Gyúrós konyhatitkok: sütés-főzés fehérjével?

Hacsak simán meguntad már a szokásos kis fehérje adagodat folyékony formába legyűrni, és a gyomrod valami szilárdabb élvezetre vágyik, akkor simán kihasználhatjuk a fehérje adta lehetőségeket – a kulacson túl is!

A fehérje kulacson túli életét általában egy kérdés szokta beárnyékolni: "Nem teszi tönkre a fehérjét, ha főzünk/sütünk vele?"


Nos, tény, hogy a fehérje szerkezet a hő hatására megváltozik (ez idegen szóval a denaturáció) – ugyanakkor a proteined fehérjetartalma megmarad. Legjobb példa erre a tojás-pajtás szokott lenni: a sütés hatására "új alakot ölt", viszont a benne lévő fehérjetartalom ugyanannyi marad.

A fehérjékről biztos tudjátok, hogy aminosavakból épülnek fel. Melegítés hatására ezeknek az aminosavaknak az elrendeződése változik, de az aminosavak ugyanúgy megmaradnak!

Igazából, hogy őszinte legyek… észre sem fogod venni a különbséget a fizikumodban, akkor ha mondjuk egy évig "sütve" egy palacsintába vitted be a proteint (mármint nem az edzés utánira gondoltam:)), vagy csak simán a zabodra ráöntve.

Amit megemlítenék még, hogy annyi igaz a "károsodási rémhistóriából", hogy a tejsavó olyan bioaktív összetevőket is tartalmaz – mint például a béta-laktoglobulin és az alfa – laktalbumin – melyeknek a biológiai aktivitásuk megszűnik a denaturáció hatására..

Bár ezeknek a peptidek fontos szerepe van az immunrendszer erősítésében, de nem befolyásolja a protein "jóságát" a testépítői szempontból. Ugyanazt az amino profilt kapod sülve-főve, benne az összes BCAA tartalommal, a teljes fehérjemennyiséggel és úgyis ez az, ami miatt elsősoron fogyasztod a fehérjét, nem?

Tehát összegezve: bátran használd a fehérjédet a kulacson túli világban is, hiszen számos előnye lehet! Kitűnő lehetőség a fehérje por trükkös álcázására is, ha nem akarod, hogy a munkahelyeden vagy egyéb szociális közegben furcsa tekintetek kísérjék a turmixivási rituálédat. Míg a társas közegben megnyugodnak, hogy nem kokszolsz a folytonos "porozással", addig Te megadod a testednek azt, amire vágyik: egészséges, finom és fehérjedús táplálékot, amiben ráadásul nem szaladnak a végtelenbe a kalóriák.

 Az egészséges étrendnek rendszeresen tartalmaznia kell magas minőségű, alacsony zsírtartalmú fehérjeforrásokat, amelyeknek egy részét könnyen és finoman beviheted a proteinedből.

A tejsavófehérje magas minőségű teljes fehérjeforrás, így fogyasztása gyermekek és terhes nők számára is teljesen biztonságos, hacsak nem allergiások tejfehérjékre.

A folytatásban pedig azt is megmutatom Nektek, hogy melyik protein porral mit érdemes a konyhában összebűvészkedni, illetve mire ügyelj, ha tejsavóval vagy esetleg valamilyen kevert alapú proteinnel állsz neki egy receptnek!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

feherjebevitel.jpg

Mennyi fehérje szükséges valójában?

Biztosan hallottátok már a kifejezést, hogy "nitrogén egyensúly", de lefogadom nem teljesen sikerült tisztázni mit is takar. Szerencsére csak eddig kellett várni rá, hogy végre megtudd.

fehrje_stihez_01_2.jpg

A nagy kihívás: Hogyan válasszak proteint?

Kezdőként elég hamar meghozzuk a döntést: bizony nekünk is kell egy vödör protein! De a sok-sok lehetőség közül vajon melyik lesz számodra az ideális? Most segítünk dönteni!

ha_nincs_keznel_a_shaker_02.jpg

Ha nincs kéznél a shaker...

porban_az_igazsag_02.jpg

Porban az igazság: A protein és ami mögötte (azaz benne) van

"Ne porozzáá, azok mind tele vannak koxokkal!!!" Az ilyen gondolatok kiküszöbölése érdekében megpróbálom eloszlatni a félreértéseket a mitikus vagy épp rettegett porokról!

sti_02.jpg

Edd ezt, és ne ezt! Lisztmentes sütés-tippek!

Így készülnek a "gyúrós-sütijeink"! :) Pár hasznos és ötletes tipp, hogyan szanáld ki a fehér lisztet a receptedből... és alkoss egy szénhidrátban akár jócskán szegényebb finomságot!

kazein_08.jpg

Kazein – a diétázók csodafegyvere!

A kazein a kiegészítők palettáján kissé háttérbe szorult a gyors felszívódású tejsavó testvérével szemben, pedig roppant értékes fehérjeforrás – sőt, diéta alatt több előnyét is kiélvezhetjük!

fehrje_07.jpg

Fehérje – nem a gyúrósok kulacsába való?!

Ez írás nem(csak) aktívan sportolóknak szól, hanem átlagemberek olyan célcsoportjainak is, akik szintén nem tudják, mire jó a fehérje bevitel!

dits_kret_04.jpg

Az igazi diétás konyha trükkök!

Egyszerű, mégis tökéletes lehetőségeket mutatunk diétázóknak, akik a hús köré ültetett száraz aljnövényzetet már unják, és valami más, nedvdúsabb komponensre vágynak. Ezek olyan tippek, melyekkel valóban komoly kalóriáktól tudod magad megkímélni!

fehrje_stihez_01.jpg

A tökéletes proteines süti nyomában: melyik proteintől lesz a legjobb a recept?

Aki proteines sütiket, palacsintákat gyárt(ana) a konyhában, annak kötelező cikk!

hzlal_e_a_fehrje_04.jpg

Hizlal-e a fehérje?

A fehérje valóban az a tápanyag, amiből szinte bármennyit ehetünk, nem rakódik ránk? Nézzünk utána!

tojssrgja_05.jpg

A nagy tojássárgája mentő-akció!

Diétázó körökben legtöbbször csak a tojásfehérjék kerülnek felhasználására, de most az újrahasznosítás jegyében összegyűjtöttünk pár ötletet a szerencsétlen sárgák megmentésére!

zab_02.jpg

Mindent a zabpehelyről: miért és miképp ZABáljuk?

A zab olcsó, egészséges, egyszerűen beszerezhető és sokrétűen felhasználható táplálék, mely rengetek konyhai manőveredhez jól jöhet. Bizony, nem csak a reggeli tejsavós kásában állja meg a helyét! Összeszedtünk Nektek 10 okot, amiért edd, és 10 tippet, hogy miképp edd!

protein_recept_01.jpg

Kezdők a konyhában: 5 pofonegyszerű protein recept!

Kezdő gyúrósok, csekély gasztro-múlttal rendelkező sportolók... kérlek fáradjatok a konyhába, és ismerkedjetek meg néhány pofonegyszerű proteines recepttel!