen kötelező!

vo2max_02.jpg

Az aerob kapacitás és annak fejlesztése

tapkieg_csajoknak_01.jpg

Táplálékkiegészítő tippek csajoknak – az izomtömeg növeléshez

Az ilyen kemény csajok, mint Te, biztos elérik a céljukat... és az ilyen kemény csajoknak bizony a tökéletes kiegészítők is kellenek! Nézzük meg, melyek lennének a legideálisabb alapkiegészítők számodra!

tomegnoveles_okosan_02.jpg

Tömegnövelés okosan - 2. rész

A sorozatunk utolsó felvonásában próbáljuk megmutatni, hogyan alakítsd ki az edzéseidet, mire ügyelj, illetve miképp válasz táplálékkiegészítőket ahhoz, hogy minél inkább minőségi tömeg rakódjon rád!

sszetev121.jpg

BCAA-t, de melyiket?

Az egyik por, a másik kapszula, ez itten cseresznyésen pezseg, a másikban van még más okosság is… nem beszélve az árak közötti különbségről… vajon ez csak a márka miatt jelentős, vagy tényleg annyival többet tud? Most kiderül!

ironman_03.jpg

Táplálékkiegészítők triatlonhoz és más állóképességi sportághoz

Lássuk milyen kiegészítőket érdemes beszerezni, ha esetleg most triatlonisták akarnánk lenni...