Gyúrással a migrén ellen?!

Gyógyszerek nélkül szüntesd meg a fejfájást!

Nem tévedés a cím: valóban készültek tanulmányok arról, hogy a súlyzós edzést elkezdő krónikus fejfájással küzdők egy idő után majdnem teljesen tünetmentesek lettek. Azt, hogy a súlyzós edzés az egészségmegőrzés egyik legjobb módja, azt valószínűleg az olvasótáborunk többsége eddig sem vitatta, most azonban egy újabb érv amellett, hogy aki eddig ne tette volna az is elkezdjen edzeni.

Valószínűleg a bevezető és cím alapján már összeraktátok, hogy nem egy hardcore-gyúrós cikk lesz a mostani, hanem sokkal inkább azoknak szól, akik eddig mondjuk egyáltalán nem edzettek, vagy a súlyzós edzést kerülték. Itt a lehetőséged, hogy a baráti körödnek és kollégáidnak - akik eddig csak furcsán méregettek, amikor edzésről beszélsz - végre egy olyan témát dobj fel, ami után kicsit jobban megértik miért is kellene nekik is elkezdeni terembe járni!

Van egy olyan szervezet, ami a munkahelyi egészségüggyel foglalkozik Dániában, ez pedig az NFA (ami kb. annyit tesz, hogy a nemzeti munkahelyi környezet központ). Ez a szervezet az, ami évről évre ad ki olyan újító javaslatokat, amik igyekeznek a munkahelyi környeztet elviselhetőbbé tenni.

Többek közt ennek a szervezetnek volt a javaslata, hogy ott legyenek olyan állítható magasságú munkaállomások, ahol a dolgozóknak akár lehetősége van akár teljesen állva is dolgozni, ha már belefájdult a hátuk a görnyedt ülő pózba. Szóval az NFA adott ki egy tanulmányt arról, hogy az irodai dolgozóknak, akik sokat ülnek számítógép előtt, azoknak a nyaki- és háti merevség gyakori oka lehet a fejfájásnak, és ennek ellensúlyozásaként el kellene kezdeni súlyzós edzést - amolyan terápiás jelleggel.

Miért is baj a hosszú számítógép előtt végzett ülő munka?

A kutatók 174 nőt és 24 férfit vizsgáltak egy cégnél, ahol minden héten minimum 30 órát monitor előtt töltöttek. Az arányok azt mutatták, hogy 5/1 ember szenvedett visszatérő nyak és hátfájás sokszor társulva fejfájással. Emellett, azok közt, akik több mint 10 éve dolgoztak így, azoknál 8/1 esetben volt valamilyen súlyosabb bántalom, pl. porckorongsérv…

A másik nagyon nagy probléma a keringés romlása, avagy a köznyelven "elmacskásodnak" egyes testtájaink. Különösen az alsó végtag, mivel a gravitáció miatt a folyadékok lefelé folynak. 

A rossz keringés és a tartósan merev tartás együttesen (esetleg ha munka közben elfelejtünk inni is az tovább rontja) nagyon könnyen okoz fejfájást. Ilyenkor az átlagember pedig nem az okát szünteti meg, hanem tünetet kezel, és bevesz rá valamit. Pedig nem ez a legjobb megoldás a dán munkaegészségügyi orvos Lars (nem sajnos nem Ulrich, és nem is dobol tudtommal) Andersen szerint.

A kísérletben résztvevő durván 200 ember kapott egy termi edzéstervet, és néhány átmozgató napközben végzendő gyakorlatot is. A résztvevőknek kérdőíven be kellett jelölni mennyire rossz a közérzetük, mennyire fáj a fejük nap végére, és mennyire az izmaik. 

Az edzésterv nem volt túl megerőltető: heti két nap teljes testes edzés konditeremben. Bázis gyakorlatok, mint a felhúzás, lábtolás, fekvenyomás, stb. Emellett heti 5 nap 12 percnyi kardió munka, amit sokan úgy oldottak meg, hogy elkezdtek biciklivel járni… A mindennap végzendő mozgások pedig naponta az irodában 2-3 óránként 2-4 percnyi váll körzést, aktív nyújtást keringés fokozást tartalmazott.

A kérdőívek alapján már 4 hét után átlagosan 30%-kal kisebb fájdalomról számoltak be az irodai dolgozók a kísérletben. Hozzá kell tegyük, ezek az emberek tetemes hányad soha nem végzett súlyzós edzést. A kísérlet összesen 10 hétig tartott, és a végére a résztvevők 56%-a azt nyilatkozta csökkent vagy akár teljesen megszűnt a korábban mindennapos fejfájása.

Mivel a pontos edzéstervet nem írták meg a cikkben, ezért elkészítettük a mi saját irodai munkát ellensúlyozó teljes testes edzésünket, amit heti 2-3 nap érdemes elvégezni teremben:

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

111.jpg

Tanácsok az irodai munka hőseinek! Az első hónap: kezd el a mozgást!

Az első hónapban nem kérünk sokat, csupán annyit, hogy a következő apró, ámde trükkös módszerekkel hangolódjatok rá a változásra. Egyszerű lépések, melyet minden minimális motivációs hajlammal rendelkező munkamániás is be tud iktatni az életvitelében.

irodai_17.jpg

Tanácsok az irodai munka hőseinek! Az első hónap: étrend-tippek

Te is tudod, én is tudom – mindenki tudja, hogy a szépen kidolgozott test nem terem csak úgy az irodaszékben ülve. Bármi is legyen a célod, a táplálkozás bizony elsődleges fontosságú lesz.

sszetev5.jpg

Tanácsok az irodai munka hőseinek! Az első hónap: Alapvető táplálékkiegészítő tippek

Elsőként is ismerkedj meg azzal a három alappillérrel, melyek segítségével a szervezeted optimálisan és hatékonyan fog működni, egyenes utat biztosítva a kiemelkedő fizikai, és persze mentális tevékenységekhez is.

trec03.jpg

A legjobb energizáló kombó egy igazán durvulós edzéshez!

Ismerd meg a legjobb kiegészítő kombót, amivel a fáradságot elfelejtve zúzhatsz!

irodai_13_1.jpg

Irodai meló? Napi 4 óra legalább a gép előtt? Így alakítsd az edzésterved!

Naponta legalább 4 órát ülsz számítógép előtt? Akkor nézd meg, melyek azok a gyakorlatok, melyeket mindenképp be kell iktatnod az edzéstervedbe!

vall05.jpg

Két kötelező gyakorlat minden ülőmunkát végzőnek!

Ülőmunkát végzel? Fáj a vállad, hátad és botrányos a testtartásod? Vagy nem, de elkerülni biztos szeretnéd... úgyhogy ismerj meg két egyszerű, bárhol elvégezhető gyakorlatot, hogy megold-megelőzd a problémát!