HDL és LDL koleszterinek

Jó zsaru-rossz zsaru biokémiai szinten...

Korábban általánosan megismertük, hogy a koleszterin szót hallva önmagában nem kell valami nagyon rossz dologra gondolni. Viszont most a folytatásban megtudhatjuk, hogy mégis miért van akkor ennyire rossz visszhangja a koleszterinnek. Valóban van összefüggés a szív és érrendszeri betegségek és a koleszterin között. Az egészségünk megőrzésének érdekében és ennek magyarázatául ismerjük meg koleszterin két nagy típusát a HDL-t és az LDL-t.

A HDL koleszterin a jó fiú. A szó egész egyszerűen az angol elnevezés (high densty lipoprotein) szavak rövidítéséből származik, amit magyarul nagy sűrűségű lipoprotein-ként illik ismerni. Ez a vegyület a májban termelődik. A nagy jelentősége és ami miatt érdemes a HDL-t szintet tartani, az az, hogy képes megkötni koleszterint, majd ezt követően visszaszállítani a májba.  Vagyis emiatt a fordított transzport szerepe miatt védi az ereket a feleslegesen felhalmozódó koleszterintől, amit alább fogunk látni miért veszélyes. Kimutatták, hogy akinek a normálistól alacsonyabb a HDL szintje, az hajlamosabb szív és érrendszeri beteségekre. A HDL normális értéke 0,9 –től 1,1 mmol/L ami férfiaknál kicsit alacsonyabb mint nőknél. Erre vezethető vissza mellesleg, hogy a férfiak gyakoribb halálozási oka a keringési rendellenesség.

Ezzel szemben az LDL koleszterinnek kellene kapni a "rossz" jelzőt, azonban ez a vegyület is hasznos számunkra, mindaddig míg nincs belőle túl sok! Az LDL (low density lipoprotein, azaz alacsony sűrűségű lipoprotein) a májban keletkezik szintén. Onnan a keringési rendszerrel halad a sejtekhez. Azonban ha túl sok, akkor baj van. Ekkor ugyanis képes az érfalon lerakódni, és később az érfal elmeszesedését okozza. Az erő atléták edzései miatt megnövekedett tojás és húsfogyasztás (kivéve a szárnyas húsok azok kifejezetten javítják a korábban tárgyalt HDL szintjét) képes növelni az LDL szintet. Vagyis a sportolók diétájakor erre is figyelni kell! Tehát az LDL is létfontosságú egészen addig, míg túl magas nem lesz a szintje!

Megoldások a koleszterin szinten tartására:
- A halolaj kapszulák képesek csökkenteni az LDL szintet, azzal, hogy javítják a HDL arányát.
- A gomba és a vörösbor (minőségi borról van szó) természetes koleszterin szint szabályzó.
- Rendszeres mozgás: többek között a vázizom által is termelt zsírbontó enzimek, illetve a mozgás anyagcserét gyorsító hatása miatt.

4713,8075,9141,8855,8018,1960,4994,2389,2471

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

zsirok.jpg

Most már minden olajozottan fog menni...

Makrotápanyagjainkról szóló rövid kis sorozatunk lassan végéhez közeledik, de egy valaki még kimaradt a sorból. Hogy senkiben ne maradjon hiányérzet, szóljunk néhány jó és rossz szót a zsírokról.

telitett_telitetlen_transz_zsirok.jpg

Folytassuk az olajozást... Még egy kicsi a zsírokról...

Vannak az ellenszenves telített zsírok, a főgonosz transzzsír és a jófiúk csoportja, a telítetlen zsírok.

d_vitamin_03_1.jpg

Az Omega-3 zsírsavak fontossága és bevitelével kapcsolatos tanácsok

Az omega-3 zsírsavak előnyeiről már biztos mindenki élből fel tudna sorolni egy párat. Jöjjön ezért most az Omega-3 három olyan pozitív élettani hatása, amit mi, lelkes sportemberek is igazán fogunk értékelni!

get_ripped_6_pack_abs_reskin_2.jpg

A zsírbevitel egészséges és finom módja - diétánál is

Akár diétázunk, akár nem, a zsírbevitelt nem szabad elhanyagolni. Nézzük meg mit és mennyit ehetünk diétában.

Koleszterin

Ezzel a cikkel szeretném elhessegetni a koleszterinről kialakult pejoratív és ellenséges véleményt... mert nem minden rossz ami koleszterin.

tojas02.jpg

A sárgája tényleg mehet a kukába?

Vajon tényleg csakis és kizárólag a tojás fehérjét kellene fogyasztani és a sárgáját kidobni? Tényleg tele van koleszterinnel és ha csak ránézünk, akkor máris koszorúér betegséget kapunk?

transfat_02.jpg

Transz-zsírsavak

Tudtuk, hogy a "gonosz" itt jár köztünk, de nem volt arca és csak annyit tudtunk, hogy áldozatait szív és érrendszeri betegségekkel gyilkolja szép csendben. Mára azonban már ismerjük az ellenséget a nevük (mert bizony többen vannak): transz-zsírsavak.

teltett_zsr_01.jpg

Telített zsírok: egészségromboló vagy tesztoszteron fokozó?

A telített zsírokról mindig csak a rosszat halljuk, így nem csoda, hogy mindenki kiátkozta az étrendjéből... de vajon biztos jól tesszük? Lehetnek a telített zsíroknak előnyei? Igen, kapásból kettő!

telitett_es_a_telitetlen_zsirsavak_010.jpg

A zsír nem ellenség!

Nézzük, miért kell zsírt is bevinni a szervezetünkbe - és miért ne dőljünk be annak a túlhaladott nézetnek, hogy mindig csak a zsírszegény, zsír csökkentett, illetve zsíroktól teljesen kasztrált élelmiszereket kell fogyasztani!

omega_3_020.jpg

Zsírsavakkal az izomépítésért!

Miképp segítheti az omega-3 az izomépítést? Többek között erre is fény derül - illetve arra is, hogy mennyit és mivel kombinálva érdemes bevinni a legjobb eredményekért!

ditsnak_hitt_telek_07.jpg

Diétásnak hitt ételek

Jöjjön most 9 olyan élelmiszer, mely diétásnak van beállítva, pedig a valóságban jobban gyarapítja az oldaladra a zsírréteget mint Te azt gondolnád!